Mialem nadzieje, ze sprawa uderzenia lewym skrzydlem 101-ki w feralna brzoze jest juz dawno wyjasniona, ale mylilem sie.
Na S24 ciagle produkuje sie niejaki @Tornado, wypisujac bzdury w oparciu o klamstwa (nie)Ziemskiego i niestety ma jeszcze paru ostatnich klakierow, ktorzy to razem z nim leca wybuchnieta kilkakrotnie 101-ka 20 m ponad czubkami drzew, tak jak na tym schemacie:

https://lh3.googleusercontent.com/HhYR3BOMnEDJdELr_DTjUnphzoVp4BbdDlet5j7u3lrhSZipN55cXRvLjpJy-YRDHoomaBGvQE1nrWMaaw=w1921-h1080
Wrocmy jednak do feralnej brzozy i odlamkow w jej koronie. Bloger S24 @Tiger65 zestawil obrocona korone z zdjeciem stojacego pnia feralnej brzozy. Oto ten schemat:

https://lh3.googleusercontent.com/DUlZW9hRYnJRGnMc5_Ew00N4r1B_74f3EsQ0V7f6kKvmvnpBdS9Be7XhfsK1BkaKTb75Skfh3OAMpAe-xw=w1901-h1021
Moje na tym schemacie to sa obliczenie kata alfa, oraz kierunek wbitych odlamkow (niebieskie linie) odpowiadajacy bardzo dokladnie katowi natarcia lewego skrzydla.
Powtarzane sa przez @Tornado bzdury dotyczace lotu samolotu po utracie koncowki skrzydla na feralnej brzozie, oraz o rozwaleniu szop Bodina krotko trwajacym przelotem nad nimi silnikow 101-ki.
@Tornado w notce https://www.salon24.pl/u/tornado/1040925,katastrofa-smolenska-klamstwa-dezinformacje-polprawdy-i-konfabulacje-tvn-i-ykw pisze
"Gdyby nawet przyjąć, że skrzydło TU-154 miałoby kontakt z brzozą na wysokości 6 metrów, to w konsekwencją tego byłoby rozniesienie w drobny mak szopy dr Bodina od huraganowego wiatru silników TU-154M wchodzących na moc startową oraz oranie smoleńskiej ziemi na głębokości kilku metrów - vide film i wykres roll (przechylenia samolotu) z ATM QAR po utracie 6 metrów końcówki skrzydła. "
Na dzialce Bodina zostal zerwany dach jednej budy, rozrzucone smieci oraz obalony drewniany plot ogrodzenie od wschodniej strony dzialki, poniewaz samolot lecial z predkoscia okolo 75m/s i nad budami przelecial w czasie 0,1s no i oczywiscie istnieje rozklad predkosci gazow spalinowych silnikow w odleglosci do silnikow. Oto ten schemat:

https://lh3.googleusercontent.com/VAUDl-t-wwg4VPTpDMcBlFw5nNgMxL-dnFSMTcSp25xi9gUVxDJ92dcqztY0cyaLpwDTq4LRWWHbYX2aig=w1919-h1051
a powtarzane bzdury o ryciu lewym skrzydlem gruntu na podstawie danych ATM-QAR (bledne dane) niezrozumianych przez podkomisiow to juz jest glupota do potegi n-tej, poniewaz gdy sie rozumie dane i ma sie wiedze z fizyki to wychodzi cos takiego
jak u mnie w obliczeniach na podstawie danych z czarnych skrzynek czyli trajektoria srodka ciezkosci w rzutach pionowym i poziomym:
najpierw arkusz roboczy kata roll:

https://lh3.googleusercontent.com/A9vLF8FemvXAlMMJja4zZamtyHJUwrr1M2ohrpnDcd4J1tL5hl1rX0xmDGeqqci-ZsmZA6aGrX9H840TSg=w1920-h2175
arkusz obliczen krok po kroku w odstepach 0,125s

https://lh3.googleusercontent.com/_OFzKZKMGJoMrudCeStaGyrDyOVrs5abdv_M0b_Z4wh_FNubLEZJBpFzd7ycFI1ovTRPazOAbbW8ABGs1g=w1920-h2045
teraz obydwa rzuty poziomy i pionowy trajektorii 101-ki na podstawie zapisanego w skrzynkach kata natarcia i powierzchni skrzydla podzielonej na metrowe pasy:

https://lh3.googleusercontent.com/ULTJ0HJurnhP2H1x3IK1TAzwP1MVUiFeok8mLOKij9VZYrRcCvMPP6NpG0Mv67iKbDAS0UV2qN9XaIh2vw=w1920-h4675
podzial skrzydla:

https://lh3.googleusercontent.com/P4cYdyJvZBwKBi0R_AUimQGGSNFxfFPIQGy2sVqQ6sXvU-TLITy2CQr0FZ77trXgpVZWjDtAFyVy6JV3Iw=w1550-h1875
no i aproksymacja przeliczonego kata natarcia za Bechtirem z 2009

https://lh3.googleusercontent.com/FdI51-fFbChfm_WgkuJDvVKHFpdEG_xe-UoHwYBdh_RkjMHF4fbOKVidALKJjhIGHQ_GRjIzTMpGfcSzOQ=w1920-h855
Mam nadzieje, ze niedouczeni podkomisie i dochtory z NIAR zrozumieja ich bledy i zaczna przepraszac Polakow i zainteresowanych z zagranicy za ich brak wiedzy. Oczywiscie zwroca rowniez za te ich glupoty pobrane "piniondze" polskich podatnikow.
Inne tematy w dziale Polityka