W notce tej chciałbym podsumować jak moim zdaniem wyglądał przebieg wydarzeń po upadku Tu-154M. Chodzi mi zwłaszcza o przemieszczanie się (w czasie) kilku ważnych świadków tragedii z 10 kwietnia 2010 roku. Poszczególne wydarzenia oznaczyłem dużymi literami alfabetu. Będę posługiwał się czasem strefowym CEST, który w okresie letnim obowiązuje w Polsce. Pierwszy na miejsce zdarzenia przybył emeryt Aleksiej Kaczałow.
Aleksiej Kaczałow (AK)
8:41 - słyszy uderzenie w ziemię, jest w tym momencie przy betonowym murze (A)
Mniej więcej w tym miejscu przy betonowym murze był Aleksiej Kaczałow gdy samolot uderzył w ziemię.
8:43:20 - dochodzi do miejsca, gdzie kilkanaście sekund później sfilmuje go Safonienko (B)
Aleksiej Kaczałow z miejsca przy betonowym płocie przebywa drogę około 70 m, zatrzymuje się i obserwuje palący się wrak samolotu. Zakładając, że poruszał się wolno, ze średnią prędkością ok. 0,5 m/s dotarł do punktu w którym sfilmował go Safonienko w 2 minuty i 20 sekund (140 s).
http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/nie-widzialem-by-ktos-strzelal-do-ofiar-katastrofy,212188.html
Władimir Safonienko (WS)
8:41 – 27-letni lakiernik słyszy odgłos upadającego samolotu (A). Jest wtedy w warsztacie samochodowym KIA-Centrum.
ok. 8:42:30 - WS wychodzi przez blaszaną bramę z terenu KIA-Centrum. (B)
WS przez tę bramę wychodzi poza teren KIA-Centrum i biegnie dalej błotnistą dróżką w kierunku miejsca zdarzenia.
Po przebiegnięciu ok. 140 m Safonienko zaczyna filmować teren katastrofy. Zakładając, że poruszał się ze średnią prędkością 1,5 m/s spod blaszanej bramy do miejsca gdzie zaczyna kręcić materiał dostał się w ciągu ok. 1 minuty i 33 sekund.
ok. 8:44 – zaczyna kręcić film 1.24 (C)
8:45:24 – koniec filmu 1.24 (D)
ok. 8:50:28 – dociera w pobliże autokomisu (E)
WS po nakręceniu filmu 1.24 przemieszcza się w kierunku autokomisu. Przebywa drogę ok. 456 m ze średnią predkością 1,5 m/s co daje nam 456 m / 1,5 m/s = 304 s = 5 min i 4 s. Zatem przy autokomisie melduje się ok. 8:50:28, czyli około półtorej minuty za Sławomirem Wiśniewskim.
między 8:51 a 8:54:30 – nagrywa mi.in. przejeżdżającego ulicą Kutuzowa Mercedesa ML 400 (F) i klapę amortyzatora lewego podwozia (G)
27-letni lakiernik nagrywa przejeżdżającą obok autokomisu limuzynę dyplomatów (mercedes ML 400)
Przez WS została też uwieczniona klapa amortyzatora lewego podwozia. Część ta została zidentyfikowana przez @Manek vel @Erich Bullmann
https://picasaweb.google.com/118355005473258703478/DropBox?authkey=Gv1sRgCM3S1LTe7LejIQ#5509030570237144338
https://picasaweb.google.com/lh/photo/BJcDZNtUl6APIJdNUcYCXFVvWx-6D1x5Tm2dc9xhvcQ?feat=embedwebsite
8:55 – WS filmuje idących w kierunku prawego statecznika poziomego Jerzego Bahra i Gerarda Kwaśniewskiego (H)
Artur Wosztyl (AW)
8:35 - wysiada z Jaka-40, aby zobaczyć lądowanie TU-154M (A)
8:41 - słyszy dźwięk pracy silników Tupolewa, a następnie po kilku sekundach trzaski, huki i detonacje (B)
8:41:15 - z wieży wychodzi jakiś mężczyzna (C)
