Karlus Karlus
3076
BLOG

Katastrofa smolenska - efekt przyziemny 101-ki, kiedy wystapil i co spowodowal

Karlus Karlus Polityka Obserwuj notkę 1

Jak ja na S24 ( i nie tylko tam ) pisalem o efekcie przyziemnym jaki wytworzyla 101-ka lecaca nisko nad gruntem przed dzialka Bodina a za obszarem BNDB, to wtedy coniektorzy pustoglowi POkraczni nudziarze i gwiazdory wymyslali pseudo dowody na wine zalogi takie jak np. umyslny "szczur". Prym w tym bzdurnym oczernianiu zalogi wodzil gwiazdor, a wtorowali mu same nudne POkraki.

02.03.2012 przedstawilem fragment opracowania na temat "Der Bodeneffekt"

image

https://lh3.googleusercontent.com/TUAp7ywkrj4xB7-xoAfTN-iI9703eKjBW23SRn7lL0iNsVpJ1vqmgsAUDXuraF7b1rc2ctEhaCr7y-Zy6w=w1106-h813

W tym opracowaniu opisano kilka przykladow, np dla A380 o rozpietosci skrzydel 79,8m juz na wysokosci 16m nad gruntem zmniejsza sie o 30% der induzierte Widerstand, dla A320 o rozpietosci skrzydel 34m na tych 16m nad gruntem der induzierte Widerstand zmniejsza sie juz tylko o 10% a Cessna 172 wogole niczego nie poczuje.

Aby jednak A320 mial der induzierte Widerstand mniejszy rowniez o 30% musialby leciec na wysokosci 7m nad gruntem.

Na rys.4 mamy logarytmiczna zaleznosc pomiedzy stosunkiem wysokoscilotu h nad gruntem podzielonej przez rozpietosc skrzydel,

a zredukowanym indukowanym oporem.

13.04.2012 opublikowalem rowniez o efekcie przyziemnym w rosyjskim opracowaniu:

image

https://lh3.googleusercontent.com/JKdqUiicv3sEuPKxhjh2xdf22DFb9TMxAKtOn3fY9-tSd-8PyGvJi4QS9lJ4NQZgES7vj2HJimHaqRWKKA=w1268-h885

Jak to sie ma do lotu 101-ki miedzy BNDB a feralna brzoza bodina?

Otoz teren ten nie jest w zadnym przypadku poziomym terenem, oprocz tego, ze wzdluz toru lotu 101-ki teren sie wznosil, ale w poprzek tego toru teren sie obnizal. To znaczy, ze jak w dolnoplacie jakim jest Tu-154m majacym skrzydla w poziomie, gdy odleglosc koncowki prawego skrzydla jest na wysokosci okolo 2m nad gruntem, to koncowka lewego skrzydla jest na wysokosci okolo 2+3=5m nad gruntem poniewaz nawet wg GE grunt opada w poprzek toru lotu (na poludnie) na 40m o okolo 3 metry.

Na moim schemacie z 18.03.2013 "trajektoria srodka ciezkosci 101-ki miedzy brzozkami" kazde dzidzi uwidzi wznoszacy sie teren wzdluz trajektorii oraz opadajacy na poludnie teren w poprzek tej trajektorii:

image

https://lh3.googleusercontent.com/tNCGd7mZtTB2-meuvfyyGpxc83t3nnFdtU66_4IPmItqmxfpcrOCij5LeNcQO1N9h-rLw9nakTyFqpiDdg=w1849-h927

Oczywista oczywistoscia jest rowniez to, ze zmniejszanie indukowanego oporu nie bylo rownomierne. Na prawym skrzydle opor indukowany byl okolo 2 razy mniejszy niz na lewym skrzydle, co doprowadzilo do nierownomiernego rozkladu sily nosnej, ktora na prawym skrzydle byla kilkanascie procent wieksza niz na lewym skrzydle, czyli juz przed feralna brzoza (przd utrata czesci lewego skrzydla) mial miejsce poczatek przechylenia w lewo na skutek wiekszej sily nosnej na prawym skrzydle od tej wytworzonej na lewym. O tym czasie byl jeszcze aktywny automat przechylenia, ktory potrafil przeciwdzialac wiekszemu przechyleniu na lewe skrzydlo. Dopiero utrata koncowki lewego skrzydla na feralnej brzozie spowodowala nieodwracalny duzy roll 101-ki w lewo!

Na tym foto bardzo wyraznie widac w ktorym kierunku teren sie podnosi czy opada:

image

https://lh3.googleusercontent.com/n7AA3JUdEw_AaDCpktznmKFmBuTvZ5UTI6ZTJQD4v-RbgZng7zrmCNSo4EWgHqMNsooGQ-OXasnRzx5h4A=w1600-h1067


Nudne a takze gwiazdorne POkraki (za Lampartka z blyskawica) *********** ! *****  ** !

Karlus
O mnie Karlus

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Polityka