Depositphotos
Depositphotos
Krzysztof Przybyl Krzysztof Przybyl
259
BLOG

Jakość ważniejsza niż cena - badanie wśród polskich konsumentów

Krzysztof Przybyl Krzysztof Przybyl Handel Obserwuj temat Obserwuj notkę 6
Siłą napędową polskiej gospodarki w ostatnim okresie stała się konsumpcja, co frasuje ekspertów. Na tę konsumpcję i zachowania konsumenckie można jednak spojrzeć o wiele bardziej optymistycznie, co potwierdzają wyniki badania, zleconego przez Fundację „Teraz Polska”, a przeprowadzonego przez ASM Research Solution Strategy. Porównując z poprzednimi edycjami badania: coraz więcej Polaków chce płacić więcej za produkty dobrej jakości, a olbrzymia większość uważa, że mając możliwość wyboru, należy kupować rodzime produkty.

Nie chcemy pozornych oszczędności

Dokładnie 86,9% respondentów z 1001-osobowej grupy badawczej wskazuje, że trzeba wybierać to, co polskie. Określa się to mianem patriotyzmu konsumenckiego, ale lepiej pasuje tu określenie: świadomy zakup. Zakup zgodny z własnym interesem. Bo tak, jak powinniśmy kupować świadomie, patrząc na parametry produktu, stosunek jakości do ceny, jego bezpieczeństwo środowiskowe, tak powinniśmy mieć na uwadze korzyści dla polskich firm. Przez polskie firmy rozumiem te firmy, które działają na naszym rynku, zatrudniają Polaków, współpracują z polskimi kooperantami i tu płacą podatki.

Okazuje się,  że  jakość produktu jest tym elementem, który najsilniej wpływa na zakupowe decyzje Polaków – wskazało ją 87,3% badanych. Druga w kolejności jest cena (76,4%), a na kraj pochodzenia produktu wskazała niemal jedna czwarta respondentów. 18,4% badanych za istotne uznało walory ekologiczne produktu; to wyraźnie więcej, niż w ubiegłorocznym badaniu (13,9%).
82,9% (2,8% więcej, niż w 2023 r.) ankietowanych zadeklarowało, że gotowych jest więcej zapłacić za produkty o wyższej jakości. Patrzmy na te dane w kontekście rosnących cen i niepokojących wskaźników rynkowych. Polacy zdają sobie sprawę, że wybór tańszego produktu oznacza niejednokrotnie pozorne oszczędności.

Raport jest do pobrania ze strony Fundacji  „Teraz Polska”.

Patriotyzm konsumencki z roku na rok popularniejszy

W naszym badaniu padło też pytanie, czym jest dla respondentów patriotyzm. 30% badanych utożsamia patriotyzm z kupowaniem polskich produktów – w roku ubiegłym było to 26,8%. Oby ten współczynnik systematycznie rósł. Muszę się przyznać, że mam tu wielką satysfakcję, bowiem Program „Teraz Polska” od dekad stara się edukować polskich konsumentów w tym zakresie. Kupowanie polskich produktów to nie tylko piękny gest, ale zysk dla nas wszystkich. To forma patriotyzmu, która – niezależnie od politycznych poglądów – łączy wszystkich od lewa do prawa.

Na koniec wypada się pochwalić marką „Teraz Polska”. Dziewięciu na dziesięciu konsumentów prawidłowo rozpoznanej Godło „Teraz Polska”, 88,3% deklaruje,  że zachęca ono do zakupu, a 85,4% - że wzmacnia prestiż firmy. Niewiele mniej, bo 82,2% respondentów utożsamia je ze stabilną jakością. Wniosek jest oczywisty: o Godło „Teraz Polska” warto się starać, warto dołączyć do setek polskich firm – i mniejszych, rodzinnych przedsiębiorstw, i rynkowych gigantów – którzy są laureatami naszego konkursu. Do czego jak najserdeczniej zachęcam!

Krzysztof Przybył jest prezesem Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, znanej od ponad trzydziestu lat jako organizator konkursu „Teraz Polska”. W ramach tej inicjatywy wyróżniono setki polskich firm, oferujących najlepsze produkty i usługi, które dzięki swoim walorom jakościowym, technologicznym i użytkowym wyróżniają się na rynku oraz mogą być wzorem dla innych. Cel Fundacji to promocja dobrych, polskich marek, a jednocześnie przyczynianie się do wzmacniania marki Polska w Europie i na świecie.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (6)

Inne tematy w dziale Gospodarka