8:41:45 - załoga Jaka pyta Rosjanina, który pierwszy wyszedł z wieży co się stało (D)
8:42 - AW widzi jak samochody znajdujące się na lotnisku ruszają w kierunku pasa (E)
8:42 - dzwoni do dowódcy jednostki (F)
8:42 - dzwoni do dyżurnego kierownika lotów (DKL) w Warszawie (G)
ok. 8:46 - śp. Remigiusz Muś kontaktuje się z wieżą (H)
ok. 8:47 - w międzyczasie AW widzi jak samochody wracają i przez bramę główną wyjeżdżają z lotniska (I)
ok. 9:00 - do attache wojskowego w Moskwie dzwoni porucznik Kowaleczko. Gen. Grzegorz Wiśniewski stał już wtedy 20 m od statecznika Tu-154M. (J)
Jak-40 na lotnisku Siewiernyj
Marcin Wierzchowski (MW)
8:41 - słyszy świst silników Tupolewa (A)
ok. 8:42 - wsiada do limuzyny ambasadora Bahra (B)
ok. 8:43 - wysiada pod szlabanem (C)
ok. 8:44:30 - Safonienko filmuje MW podążającego na miejsce zdarzenia (D)
ok. 8:46 - MW zatrzymuje się w odległości około 6 m od odwróconych kół samolotu (E)
ok. 8:50 - Wierzchowski dzwoni do Jacka Sasina (F)
ok. 9:00 - MW dzwoni do Michała Grodzkiego (G)
9:04 - 9:10 - odbiera telefon od JS (H), który oddaje słuchawkę Adamowi Kwiatkowskiemu, gdy widzi podjeżdżający samochód [albo gdy wsiada do samochodu] (ok. 9:10). Wierzchowski rozmawia dalej z Kwiatkowskim jadącym także na lotnisko do Smoleńska.
Sławomir Wiśniewski (SW)
8:37:34 - Wyłączenie kamery "okiennej", która posłużyła później polskiemu montażyście do nagrania miejsca katastrofy. Była to jedyna kamera jaką miał Wiśniewski przy sobie. (A)
8:41 - Wiśniewski widzi spadający samolot, a w zasadzie skrzydło ustawione pionowo w dół i część kadłuba. Przez kilka sekund słyszy też dźwięk samolotu. (B)
8:44 - Montażysta opuszcza hotel (C)
8:48:58 - Wiśniewski włącza kamerę na wzniesieniu przed miejscem katastrofy. (D)
8:57 - Koniec filmu. Wiśniewski zostaje zatrzymany przez służby ochrony rosyjskiej. (E)
ok. 9:10 - Samochód terenowy UAZ-3151 zabiera SW z miejsca katastrofy (F)
UAZ-3151
ok. 9:15 - UAZ-3151 zatrzymuje się w pobliżu bramy głównej. (G)
ok. 9:20-9:25 - Wiśniewski wysiada z samochodu UAZ-3151, który był komuś potrzebny. (H)
ok. 9:35 - Spotkanie Batera z Wiśniewskim przy bramie głównej lotniska. (I)
ok. 9:45 - SW wsiada do "nyski" (UAZ-452) (J)
UAZ-452
ok. 9:50 - Wiśniewskiego zaczyna przesłuchiwać pułkownik FSB (K)
ok. 10:00 - "Nyska" odjeżdża spod bramy głównej (L)
ok. 10:05 - Wiśniewski wysiada z "nyski" pod hotelem Novyj i prawdopodobnie idzie się trochę przegarnąć. (M)
ok. 10:20 - Wiśniewski wsiada do wozu transmisyjnego (N)
10:27 - TVP INFO pokazuje pierwsze kadry filmu nakręconego przez polskiego montażystę (O)
ok. 10:27:40 – początek wywiadu reporterki Karoliny Kozińskiej z Wiśniewskim pod bramą boczną lotniska (P)
Jerzy Bahr (JB)
8:42 - widzi poruszenie wśród Rosjan (A)
ok. 8:42 - wsiada do limuzyny (B)
8:43 - limuzyna zatrzymuje się przy szlabanie (C)
8:45:20 - JB dostrzega wóz strażacki (D)
8:47 - wyjeżdża przez bramę główną (E). Świadkiem tego wydarzenia jest Jan Mróz z TVN i konsul Michał Greczyło.
