Coraz lepiej oceniamy sytuację w swoim miejscu pracy, a jednak… z pracy jesteśmy umiarkowanie zadowoleni. Taki obraz rysuje się na podstawie badań z ostatniego roku. W warunkach rynku pracownika i coraz większych oczekiwań zatrudnionych, przed pracodawcami nie lada wyzwanie. Jak okazać się pracodawcą godnym zaufania?
Ponad jedna trzecia Polaków chce zmienić pracę
Z sondażu CBOS, przeprowadzonego w sierpniu br. wynika, że 61% Polaków dobrze ocenia sytuację w swoim zakładzie pracy, 25% neutralnie, a tylko 12% negatywnie. Autorzy badania wskazali jednocześnie prostą zależność: im większe zadowolenie z materialnych warunków, w tym zarobków, tym lepsza ocena sytuacji w firmie. Z kolei z ogłoszonego wiosną „Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy”, przeprowadzonego na zlecenie serwisu Youniversity wychodzi, że 35% Polaków zamierza zmienić miejsce pracy w ciągu najbliższego roku. Pracownicy jako kluczowy czynnik satysfakcji z pracy wskazywali dobre zarządzanie pracownikami przez przełożonych, a na dalszych miejscach – zrozumienie misji firmy oraz możliwość zgłaszania problemów.
Mamy więc odpowiedź na to, jak powinien zdaniem pracowników działać godny zaufania pracodawca. Prowadzić mądrą i odpowiedzialną politykę pracowniczą i brać pod uwagę opinię załogi. Pracownicy chcą nie tylko „odbębnić” osiem godzin, odebrać punktualnie wypłatę i cieszyć się wolnym czasem. Chcą mieć poczucie sensu swojej pracy i mieć pewność, że ich uwagi będą wysłuchane. Fakt, że ponad jedna trzecia Polaków chce zmienić zatrudnienie, powinien zatem dać do myślenia menedżerom.
Nagrody dla odpowiedzialnych pracodawców
Te refleksje nie są przypadkowe. 8 listopada w Warszawie odbyła się gala wręczenia nagród w XIII Edycji Konkursu „Pracodawca Godny Zaufania”, współorganizowanego przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” i Krajową Izbę Gospodarczą. W tym roku nagrodzono firmy aż w dziesięciu kategoriach, poza tym przyznano nagrodę specjalną oraz dwie nagrody dla dziennikarzy. W gronie laureatów znalazły się m.in. Fakro, Nexera (laureaci Godła „Teraz Polska”), Ceramika Paradyż, Alior Bank, Esmetric Group. Nagrody przyznano za osiągnięcia w dziedzinie polityki pracowniczej, m.in. w zakresie tworzenia inkluzywnego miejsca pracy, ciekawy system świadczeń motywacyjnych i zrównoważone podejście do wolontariatu.
Pierwsza ze wspomnianych nagród dziennikarskich przypadła Janowi Bolanowskiemu (Forbes), który otrzymał ją za promowanie dobrych praktyk wśród przedsiębiorców i pokazywanie społecznej twarzy biznesu. Druga trafiła do Agnieszki Zaręby (Radio Zet, Forbes Woman) – za dociekliwość i obiektywizm w pokazywaniu świata przedsiębiorców, spraw pracowniczych i wątków konsumenckich, a także za promowanie idei społecznej odpowiedzialności biznesu i ESG.
Pełną listę nagrodzonych można znaleźć na stronie konkursu.
Wspólne sukcesy polskich firm
Konkurs „Pracodawca Godny Zaufania” już od kilkunastu lat na stałe wpisuje się w misję Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”. Wyróżnieni są przykładem do naśladowania; pokazują, że biznesowy sukces ściśle się wiąże z przemyślaną, nowoczesną polityką pracowniczą. Bo ten sukces jest wspólnym dziełem wszystkich, od zarządu i właścicieli poczynając, a na pracownikach najniższego nawet szczebla kończąc. Polska gospodarka takich zespołowych sukcesów bardzo potrzebuje.
Krzysztof Przybył jest prezesem Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, znanej od ponad trzydziestu lat jako organizator konkursu „Teraz Polska”. W ramach tej inicjatywy wyróżniono setki polskich firm, oferujących najlepsze produkty i usługi, które dzięki swoim walorom jakościowym, technologicznym i użytkowym wyróżniają się na rynku oraz mogą być wzorem dla innych. Cel Fundacji to promocja dobrych, polskich marek, a jednocześnie przyczynianie się do wzmacniania marki Polska w Europie i na świecie.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Społeczeństwo