Kronika Polaków. Okładka. Biały Kruk.
Kronika Polaków. Okładka. Biały Kruk.
LechGalicki LechGalicki
152
BLOG

Medal dla strażnika polskiej historii. Ks. Michał Cichoń nagrodzony za „Kronikę Polaków”

LechGalicki LechGalicki Kultura Obserwuj notkę 1
W uroczystej atmosferze, w Bazylice Grobu Bożego w Miechowie,dyrektor generalny Ministerstwa Edukacji i Nauki Sławomir Adamiec wręczył ks. Michałowi Cichoniowi medal Komisji Edukacji Narodowej. To wspaniałe wyróżnienie za pracę nad przetłumaczeniem „Kroniki Polaków” Macieja Miechowity, dzieła, które przez ponad 500 lat czekało na całościowy polski przekład.

                                                                                                                
                                                                                          image

W uroczystej atmosferze, w Bazylice Grobu Bożego w Miechowie, dyrektor generalny Ministerstwa Edukacji i Nauki Sławomir Adamiec wręczył ks. Michałowi Cichoniowi medal Komisji Edukacji Narodowej. To wspaniałe wyróżnienie za pracę nad przetłumaczeniem „Kroniki Polaków” Macieja Miechowity, dzieła, które przez ponad 500 lat czekało na całościowy polski przekład.


Ceremonię rozpoczął ksiądz proboszcz Franciszek Siarek słowami: „Cieszymy się, że ta uroczystość odbywa się u nas w parafii właśnie w Miechowie, bo Maciej stąd wyszedł, o Miechowie myślał, o Miechowie pisał, do Miechowa wracał i teraz po 500 latach ponownie wraca. Dobrze, że ta pamięć jest podtrzymywana o tym wielkim naszym rodaku”.


Sławomir Adamiec podkreślił, że decyzja ministra Przemysława Czarnka to uznanie nie tylko dla samej pracy, ale także dla zaangażowania, pokory i codziennego wysiłku, jakie ks. Michał wkłada w swoje posłannictwo. Nie tylko jako tłumacz monumentalnego dzieła historycznego, ale również jako prefekt, wykładowca i człowiek o głębokiej kulturze duchowej.


W trakcie swojej przemowy ks. Michał Cichoń podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do tego ważnego momentu. Wspomniał o rodzicach, nauczycielach, a także o tych, którzy go wspierali na różnych etapach życia. Wyraził także wdzięczność dla wszystkich księży za ich wkład w przetłumaczenie „Kroniki”.


Aż trudno uwierzyć, że „Kronika Polaków” Macieja Miechowity czekała ponad 500 lat na polskie tłumaczenie. Dzieło to, znane historykom, wreszcie staje się dostępne dla szerszego grona czytelników. To nie tylko podróż przez najdawniejsze dzieje Polski, ale także lekcja historii, która zachwyca i poucza.


Wydanie XXI-wieczne zostało wzbogacone o oryginalne ilustracje z 1521 roku, które zdobiły pierwotne wydanie „Kroniki”. To nie tylko księga, to świadectwo wielowiekowego dziedzictwa Polski. Wydawnictwo Biały Kruk zachowało najwyższy poziom, oddając hołd renesansowemu edytorstwu.


Dla wszystkich, którzy pragną zanurzyć się w historii swojego kraju, „Kronika Polaków” jest niezbędnym kompendium. To nie tylko lektura dla pasjonatów historii, ale także dla tych, którzy chcą lepiej zrozumieć korzenie i wartości, które kształtują współczesną Polskę. Przekazujemy do rąk czytelników dzieło, które jest nie tylko książką, ale także mostem pomiędzy przeszłością a teraźniejszością, między Miechowem a każdym z nas.


Aneks-link:

https://bialykruk.pl/wydarzenia/medal-dla-straznika-polskiej-historii-ks-michal-cichon-nagrodzony-za-kronike-polakow-przez-komisje-edukacji-narodowej


Dane o książce: https://bialykruk.pl/ksiegarnia/ksiazki/kronika-polakow

Inne publikacje wydawnictwa Biały Kruk zamówisz też telefonicznie: 12 254 56 02 lub 783 250 300 oraz mailowo: handlowy@bialykruk.pl.

