Poniżej zamieszczam list otwarty do Pana Premiera Donalda Tuska, a także wcześniejsze interpelacje do Pana Ministra Bogdana Klicha, w sprawie moich wątpliwości z zakupem samolotów Bryza.
Warszawa, dnia 17 grudnia 2008 r.
Pan
Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
Szanowny Panie Premierze,
Zwracam się do Pana z prośbą o przeanalizowanie zawartego ostatnio kontraktu na zakup przez Ministerstwo Obrony Narodowej 12 samolotów PZL M28B/PT Bryza. Sprawa stała się przedmiotem moich dwóch interpelacji, które wraz z udzieloną na jedną z nich odpowiedzią pozwalam sobie do niniejszego listu dołączyć. Pozwalam sobie zaprzątnąć uwagę Pana Premiera tą sprawą, gdyż udzielona mi przez ministra Bogdana Klicha odpowiedź nosi znamiona próby ukrycia pewnych faktów związanych ze wspomnianą transakcją /o czym szerzej w niniejszym liście i kolejnej interpelacji/. Pozostawiam bez rozstrzygnięcia, czy pan minister działa tu świadomie, czy też jest wprowadzany w błąd przez urzędników MON.Chciałbym zwrócić uwagę Pana Premiera na kilka elementów, które mnie w tej sprawie szczególnie niepokoją. Są to następujące kwestie: zakup samolotów pomimo nieumieszczenia ich w Wykazie planowanych do zakupu wyrobów i usług w postępowaniach uruchamianych przez Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych MON w 2008 roku - opracowany na bazie zatwierdzonego projektu "Planu Modernizacji Technicznej SZ RP w latach 2008-2009”, zakup z pominięciem procedury przetargowej, wysoka cena zakupionych maszyn, niejasne wypowiedzi członków kierownictwa MON w kwestii wartości kontraktu w trakcie trwania negocjacji z producentem samolotów, wreszcie, chyba najbardziej bulwersujące, dochodzące mnie sygnały o tym, że w rozmowach producent samolotów był wspierany przez byłego wysokiego urzędnika MON. Odnośnie pierwszej mojej wątpliwości proszę zwrócić uwagę na zdanie zawarte w odpowiedzi na pierwszą z moich interpelacji: „Przyszły dostawca, tj. PZL Mielec, jest jedynym producentem samolotów tego typu.” Jest to informacja nieprawdziwa, gdyż nie tylko zakłady PZL Mielec należące do spółki United Technologies Holdings produkują maszyny tej klasy. Mam wrażenie, że niezgodne z prawdą twierdzenie służy za uzasadnienie rezygnacji z przetargu. Oczywiście ważkim powodem rezygnacji z przetargu może być chęć kontynuowania zakupu modelu samolotu, który już jest eksploatowany przez Wojsko Polskie. Byłoby to rozsądne podejście, gdyby i cena samolotów była rozsądna. Niestety tak nie jest. Kolejną kwestią jest więc cena zakupionych samolotów. 8 zakupionych dla Sił Powietrznych RP w roku 2001 samolotów CASA C-295M kosztowało 211,5 mln USD, natomiast 12 zakupionych właśnie samolotów PZL M28B/PT Bryza kosztuje 635 mln zł. Kwoty są więc porównywalne. Choć liczba samolotów CASA C-295M zakupionych w 2001 r. była mniejsza o 1/3 od liczby obecnie zamówionych samolotów PZL M28B/PT Bryza, to jednak możliwości samolotu CASA C-295M są znacznie większe od samolotu PZL M28B/PT Bryza ( przy tym eksploatacja maszyn CASA C-295M jest tańsza). Nie jest to jedyny przykład wskazujący na wygórowaną cenę kupowanych właśnie samolotów Bryza. W odpowiedzi na swoją interpelację dowiedziałem się, że w latach 2006-2007 MON zakupiło 5 samolotów Bryza za 136 mln zł /a więc blisko dwukrotnie taniej/. Chciałbym zaznaczyć, że i tamta cena budziła wówczas wątpliwości. Warto przeanalizować wartości kontraktów dotyczących samolotów PZL M28 Skytruck /eksportowa odmiana Bryzy/. Z moich informacji wynika, że zagraniczni odbiorcy tych samolotów kupowali je za kwotę znacznie poniżej 30 mln zł za sztukę. Biorąc powyższe można uznać, że MON przepłaciło ponad 250 mln zł. Z pewnością Pan Premier usłyszy, że samoloty zostaną dostarczone z zestawami wyposażenia eksploatacyjno-obsługowego oraz aparaturą kontrolno-pomiarową i diagnostyczną, a 150 osób personelu zostanie przeszkolonych w obsłudze maszyn /z tym że inne źródła donoszą, że przeszkolonych ma być jedynie 36 osób/.Tak w każdym razie napisał mi minister Klich. Trudno mi uwierzyć że mimo 20 lat eksploatacji maszyn An-28/M28 polska armia dotychczas nie