W czasie 8:40:18,4 ( najnowszy stenogram biegłych PW,str.105) mamy taką wypowiedż przypisaną do drugiego pilota:
- "2-8-0 " - ( dwa-osiem- zero)
IES ten sam fragment również oznaczył jako wypowiedż drugiego pilota, tyle że odczyt troszkę się różni:
-"2-8 ,(dobra(?))" - (dwa-osiem,( dobra(?))
Ze względu na różnicę w czasie, około 3 sekundy( osadzenie poszczególnych fraz i zdarzeń dżwiękowych na osi czasu) pomiędzy tymi dwoma stenogramami, ta wypowiedż według IES ma miejsce o godz.8:40:21,8 (str.150)
Czy oprócz tej odczytanej frazy w tym miejscu znajduje się jeszcze jakaś wypowiedż?
Okazuje się że tak. Po odszumieniu, wyciągnięciu dżwieku i jego stabilizacji słyszalna jest dość wyrażnie w tle wypowiedż wygenerowana sztucznie - BANK ANGLE.
Co oznacza taki alarm głosowy i jakie urządzenie mogło go wygenerować?
"BANK ANGLE" - to jeden z alarmów urządzenia TAWS- alarm głosowy,ostrzeżenie - informuje o nadmiernym, niebezpiecznym przechyleniu samolotu na jedno ze skrzydeł.
Zresztą posłuchajcie. Pod fragmentem odczytanym przez biegłych jako wypowiedż 2 Pilota jest słyszalny ten alarm - "BANK ANGLE".
http://uploadfile.pl/pokaz/1591924---qt3u.html
Jeśli nadmierne przechylenie samolotu utrzymuje się, alarm głosowy "BANK ANGLE" jest generowany do momentu powrotu samolotu do pozycji bezpiecznej. Pojedynczy taki alarm może zaś świadczyć o krótkotrwałym przechyleniu, po którym samolot wraca do pozycji bezpiecznej.
Zerknijmy, w jakiej sytuacji taki alarm występuje i jak zachowuje się samolot, kiedy taki alarm zostaje wygenerowany:
Filmik nr 1 (GPWS) od czasu 1:02:
https://www.youtube.com/watch?v=-GvTlFzSOqk
Filmik nr 2 (mały samolot):
https://www.youtube.com/watch?v=6_hkmHyhk7c
Hmm...? Jeśli alarm "BANK ANGLE" został wygenerowany, to powinien się zapisać w danych odczytanych przez UASC.
Czy się zapisał?Może odpowiedż znajdziemy w Załączniku 4 do Raportu Końcowego, gdzie dołączono informacje odzyskane z amerykańskiego urządzenia TAWS?
W tabeli, zestawienie wszystkich alarmów TAWSA odnotowano, że system TAWS zamontowany na Tu154m101 zapisywał taki alarm jak "BANK ANGLE". A w dniu 10.04.2010 zapisał?
Ciekawi mnie również moment, w którym samolot przechylił się niebezpiecznie na jedno ze skrzydeł, podczas zderzania się z botaniką smoleńską, po czym miał wykonać obrót "na plecy" i zderzyć z ziemią. W tamtym momencie (końcówka lotu) powinien się wygenerować taki alarm.Czy informacje o niebezpiecznym przechyleniu, w tym alarm "BANK ANGLE" zostały zapisane w pamięci urządzenia TAWS i ujęte w raporcie firmy UASC z odczytu TAWS polskiego Tupolewa 101?
A co "gada"Wiki" o GPWS?
Spójrzmy:
https://pl.wikipedia.org/wiki/GPWS
cyt." 6. Ostrzeżenie o nadmiernym przechyleniu włącza się przy przekroczeniu kąta przechylenia w zależności od wysokości:
40 stopni przy 46m nad ziemią do 10 stopni na wysokości 9m."
W czasie pomiędzy 8:40:18,4 a 8:40:21,8 w takim razie na jakiej wysokości był Tupolew?;)
Czy urządzenie TAWS działało prawidłowo?
Pytam, ponieważ system TAWS "zapomniał"wygenerować ostrzeżenie "TERRAIN, TERRAIN", jest tylko "TERRAIN AHEAD".
A.. i "PULL UP" w którymś momencie się urywa, na co uwagę zwrócono odczytując zapisy z CVR, tzw. niedokończony komunikat głosowy"PULL..(??)".
https://www.youtube.com/watch?v=LmybriG8C6I
Inne tematy w dziale Polityka