Recenzja salon24:

https://www.salon24.pl/u/lech-galicki/1320645%2Cbestseller-kronika-polakow-macieja-z-miechowa-opowiesc-o-naszym-dziedzictwie

  image                                                                                     image

LechGalicki
O mnie LechGalicki

Lech Galicki, ur. 29 I 1955, w domu rodzinnym przy ulicy Stanisława Moniuszki 4 (Jasne Błonia) w Szczecinie. Dziennikarz, prozaik, poeta. Pseud.: (gal), Krzysztof Berg, Marcin Wodnicki. Syn Władysława i Stanisławy z domu Przybeckiej. Syn: Marcin. Ukończył studia ekonomiczne na Politechnice Szczecińskiej; studiował również język niemiecki w Goethe Institut w Berlinie. Odbył roczną aplikację dziennikarską w tygodniku „Morze i Ziemia”. Pracował jako dziennikarz w rozmaitych periodykach. Był zastępcą redaktora naczelnego dwutygodnika „Kościół nad Odrą i Bałtykiem”. Od 1995 współpracuje z PR Szczecin, dla którego przygotowuje reportaże, audycje autorskie, słuchowisko („Grona Grudnia” w ramach „Szczecińskiej Trylogii Grudnia.”), pisze reżyserowane przez redaktor Agatę Foltyn z Polskiego Radia Szczecin słuchowiska poetyckie: Ktoś Inny, Urodziłem się (z udziałem aktorów: Beaty Zygarlickiej, Adama Zycha, Edwarda Żentary) oraz tworzy i czyta na antenie cykliczne felietony. Podróżował do Anglii, Dani, RFN, Belgii; w latach 1988 – 1993 przebywał w Berlinie Zachodnim. Od 1996 prowadzi warsztaty dziennikarskie dla młodzieży polskiej, białoruskiej i ukraińskiej w Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej. Jest członkiem Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich i Związku Zawodowego Dziennikarzy. W 1994 otrzymał nagrodę specjalną SDP za różnorodną twórczość dziennikarską i literacką. Wyróżniany wielokrotnie przez polskie bractwa i grupy poetyckie. Od 2011 prowadzi w Szczecińskim Domu Kombatanta i Pioniera Ziemi Szczecińskiej: Teatr Empatia (nagrodzony za osiągnięcia artystyczne przez Prezydenta miasta Szczecin), pisze scenariusze, reżyseruje spektakle, w których także występuje, podobnie okazjonalnie gra główną rolę w miniserialu filmowym. Jako dziennikarz debiutował w 1971 roku w tygodniku „Na przełaj”. Debiut literacki: Drzewo-Stan (1993). Opublikował następujące książki poetyckie: Drzewo-Stan. Szczecin: Szczecińskie Wydawnictwo Archidiecezjalne „ Ottonianum”, 1993; Ktoś Inny. Tamże, 1995; Efekt motyla. Szczecin: Wyd. „PoNaD”, 1999. Cisza. Szczecin: Wyd. Promocyjne „Albatros”, 2003, KrzykOkrzyk, Szczecin: Wyd. „PoNaD”, 2004. Lamentacje za jeden uśmiech. Szczecin: Wyd. „PoNaD”, 2005. Tentato. Zapamiętnik znaleziony w chaosie. Szczecin: Wyd. „PoNaD”, 2007. Lawa rozmowy o Polsce. Współautor. Kraków: Solidarni 2010, Arcana, 2012, Antologia Smoleńska 96 wierszy. Współautor, wyd. Solidarni 2010, rok wyd.2015. Proza, reportaże, felietony: Trzask czasu, Czarnków: Interak, 1994; Na oka dnie (wspólnie z Agatą Foltyn) Szczecin: Wydawnictwo Promocyjne „Albatros”), 1997, Jozajtis, Szczecin, Wyd. „PoNaD”, 1999, Sennik Lunatyka, Szczecin: Wyd. Promocyjne „ Albatros”, 2000, Dum – Dum. Szczecin: Wyd. „PoNaD”, 2000, Dum –Dum 2. Tamże, 2001, Punkt G., Tamże, 2002, Dziękuję za rozmowę. Zszywka czasu. Tamże, 2003. RECENZJE Charakterystyczne dla „metafizycznych” tomów poezji Galickiego jest połączenie wierszy oraz fotografii Marka Poźniaka (w najważniejszym tomie Ktoś Inny są to zdjęcia kostiumów teatralnych Piera Georgia Furlana), stanowiących tyleż dopełniającą się całość, co dwa zupełnie autonomiczne zjawiska artystyczne, jednocześnie próbujące być