Fot. Kamil Broszko/Teraz Polska
Fot. Kamil Broszko/Teraz Polska
Krzysztof Przybyl Krzysztof Przybyl
60
BLOG

Rośnie eksport – także dzięki jakości polskich marek

Krzysztof Przybyl Krzysztof Przybyl Gospodarka Obserwuj notkę 0
Polski eksport bije rekordy: kolejne miesiące pokazują, że umacnia się dodatnie saldo w handlu zagranicznym. Od kwietnia 2022 r. do kwietnia roku bieżącego wartość eksportu towarów wzrosła o 2,2 proc., do ponad 122 mld zł, zaś przychody z tytułu eksportu usług aż o 7,1 proc., do 35,9 mld zł. Z kolei wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych w 2022 r. osiągnęła rekordową wartość pond 47 mld euro. O tym sukcesie i o tym, jak iść za ciosem i utrzymać ten dobry dla gospodarki trend, rozmawialiśmy podczas dwóch debat, zorganizowanych przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego w minionym tygodniu podczas Kongresu590.

W pierwszej z nich, debacie „Polskie marki rolno-spożywcze na arenie międzynarodowej”, wzięli udział: Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów Żywności; Małgorzata Gośniowska-Kola z KOWR; prof. Hanna Górska-Warsewicz z SGGW; Marcin Wroński z KOWR oraz Michał Lipiński, dyrektor Konkursu „Teraz Polska”. Dyskusję moderował dr Jarosław Górski z UW, doradca zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego.

Jakość? Owszem, ale i ekologia

Chociaż według panelistów dynamika wzrostu eksportu ulegnie spowolnieniu – m.in. ze względu na umacnianie się złotego i zahamowaniu koniunktury na rynkach europejskich – to jest możliwe utrzymanie tendencji wzrostowej. Prof. Górska-Warsewicz zauważyła, że rosnący eksport sprzyja umacnianiu polskich marek na zagranicznych rynkach. – Marka to nie tylko nazwa i logotyp, ale coś więcej. Konsumenci patrzą na markę z punktu widzenia jakości i gwarancji, że dostaną po raz kolejny produkt, który jest zgodny z ich oczekiwaniami – zauważyła.

Andrzej Gantner zwrócił uwagę, że dla unijnych konsumentów ważna jest nie tylko jakość, lecz i wpływ na środowisko. – Aby się do tego dopasować, potrzebne są kolejne inwestycje, związane ze  zmniejszeniem śladu węglowego i wodnego – zaznaczył wiceprezes PFPŻ.

Silne, dobrze oceniane polskie marki są niezwykle istotnym elementem budowy pozytywnego wizerunku Polski. To również bardzo ważny i pozytywny element rosnącego eksportu. Warto zwrócić uwagę, że w ponad trzydziestoletniej historii konkursu „Teraz Polska” to właśnie produkty rolno-spożywcze stanowią najliczniejszą grupę nagradzanych; co roku przybywają nowe.

Polskie marki powoli wychodzą poza Europę

W drugiej debacie – „Siła polskiej marki eksportowej – nowe kierunki ekspansji” – uczestniczyli: Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii; Sławomir Majman, wiceprezes Zarządu Targów Warszawskich SA; Marcin Graczyk, dyrektor z PAIH oraz Michał Lipiński, dyrektor Konkursu „Teraz Polska”. Tę dyskusję również moderował dr Jarosław Górski.

Dr Górski zwrócił uwagę, że jedną z  przyczyn wzrostu eksportu jest umacnianie się polskich marek, rozpoznawalnych i cenionych za granicą. Stabilną pozycję utrzymuje też Marka Polska. Badanie Nation Brand Index  wskazuje, że Polska utrzymuje się na stabilnej pozycji, na 26. miejscu spośród 60. badanych krajów.

– Mamy towary i marki eksportowe, a łatwość wchodzenia na rynki zagraniczne powoduje, że jesteśmy coraz bardziej w tym skuteczni. Wprawdzie nadal jesteśmy mocno powiązani z rynkami europejskimi, w głównej mierze z Niemcami, Francją i Wielką Brytanią, a dobrze byłoby, gdybyśmy rozwijali się szerzej, tzn. eskalowali na cały świat. I to się powoli dzieje. Choćby w Emiratach Arabskich czy Arabii Saudyjskiej,  gdzie promujemy polskich przedsiębiorców poprzez misje gospodarcze, które skupiają firmy z branży kosmetycznej, farmaceutycznej, meblarskiej czy maszynowej  – powiedział minister Waldemar Buda.

Godło „Teraz Polska” – biało-czerwony znak jakości

I znowu odwołam się do dziejów naszego Konkursu. To oczywiście nie tylko producenci żywności, ale reprezentanci wszystkich sektorów gospodarki. 821 podmiotów, od producentów AGD i firm budowlanych po wdrażające innowacje w sektorze IT czy medycynie. Biało-czerwone godło „Teraz Polska”, rozpoznawalne przez ośmiu na dziesięciu Polaków, jest certyfikatem wysokiej jakości i rzetelności, ale też przypomina, w jaki sposób polscy producenci tworzą pozytywny wizerunek naszego kraju na świecie. A także, jak zmienili podejście nas, Polaków, do rodzimych produktów i jak nauczyli nas – dzięki oferowanej jakości – nowoczesnego patriotyzmu konsumenckiego. Cieszę się, że  „Teraz Polska” ma swój wkład w tę kolosalną zmianę, która się dokonała po 1989 roku.

Krzysztof Przybył jest prezesem Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, znanej od ponad trzydziestu lat jako organizator konkursu „Teraz Polska”. W ramach tej inicjatywy wyróżniono setki polskich firm, oferujących najlepsze produkty i usługi, które dzięki swoim walorom jakościowym, technologicznym i użytkowym wyróżniają się na rynku oraz mogą być wzorem dla innych. Cel Fundacji to promocja dobrych, polskich marek, a jednocześnie przyczynianie się do wzmacniania marki Polska w Europie i na świecie.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka