Karlus Karlus
3317
BLOG

Katastrofa smolenska - TAWS alarm ROC Caution 10.04.2010 a 07.04.2010

Karlus Karlus Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

W locie 101-ki z Tuskiem do Smolenska 07.04.2010 an 14 sekund przed ladowaniem wystapil Warning TAWS ROC Caution "Terrain_Ahead , Terrain_Ahead" (pojedynczy Terrain_Ahead dla ROC_CAUTION)

Oto schemat z wykresami (13 PH1VZBLIZ):

image

https://lh3.googleusercontent.com/BPsAalITGDKU706l4v-YIJJBeIwvM7POtll-4jnFgXyQtPVrinV8H-ZB5Yey8-XNnqXLnyXHajLHw6TKOOUDAf68JpdBEmWsiXkg3fn0ZQ=w1920-h2525

Jak widzimy na wykresach, to alarm trwal od 11:17:10 do 11:17:19 . Zakonczenie alarmu nastapilo samoczynnie, poniewaz predkosc pionowa 3m RW nad pasem wynosila zero m/s

Ostatnia faze lotu, a wlasciwie interesujace nas 14 sekund lotu przed przyziemieniem podwozia o pas startowy mozemy obserwowac na filmie Witolda.

Oto dwa kadry i sat-mapa z zaznaczonymi punktami nad ktorymi 101-ka byla w zaznaczonym czasie:

image

https://lh3.googleusercontent.com/TcQBUgj0Ep3CaoixkqjWLWgHnQzFPY-_msk6KqOx0QrMmRcrSF_BwDmXo52T5P3K9LnyyD7lQVYat20jJQ0Tz7QVzuh0sm6S0oMmGVyKOg=w1920-h3150

Predkosc GS w tej fazie lotu wynosila GS=71,6 m/s co daje dla 14 sekund odleglosc okolo 1002m

Wysokosc Baryczna w momencie zainicjowania ROC Caution "Terrain_Ahead , Terrain_Ahead" obliczamy jako RW+2m plus poziom gruntu.

( 2m od spodu wysunietego glownego podwozia do stati_port )

Czyli rzeczywista WB wynosila H=257+2+25=284 m npm = 931,758 ft (stop) npm

WB uzywa algorytm TAWS aby wyliczyc roznice tej WB do wysokosci punktu Terr_conflict z siatki mapy Jeppesena znajdujacego sie w pamieci TAWSa.

Jak wiemy z logow TAWS z 10.04.2010 to w pamieci TAWS byly dwie wartosci wysokosci siatki mapy Jeppesena.

Jedna to 754 ft npm a druga 813 ft npm, Mozemy zatem przyjac ta druga wartosc 813 ft npm jako wysokosc punktu Terr_Conflict siatki z mapy Jeppesena rowniez dla rejonu lotniska Sjewiernyj.

Znajac wzor linii odgraniczajacej obszary "bez warning" od obszaru Z ROC Caution "Terrain_Ahead , Terrain_Ahead" wyprowadzony na danych z logow TAWS 34 i TAWS 35 z lotu z 10.04.2010, czyli taki wzor:

image

https://lh3.googleusercontent.com/nnvQ9_wxBKKrCEeNCD3GsGGx7pThOaJD8S5RDJKWQsTtC6_T1tez7RbBTJdKroxqH512OanTEs0XFSkg2N-HNtBi7mhbUCCjunIVkj58jQ=w1920-h650

mozemy przy pomocy funkcji odwrotnej wyliczyc/oszacowac predkosc pinowa o czasie poczatku ostrzezenia TAWS  11:17:10.

Jest tylko jeszcze jeden warunek, ktory jest prawdopodobny w 99% , a mianowicie taki, ze Stroinski na jego WBE SWS natswil QNH altitude, czyli taki poziom cisnienia jakie panowalo na poziomie morza, tak jak to jest zalecane przez firme UASC dla APPROCH mode :

image

https://lh3.googleusercontent.com/Jz9yi36va8wzwyw5ok56eG89hFoPWvw-lfyYGJ3clXIDTjRFGa6lw1hDHG6MgKyv07dKj6CqdncckmJp8P9sA18rjbOFpf1eQVP4eQ7X-Q=w765-h552


Ta predkosc pionowa wynosila Vh=(931,758-813+155,37)/0,3337=821,48 ft/min = 4,17 m/s

Kazdy komu sie zechce moze sprawdzic na wykresie RW srednia predkosc opadania na odcinku od 11:17:09 do 11:17:11 czyli w czasie 2 sekund (przypominam jednak o rozdzielnosci pomiaru RW jeden skok to najmniej 3,1m)

Ustawienie przez Stroinskiego QNH altitude bylo prawidlowym dla algorytmow TAWS ale nie dla dyskretnego parametru MARKER.

Natomiast ustawienie przez Protasiuka najpierw QFE altitude a nastepnie standardowe cisnienie na jego WBE SWS bylo dla algorytmow TAWS duzym bledem, co skutkowalo niepotrzebnymi a bardzo irytujacymi ostrzezeniami i alarmami TAWS 34 35 36 i 37 na sciezce schodzenia 10.04.2010.

Wiec nieprawda jest to co pisza MAK i KBWL LP, ze przestawienie cisnienia na 760mmHg bylo po to, aby przechytrzyc i uciszyc TAWS.


Update 01.03.2021 o 15:40

Taki jeden staruch (dziaders) z Sosnowca probuje zadac klam moim obliczeniom oszukujac przy tym tak nieudolnie, ze sie sciany ze smiechu zazieleniaja.

Oto dowod na slepote "dziadersa" z Sosnowca wypowiedz M.Laska na TT z 12.02.2015:

image

https://lh3.googleusercontent.com/GKeGvO8dmhqKxiztE4uTubfTi1KdhL1P1AH01XwflKZpJJ81VJ7N2ndghcdNY9r8m2ztzygNagpFYjmT5Q=w1365-h739

"...Jeden alert TAWS przed samym ladowaniem"

"przed samym ladowaniem", a nie jak to "dziaders" z Sosnowca chcialby oszukujac wciskac czytelnikom ze "po ladowaniu"


Update 01.03.2021 o 22:55 z podwojnego na pojedynczy alert glosowy TERRAIN_AHEAD

Karlus
O mnie Karlus

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (6)

Inne tematy w dziale Polityka