Polscy konsumenci na pierwszym miejscu stawiają jakość, a dopiero za nią – cenę produktów i usług. Potwierdzają to wyniki tegorocznego Sondażu „Teraz Polska”, przeprowadzonego przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego we współpracy z ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku. Wyniki badań poznaliśmy w ostatni wtorek, 24 października, podczas spotkania Klubu „Teraz Polska” na warszawskim stadionie Legii.
Konsumenci coraz bardziej świadomi i wymagający
W porównaniu z ubiegłorocznym badaniem więcej Polaków za najważniejszą podczas codziennych zakupów uważa jakość. Takiej odpowiedzi udzieliło niemal 85% respondentów, o prawie 4 punkty procentowe więcej, niż w roku 2022. Mimo inflacji i odczuwalnego wzrostu cen nie chcemy rezygnować z produktów wysokiej jakości. O 2 punkty procentowe zwiększył się odsetek tych, dla których wśród kluczowych cech produktu jest cena (77,3% w br.). Na kraj pochodzenia produktu jako priorytetową kwestię wskazało 18,8%, a walory ekologiczne – 17,3%.
- Z badań wynika, że konsumenci są zarówno bardziej świadomi, jak i wymagający. Dostęp do informacji nigdy nie był tak szybki i prosty, więc również w ten sposób, poprzez weryfikowanie doniesień o marce, sprawdzanie cech produktów, a także poznawanie opinii innych klientów, konsumenci oceniają jakość – komentował Dyrektor Konkursu „Teraz Polska” Michał Lipiński.
Zwracam uwagę, że te 18,8% wskazujących na kraj pochodzenia jako jedną z najistotniejszych spraw nie oznacza, że Polacy nie zwracają uwagi na to, czy kupują polski produkt, czy też nie. Nie widzimy już żadnej sprzeczności między polskim pochodzeniem produktu a jego wysoką jakością bądź przystępną ceną. Co więcej, polskość produktu w wielu przypadkach (np. w branży spożywczej) jest synonimem jego jakości.
Rekordowa rozpoznawalność Godła „Teraz Polska”
Jako Prezesa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego niezwykle cieszy mnie fakt, że Godło „Teraz Polska” utrzymuje bardzo wysoki poziom rozpoznawalności. W tym roku to rekordowe 87,3% badanych. Dla porównania, w poprzednich latach znajomość Godła „Teraz Polska” deklarowało 70-80% respondentów.
- Rośnie rozpoznawalność i renoma tego znaku, gdyż konsumenci doceniają jego rolę w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Ankietowani, zapytani o skojarzenia z produktami i usługami nagrodzonymi Godłem „Teraz Polska”, wskazują głównie polskie pochodzenie (86,1%), dużą rozpoznawalność (82,9%), stabilną jakość (70%). Jest to zgodne z ideą Godła „Teraz Polska” i oczekiwaniami przedsiębiorców, którzy przystępują do konkursu – komentował Michał Lipiński.
Promotorzy Polski – i polskiego sportu
Podczas spotkania na stadionie Legii Warszawa wręczono tytuły Promotor Polski dwóm postaciom, których zasługi dla polskiego sportu i jego popularyzacji są bezdyskusyjnie duże. To Marcin Herra i Stefan Szczepłek. Marcin Herra, prawnik i menedżer, był głównym koordynatorem przygotowań Polski do Euro 2012. Przez sześć lat stał na czele spółki PL.2012+, operatora Stadionu Narodowego w Warszawie. Od ubiegłego roku jest wiceprezesem Legii Warszawa. Dziennikarz, komentator sportowy i historyk sportu Stefan Szczepłek znany jest czytelnikom wielu gazet, nie tylko sportowych. Pracował m.in. w nieistniejącym już „Życiu Warszawy” i tygodniku „Piłka Nożna”, obecnie publikuje na łamach „Rzeczpospolitej”. Laureat nagrody Złote Pióro Klubu Dziennikarzy Sportowych i Nagrody im. Dariusza Fikusa za 2007. W 2012 otrzymał Srebrny Wawrzyn Olimpijski PKOI. W 2014 odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi. W 2015 otrzymał Nagrodę im. Bohdana Tomaszewskiego.
Stefan Szczepłek, ale także Andrzej Person, Janusz Zaorski i autor niniejszej relacji wzięli udział w debacie „O sporcie z humorem i honorem”. Janusz Zaorski - reżyser niezapomnianego „Piłkarskiego pokera” – wspominał swoją fascynację tenisem, przez którą omalże nie usunięto go ze szkoły. Senator RP i dziennikarz Andrzej Person zdradził swoją największą dziennikarską wpadkę. Stefan Szczepłek skupił się na swojej ukochanej piłce nożnej, mnie zaś przypadła miła rola zwrócenia uwagi na to, jak ważną rolę dla miasta i tożsamości jego mieszkańców pełnił i pełni klub Legia Warszawa.
Certyfikaty dla naszych laureatów
Kulminacyjnym punktem jesiennego Klubu „Teraz Polska” było uroczyste przekazanie certyfikatów potwierdzających prawo do posługiwania się Godłem „Teraz Polska” laureatom wcześniejszych edycji Konkursu.
Krzysztof Przybył jest prezesem Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, znanej od ponad trzydziestu lat jako organizator konkursu „Teraz Polska”. W ramach tej inicjatywy wyróżniono setki polskich firm, oferujących najlepsze produkty i usługi, które dzięki swoim walorom jakościowym, technologicznym i użytkowym wyróżniają się na rynku oraz mogą być wzorem dla innych. Cel Fundacji to promocja dobrych, polskich marek, a jednocześnie przyczynianie się do wzmacniania marki Polska w Europie i na świecie.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Gospodarka