posiadała do samolotów odpowiedniego sprzętu serwisowego i nikt nie potrafił ich obsługiwać. Kolejnym wyjaśnieniem może być „zawartość” samolotów. Z informacji pojawiających się w mediach wiem, że samoloty mają zostać wyposażone w kompleksowy system samoobrony. Cieszy mnie troska o naszych lotników, ale pragnę zwrócić uwagę, że to drogie wyposażenie ma sens jedynie w przypadku maszyn latających nad wrogim terytorium. Z informacji udzielonej przez ministra Klicha wynika, że zakupione samoloty mają być używane do lotów krajowych. Zatem czemu mają być wyposażone, jakby miały latać nad Afganistanem? Czy nie jest to jeden z gadżetów sztucznie „pompujących” wartość samolotu? Zapewne każdą złotówkę MON skrupulatnie rozliczy. Problem nie polega jednak na tym, żeby w księgowości wszystko było jak należy, ale żeby pieniądze wydawane były w sposób racjonalny. Ostatnią kwestią są niejasne wypowiedzi członków kierownictwa MON w miesiącach poprzedzających zakup samolotów. W odpowiedzi na moją interpelację minister Bogdan Klich, zasłaniając się względami formalno-prawnymi, odmówił podania wartości negocjowanego kontraktu. W przeciwieństwie do niego wiceminister Zenon Kosiniak-Kamysz był bardziej otwarty, gdyż w czerwcu br. w wypowiedzi dla dziennika „Rzeczpospolita” zapowiedział dokonanie zakup 12 samolotów od PZL Mielec za sumę 600 mln zł. Wynika z tego, że względy formalno-prawne można traktować z przymrużeniem oka tak długo, jak długo nikt nie zaczyna zadawać niezbyt wygodnych pytań. Bardzo proszę Pana Premiera o zajęcie się zasygnalizowaną sprawą. W wypadku konieczności udzielenia dodatkowych informacji, jestem do Pana dyspozycji. Uważam, że niejasności związane ze wzmiankowanym kontraktem są na tyle duże, że powinien Pan w tej sprawie poprosić o wyjaśnienia Ministra Obrony Narodowej. Wydaje mi się, że naszego państwa, w tym naszej armii, nie stać na przepłacanie. W tym kontekście zwrócę uwagę na informację z ostatniej chwili: MON zrezygnowało – prawdopodobnie z powodów finansowych - z zakupu za 450 mln zł 2 wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących /MRTT/, umieszczonych w Wykazie planowanych do zakupu wyrobów i usług w postępowaniach uruchamianych przez Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych MON w 2008 roku - opracowany na bazie zatwierdzonego projektu "Planu Modernizacji Technicznej SZ RP w latach 2008-2009”. Zwracam uwagę Pana Premiera, że do posiadania 2 samolotów MRTT zobowiązaliśmy się wobec NATO. Samoloty te znacząco przewyższają swoimi możliwościami transportowymi wszystkie dotychczas posiadane przez Siły Powietrzne RP maszyny. Pozostawiam Panu Premierowi do rozstrzygnięcia, czy minister Bogdan Klich słusznie określa priorytety.Pragnę Pana Premiera poinformować, że listowi temu nadam otwarty charakter.
Z poważaniem
Ludwik Dorn
Do wiadomości:
p. Bogdan Klich Minister Obrony Narodowej
p. Jacek Jezierski Prezes Najwyższej Izby Kontroli
p. Julia Pitera Sekretarz Stanu, Pełnomocnik ds. Opracowania Programu Zapobiegania Nieprawidłowościom w Instytucjach Publicznych
p. Mariusz Kamiński Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego
Posłowie członkowie Komisji Obrony Narodowej
http://www.mon.gov.pl/pl/artykul/6259
http://lotniczapolska.pl/Skad-wziela-sie-CASA,1134
Warszawa, dnia 22 października 2008 r. Pan Bogdan Klich Minister Obrony Narodowej Szanowny Panie Ministrze, Zwracam się do Pana z interpelacją w sprawie kontraktu na zakup przez Ministerstwo Obrony Narodowej samolotów PZL M–28 Skytruck. W związku z informacją prasową wskazującą, że koszt zakupu tych samolotów byłby zbliżony do wartości zakupu większych i nowocześniejszych samolotów CASA C-295 M uprzejmie proszę o odpowiedź na następujące pytania:- Ile samolotów PZL M–28 Skytruck ma zostać zamówionych w 2008 -2009?- Jaka jest cena jednostkowa zamówionych samolotów oraz całego kontraktu? - Do jakich zadań będą wykorzystywane zamówione samoloty PZL M–28 Skytruck?- Ile samolotów PZL M–28 Skytruck zostało zakupionych przez MON w ubiegłych latach ?- Jaka był koszt nabycia samolotów PZL M–28 w ubiegłych latach?- Jaki był koszt nabycia samolotów CASA C-295 M? Z poważaniem Ludwik Dorn