świadectwem poszukiwania i zatrzymywania przez sztukę prześwitów Wieczności. Marzenia mają moc przełamania własnego zranienia, ocalenia świadomości boleśnie naznaczonej czasem, przemijaniem, śmiercią. Prowadzą do odnajdywania w sobie śladów nieistniejącego już raju i harmonii. Charakterystyczna jest przekładalność zapisu słownego na muzyczny i plastyczny. Reportaże i felietony Galickiego dotyczą zawsze najbliższej rzeczywistości: ułamki rozmów i spotkań w tramwaju, migawki spostrzeżeń, codzienność w jej często przytłaczającym wymiarze. Zapiski zaskakują trafną, skrótową diagnozą sytuacji życiowej bohaterów. Galicki balansuje pomiędzy oczywistością a niezwykłością zjawiska, powszedniością sytuacji, a często poetyckim językiem jej przedstawienia. Oderwanie opisywanych zdarzeń od pierwotnego kontekstu publikacji („Kościół nad Odrą i Bałtykiem”, PR Szczecin) czyni z minireportaży swoistą metaforę, usiłującą odnaleźć w ułamkach codzienności porządkujący je sens. Podobnie dzieje się w felietonach z założenia interwencyjnych (Dum – Dum, Dum – Dum 2): autor poszukuje uogólnienia, czy też analogii pomiędzy tym co jednostkowe a tym, co ogólne, wywiedzione z wiersza, anegdoty, symbolu, przeszłości. Galicki buduje świat swoich mikroopowiadań również z ułamków przeszłości (np. historia Sydonii von Borck w Jozajtisie), a także z doświadczeń autobiograficznych (pamięta dzień swoich urodzin, przeżył doświadczenie wyjścia poza ciało, oraz groźną katastrofę). Piotr Urbański Powyższy artykuł biograficzny pochodzi z Literatury na Pomorzu Zachodnim do końca XX wieku, Przewodnik encyklopedyczny. Szczecin: Wydawnictwo „Kurier – Press”, 2003. Autor noty biograficznej: Piotr Lech Urbański dr hab. Od 1.10.2012 prof. nadzw. w Instytucie Filologii Klasycznej UAM. Poprzednio prof. nadzw. Uniwersytetu Szczecińskiego, dyrektor Instytutu Polonistyki i Kulturoznawstwa (2002-2008), Dokonano aktualizacji w spisie książek napisanych po opublikowaniu notatki biograficznej Lecha Galickiego i wydanych. Recenzja książki Lecha Galickiego „Dziękuję za rozmowę. Zszywka czasu”. Wydawnictwo „PoNaD”. Szczecin 2003 autorstwa (E.S) opublikowana w dwumiesięczniku literackim TOPOS [1-2 (74 75) 2004 Rok XII]: Dziękuję za rozmowę to zbiór wywiadów, artykułów prasowych, które szczeciński dziennikarz, ale także poeta i prozaik, drukował w prasie w ostatniej dekadzie. Mimo swej różnorodności, bo obok rozmowy z modelkami znajdziemy np. wywiad z Lechem Wałęsą, z chaotycznego doświadczenia przełomu wieków wyłania się obraz współczesności targanej przez sprzeczne dążenia, poszukującej jednak własnych form osobowości. Legendarne UFO, radiestezja, bioenergoterapia, spirytualizm – zjawiska, które Galicki nie obawia się opisywać, niekiedy wbrew opinii publicznej i środowisk naukowych. Prawie każdy czytelnik znajdzie w tej książce coś dla siebie – wywiady z wybitnymi artystami sąsiadują z wypowiedziami osób duchowych, opinie polityków obok opowieści o zwykłych ludzkich losach. Galicki, mimo iż w znacznej mierze osadzony jest w lokalnym środowisku Pomorza Zachodniego, dąży do ujmowania w swoich tekstach problematyki uniwersalnej i reprezentuje zupełnie inny, niż obecnie rozpowszechniony, typ dziennikarstwa. Liczy się u niego nie pogoń za sensacją, a unieruchomienie strumienia czasu przy pomocy druku. Pisze na zasadzie stop – klatek tworząc skomplikowany, niekiedy wręcz wymykający się spod kontroli obraz naszych czasów. (E.S.).

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Kultura