8:54 - JB wysiada w pobliżu autokomisu (F)
8:55 - ambasador idzie z G. Kwaśniewskim przez polankę w kierunku statecznika co filmuje WS (G)
8:56 - dociera na wzniesienie z którego może obserwować miejsce katastrofy (H)
między 8:57 a 9:03 - kierowca ambasadora próbuje dodzwonić się do dwóch kolegów z BOR-u. Ostatecznie dodzwania się do żony (I), która w lesie katyńskim odnajduje borowca i oddaje mu słuchawkę
9:03 - JB dzwoni do siostry (J)
9:05 - JB dzwoni do sekretarki (K)
9:07:53 - odbiera telefon z Centrum Operacyjnego
ok. 10:00 - opuszcza miejsce katastrofy razem z ministrem Sasinem i swoim kierowcą
Dariusz Górczyński (DG)
8:40 - wychodzi z namiotu z Pawłem Kozłowem (oficer FSO)
Namiot, z którego ok. 8:40 wyszedł Dariusz Górczyński
8:41 - słyszy ryk silników, a następnie głośny huk
8:43 - dzwoni do swojego przełożonego, dyrektora Bratkiewicza
8:45 - dzwoni do Tadeusza Stachelskiego
8:49 - dzwoni do Wiktora Batera
8:50 – 9:00 dociera na miejsce katastrofy prawdopodobnie od strony lotniska ale inną drogą niż Wierzchowski
Jacek Sasin (JS)
ok. 8:00 - JS przyjeżdża do Katynia. Wysiada z samochodu przy drodze przed parkingiem [przed wejściem do Memoriału] (A)
Godzina 8:07 CEST = 10:07 MSD. Jacek Sasin i jego pracownicy (Adam Kwiatkowski) stoją na drodze przed punktem kontrolnym. Za barierką widoczni są Borowcy.
ok. 8:40 - dowiaduje się od Adama Kwiatkowskiego, że samolot z prezydentem prawdopodobnie będzie lądował w Moskwie. (B) Kwiatkowski informację tę uzyskał od Tadeusza Stachelskiego.
8:43 - moim zdaniem JS szukając pana Stachelskiego próbował dodzwonić się do M.Wierzchowskiego (C), który nie odbierał telefonu, bo biegł w tym czasie przez lasek na miejsce zdarzenia (Sasin twierdzi, że dzwonił do MW po rozmowie z pracownikiem protokołu dyplomatycznego Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Ja uważam, że po rozmowie z Kwiatkowskim)
8:45 - JS spotyka T. Stachelskiego, który w tym czasie odbiera telefon od D.Górczyńskiego (D)
8:48 - JS rozmawia z oficerem BOR-u (E)
ok. 8:50 - odbiera telefon od M.Wierzchowskiego (F), który jest już na miejscu katastrofy. Moim zdaniem Sasin chyba nie do końca wierzy w chaotyczny przekaz swojego pracownika, bo przecież kilka minut wcześniej otrzymał informację o tym, że samolot zjechał z pasa.
9:04 - dzwoni do swojej żony (G)
9:04 – 9:10 moim zdaniem w tym czasie JS dzwoni do MW (H). Sasin twierdzi, że o tej godzinie to Wierzchowski wykonał do niego ten pierwszy telefon po dotarciu w pobliże wraku.
9:10 - wyjeżdża z Katynia razem z Adamem Kwiatkowskim (I)
9:30 - mija bramę wjazdową lotniska Siewiernyj (J)
9:35 - dociera na miejsce zdarzenia (K)
ok. 10:00 - opuszcza miejsce katastrofy razem z ambasadorem Bahrem i jego kierowcą (L)
ok. 10:25 - wysiada z limuzyny Jerzego Bahra na parkingu przed wejściem do Memoriału (M)
10:34:32 - JS rozmawia przez komórkę na polskim cmentarzu wojskowym w Katyniu (N)
10:42 - przemawia przed mszą do ludzi zgromadzonych na polskim cmentarzu wojennym (O)
Nie twierdzę na pewno, że godziny zdarzeń, które podałem są całkowicie zgodne z czasem CEST. Tolerancja błędu to powiedzmy 3 minuty. Trudności sprawiają zwłaszcza połączenia telefoniczne między Sasinem a Wierzchowskim. Zatem w rzeczywistości mogło to wyglądać trochę inaczej niż to przedstawiłem w mojej rekonstrukcji. W każdym bądź razie jakoś to musiało być.
Inne tematy w dziale Polityka