123RF
123RF
Krzysztof Przybyl Krzysztof Przybyl
214
BLOG

Czy powstanie strategia dla małych i średnich firm?

Krzysztof Przybyl Krzysztof Przybyl Biznes Obserwuj temat Obserwuj notkę 9
Pierwsza rocznica ostatnich wyborów parlamentarnych przebiegła nie tyle pod znakiem świętowania, co politycznych kłótni. Mówiono przede wszystkim o bezpieczeństwie, jako o kwestii priorytetowej, którą – w zależności od punktu widzenia – jedna strona ma doceniać, a druga bagatelizować. Obu stronom udało się jednak mówić o bezpieczeństwie z niemal całkowitym pominięciem jakże ważnego aspektu: roli polskich przedsiębiorców w budowaniu bezpieczeństwa gospodarczego kraju.

Politycy nie doceniają sektora MŚP

Owszem, była mowa o wielkich projektach. Opozycja zarzuca rządowi, że tylko markuje prace przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym i elektrowniach atomowych. Rząd odpowiada, że zastał szumne zapowiedzi, ale mało konkretów, dlatego pierwsze dziesięć miesięcy rządów musiał poświęcić na porządkowanie zastanego chaosu. Opozycja kontratakuje i przedstawia projekty ustaw dotyczące budowy portów, dróg ekspresowych oraz mieszkań… Osią tej dyskusji, a raczej kłótni, są zatem ważne, ale tylko duże projekty. Polskie firmy, zwłaszcza te małe i średnie, nie przyciągają uwagi politycznych graczy.

Przybywa upadłości małych i średnich firm

A przecież właśnie ten sektor dzisiaj jest w trudnej sytuacji. Porównując zapowiadany wzrost gospodarczy i przewidywaną inflację można ocenić, że nasza gospodarka przeżywa stagnację. Od początku roku media informują o tysiącach pracowników zwalnianych z dużych zakładów. Tymczasem ograniczenie produkcji w zakładach oznacza nie tylko redukcję zatrudnienia, lecz również redukcję zamówień u mniejszych kooperantów, których byt często zależy od długofalowej współpracy z większym partnerem. Z raportu Allianz Trade wynika, że w 2024 roku liczba upadłości firm działających w Polsce będzie rekordowa – sięgnąć może aż 4,7 tys. Analitycy ostrzegli, że bieżący rok będzie piątym z rzędu rokiem, w którym rosnąć będzie wskaźnik niewypłacalności firm.

W pierwszym kwartale najbardziej rosła dynamika niewypłacalności w branży budowlanej i transportowej, w drugim – w handlu hurtowym. Autorzy raportu wskazali, że gros niewypłacalnych firm to małe i średnie przedsiębiorstwa, które po prostu nie radzą sobie z rosnącymi kosztami. „Nie ma obecnie warunków w gospodarce na pozostawanie przez lata na poziomie startupu czy jednoosobowej działalności na taką skalę jak w poprzednich dekadach z powodu wskazanej fundamentalnej zmiany kosztów i dostępności pracowników” – czytamy w raporcie.

Co zostanie z kredytu zaufania dla rządu?

W ostatnich dniach publiczna debata ogniskuje się wokół strategii migracyjnej – dokumentu, o który od lat apelowali eksperci. Treść tej strategii zostawmy na boku. Nie negując potrzeby rozwiązywania wyzwań, które niesie migracja (i związane z nią potrzeby pracodawców), trzeba powiedzieć, że przydałaby się pilnie rozsądna strategia pomocy małym i średnim przedsiębiorcom. Jak widać na przykładzie cytowanych wyżej danych, to na ich barki spada ciężar stagnacji w polskiej gospodarce. Trudno mówić – i to od wielu lat – o jakiejkolwiek przemyślanej strategii państwa wobec tego sektora. Z przedwyborczych zapowiedzi zostało niewiele, a trudna sytuacja budżetu państwa uniemożliwia obecnie kosztowne eksperymenty. Może więc, zamiast stosowanej przez poprzedników polityki hojnego szafowania pieniędzmi, pomyśleć nad rozwiązaniami systemowymi, które pomogą polskim firmom przetrwać trudny okres i rozwinąć skrzydła?

Może politykom w podjęciu decyzji doda odwagi świadomość, że sektor MŚP to również setki tysięcy wyborców, którzy co cztery lata podsumowują rząd przy urnach. Oni rozliczają każdą władzę nie z efektowności zapowiedzi, a z efektywności działań. W październiku 2023 r. dwie trzecie przedsiębiorców – właścicieli i współwłaścicieli firm – poparło ugrupowania obecnej koalicji rządzącej. Jakie będzie to poparcie w następnych wyborach? Wszystko w rękach decydentów. 

Krzysztof Przybył jest prezesem Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, znanej od ponad trzydziestu lat jako organizator konkursu „Teraz Polska”. W ramach tej inicjatywy wyróżniono setki polskich firm, oferujących najlepsze produkty i usługi, które dzięki swoim walorom jakościowym, technologicznym i użytkowym wyróżniają się na rynku oraz mogą być wzorem dla innych. Cel Fundacji to promocja dobrych, polskich marek, a jednocześnie przyczynianie się do wzmacniania marki Polska w Europie i na świecie.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (9)

Inne tematy w dziale Gospodarka