Ciekawym aspektem lotu 101-ki 10.04.2010 kilkadziesiat metrow przed BNDB jest nagranie na tasmie CVR "serii trzech lekkich uderzen o konstrukcje samolotu" . Ta seria zostala odsluchana zarowno przez bylych czlonkow podkomisji ( znajduje sie w "Zdaniu odrebnym" ) jak i przez siedmiu wspanialych bieglych Artiego.
Jednakze nikt sie do tej pory nie wypowiedzial o mozliwej przyczynie tych "trzech lekkich uderzen".
Postaram sie wyjasnic to zdarzenie w tej notce.
Moim punktem odniesienia w odleglosci i w czasie bedzie punkt #37.
Wazne jest rowniez i to, ze antena GPS1 usytuowana jest na kadlubie 101-ki prawie nad przednim podwoziem.
Przedstawiam najpierw to zestawienie:
https://lh3.googleusercontent.com/QVTnqmpUikUaYhqRq5IJwWooB1vBnDWVCmj7m28bKaPSW0H7GLjxHM4WAqrXcj7SNhaZCLYA-9agyfXBfSb52tU45YlOoIaGkKtyxX9w2Q=w1920-h2100
Wg nowych stenogramow Artiego seria 3 uderzen rozpoczyna sie o 08:40:57,031 , a alarm TAWS #37 rozpoczyna sie o czasie 08:40:45,888 .
Roznica tych czasow wynosi t1=11,143s .
Co spowodowalo to pierwsze lekkie uderzenie o konstrukcje samolotu?
Otoz dzisiaj znamy dokladnie tor lotu 101-ki i wlasnie dokladnie pod tym torem lotu rosla wysoka brzozka, ktora to scieto pila pod koniec maja 2010.
Na niektorych zdjeciach tej brzozki widac bylo ubytek konara z czubka wraz z galazkami, a sam konar zwisal na galeziach mniejszego drzewa gdzies 30m dalej.
Kiedys zrobilem takie zestawienie, chodzi o brzozke oznaczona jako nr1:
https://lh3.googleusercontent.com/YvNluP4pAqpPX2-p_LGaCd_vWuM6aJC_Se6i9cmOaFTOCLzb6IEKX0J-7VkgKo7fvrdY1qcyRDllkpkSaWQLc1A4p5QFEMUYcxBG4-NRAA=w1920-h3147
Przyznaje ze w opisie na gornym zdjeciu pomylilem sie piszac o prawym podwoziu. Ten konar z galazkami zostal zlamany/wyrwany przednim podwoziem. 101-ka opadala wtym momencie prawie 2 m/s !
Drugie uderzenie o konstrukcje samolotu bylo spowodowane sprezynujacym czubkiem tej brzozki nr1 o spod kadluba w okolicy centroplata.
Trzecie uderzenie zostalo spowodowane uderzeniem prawym skrzydlem ( slotem tuz przy prawym podwoziu ) o brzozke zaznaczona jako nr2.
Koniec tej serii trzech uderzen to wlasnie ten moment sciecia czubka brzozki nr2.
Antena GPS1 pokonala odleglosc okolo 46m od brzozki nr1 w czasie od 08:40:57,031 do 08:40:57,647 . Zainteresowany znajdzie to na pierwszym zestawieniu w tej notce.
Roznica czasu jaki uplyna od poczatku #37 do konca serii trzech uderzen wynosi t2=11,759s
Tym "bieglym" prokuratur jak i podzespolow, ktorzy to na tym odcinku miedzy #37 a feralna brzoza dokonuja analiz i obliczen w oparciu o srednia predkosc wydaje sie to o czym napisalem powyzej nierealne.
Otoz przyjmujac jakas tam srednia predkosc popelniaja te grupy eksperckie blad.
Ja do swoich analiz przyjmuje zmienna predkosc przelotu w czasie.
Oto moja podstawa "aproksymacja wielomianem 7-ego stopnia"
https://lh3.googleusercontent.com/J4Uzw4RN6jfyEpxWCUbLRYwMmYplH0ZmjqHf1SO4B3VDZMGoetF6sWykrzmYlaPBW0n7uvr8HgQO95epC3MYsNAkWL7kKcK_vvTHsDtXYA=w1920-h2330
Przy prawej krawedzi w dolnej tabelce umiescilem wyliczone co 0,5 sekundy odleglosci od #37
Z tej tabelki odczytujemy, ze w czasie 11,14s antena GPS1 przemiescila sie o okolo 796m, a na mapce GE z 2007 odleglosc ta wynosi rowniez okolo 796m. Oto dowod:
https://lh3.googleusercontent.com/zTNH_vM7Z2LHKxM8Tw1onBRHWLfVlQXlib6GGfZCyFnPVmh-zUYS1i58SjHtuspzhlDSw6wRg9KLVtqp9JdSjzLOAyJLsjqpNVCr5h3aHA=w1920-h1050
Dalej odleglosc od #37 do pozycji anteny GPS1 podczas ciecia slotem czubka brzozki nr2 wynosi okolo 796+46=842m co wg mojej tabelki mialo miec miejsce wlasnie okolo 11,76s po poczatku alarmu #37 i dokladnie w momencie konca serii "3 uderzen" !
Wszysko zgadza sie prawie co do metra i setnej sekundy!
Wg tej mojej tabelki, poczatek urwanego Pull... przypada dokladnie w momencie jak antena GPS1 przelatuje obok feralnej brzozy rosnacej na dzialce Bodina, a uderzenie lewym skrzydlem o pien brzozy przypada dokladnie na koniec urwanego alarmu tegoz Pull...
Mam nadzieje, ze notka zostanie umieszczona w dziale/temacie Katastrofa Smolenska
Inne tematy w dziale Polityka