Postanowilem swoje najnowsze przemyslenia na temat klap zaskrzydlowych 101-ki umiescic w obszernej notce.
Juz 07.01.2017 napisalem notke na ten temat. Oto dwa schematy, na ktorych pokazalem roznice w wychyleniu miedzy prawa a lewa wewnetrzna klapa zaskrzydlowa na miejscu katastrofy :
https://lh3.googleusercontent.com/ewHauSJboekpUxRM5E7C6qT1viQnLFuRZxodalGgcqR4j_e30pbehyzGEItrcvV8xFdrYjZuMj-e67u5CLVDNiGdmrIxHDJ8xU7p_OpSGw=w1920-h2100
Pomiary wysieznikow srubowych dokonali polscy eksperci na plycie betonowej 19.04.2010
https://lh3.googleusercontent.com/60Scu9Qs3uToHciKQ09MDQ8laO-BWBU6LDPHuuQ1YaXZ70TYb5hgYcOc-Hd7TE-u9W_kr6WX5Ixn7KES5rs8xBP2mbTGN_fx_wQERgQi-w=w1920-h2100
Ze schematu napedu klap dowiadujemy sie, ze prowadnice maja 10 dziur i widac wszystkie, wtedy gdy klapa jest wysunieta do oporu czyli na 45
https://lh3.googleusercontent.com/B-e_0HYt0obQIibeK1nJ4ZVMnJh6qDLIXPV9C3haBFhqEEbFHY6CKh9pIr3LaIXownAHarcBUyL7Vud0G1zVYx-5VGIu3nKFv3WOEIdDaA=w1920-h2100
Na prowadnicy prawej klapy widzimy 9 otworow, co swiadczy o niepelnym wysunieciu tej klapy do 45, ale do okolo 42
Natomiast na prowadnicy lewej klapy widzimy 7 otworow co moze swiadczyc o wysunieciu tej klapy do okolo 36 !
Dlugosc obydwu wysieznikow gwintowych lewej klapy zostala pomierzona na plycie betonowej i wynosi ~70cm
https://lh3.googleusercontent.com/0Voi3iBLeHvxepqJiZrpL6uo8N13A7MjiSSXAEk1ifOpvddlHgklZjqreLAZaygvdB4pb52Te81cTpSzVJtyVuzfD91T_qKYmeZX81czAw=w1920-h3150
a zmierzona dlugosc prawych wysieznikow to ~82cm
https://lh3.googleusercontent.com/DcJNuS-sTteH5pbh2AQHmh01B9b_PwQ6fEqdpYd_J3HZPzjduP_-1ii1X4Sz1gRoHVICj7lUp6MkhrWn9JmJgMm_ta55Uxt3qHbc4piyMA=w1920-h4200
Na dolnych zdjeciach widzimy na wysieznikach prawych klap jeszcze wilgotny smar (od 70 do 82 cm) co swiadczy o tym, ze ten odcinek byl tylko pare sekund pod wplywem wysuszajacych szybkich strug powietrza. A odcinek od zera do 70cm zostal prawie wysuszony z wilgotnego smaru przez cale 2 minuty szybkie strugi powietrza.
Na gornych dwoch zdjeciach widzimy przyrzad pokazujacy wysiegi lewej i prawej klapy. Kazdy zauwazy roznice we wskazaniach i to jest jedna wielka zagadka! Otoz gorne zdjecie zostalo zrobione na plycie betonowej 15.04.2010 o 13:36:20 a to drugie dolne zdjecie wskaznikow zostalo zrobione trzy dni wczesniej 12.04.2010 o 09:55:27 na wrakowisku!
Czyzby wskazowki same "lataly" i roznie sie poprzestawialy, albo to jakas reka osoby trzeciej postanowila pobawic sie tym przyrzadem i poprzestawiac, poodginach pogiete wskazowki?? Czy ktos to moze rostrzygnac?? raczej nie!
No to idzmy dalej.
W raporcie MAK znalazlem wykres, z ktorego mozemy odczytac czas w jakim nastepuje wysuniecie klap z 28 do 36
https://lh3.googleusercontent.com/oSy16r3bMz6EET7KKfTBAm7WhN5PBsjOszU5zy6o-dKb6ZvViP5hnfwoMszchrsgdaVfG1uZn9FSmdXAA0dCL1cltBFm-FGVAxrDuN6oDg=w1920-h1050
Wychodzi na to, ze wysuniecie klap z 28 na 36 trwalo od 4,0s do 4,5s. Postanowilem wiec sprawdzic na filmikach "ABSU dont work" i na "ABSU work" czas trwania chowania klap z 36 do 28. Wychodzi na to, ze ten czas to prawie dokladnie 4 sekundy!
Dowod najpierw na kadrach "ABSU work"
https://lh3.googleusercontent.com/25hipZjMS6vNV-KSIHcgt9X0i2ma7jeuoGjMBvOBsAR7m9qjE3lA3wmWY2jVsWf42MKVZngCTIh3cArKikpPzJDL7E4FtTlJYKFCxgG24w=w1920-h6300
Zwracam uwage na fakt, ze swiatelka zapalaja sie wraz z poczatkiem ruchu przesuwu klap, a gasna wtedy jak ruch przesuwu klap sie zakonczy. Zwracam rowniez uwage na fakt tego, ze aby przesunac lewa reka dzwignie, nalezy ja mocno scisnac w dloni, aby zwolnic tam znajdujace sie blokady.