Tomasz Hypki, Na Zachodzie bez zmian. W Polsce wraca stare?, „RAPORT Wojsko Technika Obronność” 2008, nr 9 Warszawa, dnia 8 grudnia 2008 r. Pan Bogdan Klich Minister Obrony Narodowej Szanowny Panie Ministrze,Zwracam się do Pana z interpelacją w sprawie planowanego zakupu w latach 2008-2016 samolotów M28B/PT Bryza. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie następujących kwestii:- W wypowiedzi udzielonej w czerwcu br. dziennikowi „Rzeczpospolita” Zenon Kosiniak-Kamysz -Podsekretarz Stanu ds. Uzbrojenia i Modernizacji poinformował o planie zakupienia 12 samolotów Skytruck. Czy należy rozumieć, że samoloty Skytruck są tożsame z samolotami Bryza, czy tez było to przejęzyczenie? Czy można uznać, że angielsko brzmiąca nazwa Skytruck jest używana przez producenta na potrzeby zagranicznych odbiorców /w tym wojskowych/ samolotów Bryza? - We wzmiankowanym artykule w dzienniku „Rzeczpospolita” Zenon Kosiniak-Kamysz -Podsekretarz Stanu ds. Uzbrojenia i Modernizacji ujawnił cenę zamówionych 12 samolotów Skytruck/Bryza. Została wymieniona przez niego kwota 600 mln zł. Czy kwota ta jest prawdziwa? Z jakiego powodu informacja o wartości zakupu jest obecnie utajniona, skoro w czerwcu br. była jawna?- W jakim trybie udzielane jest zamówienie? Dlaczego samoloty nie są kupowane w drodze przetargu?- Czy samoloty Skytruck/Bryza mają swoje odpowiedniki wśród konstrukcji oferowanych przez innych producentów? Czy na przykład samoloty L 410/L 420 i CASA C-212 nie są ich odpowiednikami? - W latach 2008-2016 planowany jest zakup w 12 samolotów M28B/PT Bryza. Ile ma być samolotów w poszczególnych wariantach? - Do czego będzie służyć wersja o podwyższonym komforcie? Czy jest to wersja z wyposażeniem do przewozu VIP? - Czy samoloty M28B/PT Bryza posiadają ten sam cywilny certyfikat, co samoloty CASA C-295M?- Ministerstwo Obrony Narodowej wraz z samolotami ma zamiar kupić kompleksowy symulator lotu, zestawy wyposażenia eksploatacyjno-obsługowego oraz aparaturę kontrolno-pomiarową i diagnostyczną. Czy to oznacza, że zamawiane samoloty wymagają innego typu aparatury i wyposażenia niż już użytkowane samoloty An-28/PZL M28 Bryza? Czy obecnie użytkowane samoloty posiadają odpowiednią aparaturę i wyposażenie eksploatacyjno-obsługowe, diagnostyczne i kontrolno-pomiarowe?- W jaki sposób obecnie szkolone są załogi samolotów An-28/PZL M28 Bryza? Czy do szkolenia był używany symulator lotu? Jeśli tak, to czy mógłby on być wykorzystany również do szkolenia załóg zamawianych właśnie samolotów?- Pakiet szkoleniowy przewiduje przeszkolenie 150 osób. Jacy specjaliści będą szkoleni i jaki charakter będzie miało to szkolenie? Jaki będzie koszt tych szkoleń? - W jaki sposób będzie wyglądała kwestia ulokowania offsetu? Czy prawdą jest że będzie on realizowany w WSK PZL Rzeszów należącej do zagranicznego właściciela? - W latach 2006-2007 zakupiono 5 samolotów M28B/PT Bryza za 136,1 mln zł. Czy w tej cenie mieści się również aparatura kontrolno-pomiarowa, wyposażenie eksploatacyjno-obsługowe i pakiet szkoleniowy? Jeśli tak, to ile kosztowały samoloty, a ile aparatura, wyposażenie i pakiet szkoleniowy? W jakich wersjach były to samoloty i ile kosztowały poszczególne wersje? - 12 Samolotów CASA C-295M wraz z niezbędnym zestawem sprzętu zabezpieczającego kosztowały około 1,4 mld zł – ile kosztowały samoloty a ile sprzęt zabezpieczający użytkowanie?- Czy prawdą jest, że płk rez. Ryszard Barański były pracownik Oddziału Techniki Lotniczej Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych MON pracuje obecnie dla producenta samolotów PZL M28 Bryza? Czy owa osoba brała udział w negocjacjach w sprawie kontraktu na zakup samolotów PZL M28 Bryza? - Czy prawdą jest, że godzina lotu PZL M28 Bryza kosztuje 5.300 zł a CASA C-295M 3.184 zł? Z poważaniem Ludwik Dorn
http://www.rp.pl/artykul/150146.html http://www.zw.com.pl/artykul/189773.html
Banuję za wulgaryzmy i aluzje do życia osobistego mojego i innych oraz agresywną głupotę połączoną z chamstwem.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka