Towarzystwo Robót Inżynierskich „TRI” powstało w 1919 r. w Poznaniu. Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa były: roboty budowlane, roboty betonowe i żelazobetonowe, budowa kolei, roboty wodne i ziemne oraz urządzenia kanalizacyjne. Spółka posiadała tartak i cegielnię w Strzelnie na Kujawach, a także kamieniołomy w Miechucinie.
Zarząd Spółki miał siedzibę w Poznaniu przy ul. Łukaszewicza 11/13. Spółka wybudowała linie kolejowe: Koło−Strzałków, Kutno−Radziwie, Kokoszki−Gdynia, Chorzów−Szarlej, Makoszowy−Mizerów, Brzezie−Bluszczów, Kalety−Podzamcze. Oprócz tego odbudowała opory mostów kolejowych przez Wartę w Sieradzu, Częstochowie i pod Słowikiem oraz wiadukt w Herbach. Spółka była jednym z podmiotów budujących port w Gdyni, port wojenny w Gdyni, i port rybacki na Helu. Rozbudowała wytwórnię wódek w Poznaniu dla Polskiego Monopolu Spirytusowego, wybudowała domy mieszkalne dla urzędników w Stołpcach i Brześciu.
Kapitał Spółki wynosił w 1925 r. 1 400 000 zł i był podzielony na 14 000 akcji na okaziciela o wartości nominalnej 100 zł. Firma zatrudniała przeciętnie rocznie 2500 robotników. W latach 30. XX w. w Zarządzie Spółki zasiadali: Cyryl Ratajski (prezes), Edward hr. Mycielski, Bernard Chrzanowski, inż. Antoni Szuman, dr Wiktor Kutten, Roman Knoll, Hipolit Gliwic, a dyrektorami byli Zygmunt Słomiński oraz inż. Antoni Schimiczek.
Akcja spółki „TRI” SA o wartości nominalnej 100 zł I emisji złotowej na okaziciela z dnia 23 czerwca 1925 r.
Źródła:
„Przemysł i handel”, Tygodnik 1918–1928. Warszawa 1928.
Rocznik polskiego przemysłu i handlu 1938. Polska Spółka Wydawnictw Informacyjnych, Warszawa 1938.
Wilczek M.T.: Papiery wartościowe przemysłowych spółek akcyjnych dwudziestolecia międzywojennego. Wybór, UE Katowice 2016.
Inne tematy w dziale Gospodarka