Czas jaki uplynal od gornego kadru (scisniecie i poczatek przesuwu dzwigni) do przestania swiecenia obydwu lampek to czas chowania klap z 36 na 28 i trwalo to okolo 31;23-27;28=31,767-27,933=3,834s ~ 4,0s
Teraz przedstawie pare kadrow z "ABSU dont work" aby bylo widac roznice w dzialaniu drugiego pilota
https://lh3.googleusercontent.com/s6Yjx7LiSLyyUwnEq-M8btYG_69BIDJX0GjEeE05PDRm36ag_arM0oIdgArWvN4aRN4rh9NwMu9Jx0QfTS1AtdyoIjYp9Vv2HRG3u4vxAQ=w1920-h5250
Jak widzimy, to po docisnieciu manetek gazu do oporu lewa reka drugiego pilota kieruje sie na deske aby wylaczyc wyswietlacz TAWS. To dzialanie trwalo okolo 1,3 s , po uplywie nastepnej sekundy dlon rozpoczyna przesuw dzwigni klap.
Od momentu konca docisniecia manetek gazu do uchwytu za dzwignie przesuwu klap uplywa zatem conajmniej 2,3s !!
Nastepna sekunde trwalo samo przesuwanie dzwigni przesuwu klap, czyli cala sekunde dzwignia byla scisnieta w lewej dloni, a przy tym byly zwolnione blokady ruchu dzwigni!
Teraz moja hipoteza (bardzo prawdopodobna) ! W tym momencie, w ktorym drugi pilot sciskal w lewej dloni dzwignie klap nastapilo uderzenie lewym skrzydlem w feralna brzoze, a to skutkowalo chwilowym gwaltownym hamowaniem, a na gorny tulow, ramie i dlon zadzialala sila bezwladnosci, co skutkowalo gwaltownym przesunieciem dzwigni klap do przodu az do oporu, czyli na wypuszczanie do z 36 do 45 !
Na cofniecie dzwigni nie bylo juz czasu, samolot rozpoczal juz niekontrolowane gwaltowne przechylenie w lewo, prawa klapa rozpoczela ruch z 36 do 45, ale lewa klapa ze wzgledu na urwanie srodkowej czesci klapy wraz ze znacznym uszkodzeniem i zablokowaniem drazkow sterujacych wysuwaniem i chowaniem lewych klap pozostala w pozycji na 36
Prawa klapa nie wysunela sie jednak az do 45 poniewaz po paru sekundach nastapil zanik glownego zasilania i drazki wraz z wysieznikami na prawym skrzydle rowniez sie zatrzymaly.
Przyjmujac predkosc chowania i wypuszczania klap za taka samo, oraz jak sie przyjmie stosunek dlugosci wysieznikow prawej klapy do lewej mozemy oszacowac czas trwania wysuwania prawej klapy.
Mamy zatem v=8/4=2 °/s , a stopien wysuniecia prawej klapy oszacujemy jako St=82/70*36=42,17
to czas trwania tego wysuwu prawej klapy wyniesie okolo t=(42,17-36)/2=3,09s
Jak to sie ma do czasu FDR?
Na filmie "ABSU dont work" drugi pilot dociska dzwignie manetek gazu do oporu przez prawie dokladnie 4-ry sekundy !
Dociskanie lewa reka drugiego pilota tych dzwigni na wykresach w raporcie MAK rozpoczyna sie o 10:59:57,5 i zostaje puszczone o 10:40:59,5 i dlon natychmiast chwyta za dzwignie klap! Ile to moglo trwac?
Na filmie "ABSU work" od zakonczenie dociskania do uchwytu za dzwignie klap uplywa okolo 0,9s dlatego jest absolutnie mozliwe to, ze uchwyt za dzwignie klap mialo miejsce o czasie uderzenia skrzydlem w feralna brzoze wg FDR o czasie
10:40:59,5+0,9=10:41:00,4
Jak na wykresie MAK rys.45 str. 175/210 ! Przypominam, ze po feralnej brzozie po okolo 0,15 s kikut lewego skrzydla uderza w nastepne grube drzewo, a okolo 0,5s pozniej o sciane drzew przed ul. Gubienko i mamy juz 10:41:00,9 czyli to wszystko w czasie mniejszym od 1 sekundy w jakiej nastepuje uchwyt dlonia, scisniecie i przesuw do przodu dzwigni klap.
Prawa klapa zatrzymuje sie po okolo 3,09s ruchu gdzies w okolicy czasu najpozniej 10:41:00,9+3,09=10:41:04,0 czyli w momencie zaniku glownego zasilania !
Oczywiscie asymetrycznie wysuniete klapy prawa na 42 a lewa czesciowo uszkodzona i wysunieta na 36 powoduja dodatkowy duzy moment niezrownowazonej sily nosnej powodujacej zwiekszenie predkosci i koncowego kata przechylenia w lewo!
I to by bylo na razie na tyle
Inne tematy w dziale Polityka