Kate1 Kate1
1071
BLOG

Agenci wpływu na polskim Facebooku

Kate1 Kate1 Internet Obserwuj temat Obserwuj notkę 94


Bardzo ciekawe badania przeprowadziła Anna Mierzyńska, specjalistka ds. mediów społecznościowych.
Wyniki przedstawiła podczas konferencji Secure 2017 organizowanej przez NASK.


Fragmenty z artykułu w WP.PL:

"30 proc. komentujących polityczne treści użytkowników to konta – "fejki", wynika z badań przeprowadzonych przez Annę Mierzyńską, specjalistkę ds. mediów społecznościowych. Połowa najbardziej zaangażowanych komentujących prawdopodobnie w ogóle nie istnieje. Najwięcej z nich komentowało wpisy premier Beaty Szydło.

-----------------------------------------------------------

Analiza kont zaangażowanych w dyskusję na fanpage'ach polskich polityków pokazała, że 30 proc. osób komentujących to konta "nietypowe". Natomiast jeśli chodzi o liderów aktywności, czyli osoby komentujące najczęściej, było to aż 50 proc.


- Te wyniki zgadzają się mniej więcej z podobnymi badaniami przeprowadzonymi na Uniwersytecie Oksfordzkim – mówi Anna Mierzyńska. – Jeśli te konta "nietypowe"* są wykorzystywane przez jakąś "siłę zewnętrzną", to taka liczba wystarczy, aby ustawić dyskusję wg własnego planu. W internetowych dyskusjach najważniejsze są bowiem pierwsze komentarze, to one nadają ton –dodaje.

Odsetek aktywności z kont "nietypowych" układał się mniej więcej po równo wśród wszystkich polityków – na poziomie 30 proc. Występowały jedynie nieznaczne różnice. Wśród zbadanych stron najwięcej kont "nietypowych" miał fanpage Beaty Szydło (ok 34 proc.), w okolicach 30 proc. miały strony Andrzeja Dudy i Grzegorza Schetyny, a najmniej (27-28 proc.) miał Ryszard Petru.

- Kupowanie takich usług jak komentarze i aktywność na Facebooku nie jest dziś niczym niezwykłym – tłumaczy Anna Mierzyńska – robi to wiele partii politycznych. - Jednak tak równe rozłożenie komentarzy z "nietypowych" kont może świadczyć o tym, że kampania sterowania dyskusją przeprowadzana jest nie przez samych zainteresowanych (polityków i partie), a przez stronę zewnętrzną.

- Niedawno powstał raport na temat oddziaływania zewnętrznych sił na media społecznościowe w Polsce – mówi specjalistka. Pokazał on, że działania takie nasiliły się ostatnio latem w czasie protestów związanych z ustawą o sądownictwie. Działalność ta nie była wymierzona w żadną z konkretnych grup, ani tę za, ani przeciw ustawom. Jej celem było wzmacnianie już istniejących podziałów.


Wyniki badań prowadzą do interesujących wniosków:


Aktywność kont jest w miarę równo rozłożona wśród polityków z różnych stron sceny politycznej. Sugeruje to działanie odgórne, a nie wewnętrzną działalność polityków i ugrupowań.


Celem działania nie jest wypromowanie konkretnej osoby, frakcji politycznej czy idei. Jedyny wspólny skutek osiągany przez działalność "nietypowych" kont, to wprowadzenie chaosu i pogłębianie podziałów społecznych.


- Najważniejsze pytanie, które pojawia się w kontekście tych wyników, to komu może na tym zależeć? – pyta Anna Mierzyńska."



* "konta nietypowe"- konta, które nie robią wrażenia realnych, tylko kont "trolli" (po analizie różnych danych)


https://tech.wp.pl/kto-steruje-polityczna-dyskusja-na-polskim-facebooku-6180579057239681a



To tylko fragmenty, koniecznie przeczytajcie całość, gdzie badaczka opisuje cały proces ręcznego (!) analizowania 1000 podejrzanych kont.

Warto też przeczytać o agentach wpływu na Twitterze:


https://wiadomosci.wp.pl/agenci-wplywu-w-internecie-kolejny-popularny-twitterowicz-oskarzony-o-zwiazki-ze-sluzbami-6181327615596161a


Myślę, że zjawisko to będzie się nasilać, bo Internet ze swoją anonimowością świetnie nadaje się do takich akcji politycznych.
Tym bardziej, że niewątpliwie są one skuteczne.

A internautów wciąż przybywa.
Ale jeśli takie zjawiska występują na Facebooku czy na Twitterze, to czemużby nie w Salonie? ;)



Kate1
O mnie Kate1

<script id="_wau6q4">var _wau =                <script id="_waumkc">var _wau = _wau || []; _wau.push(["dynamic", "3i6y8j7krw", "mkc", "c4302bffffff", "small"]);</script><script async src="//waust.at/d.js"></script>

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (94)

Inne tematy w dziale Technologie