W Raporcie Końcowym między innymi to napisano odnośnie FMS-a:
"Funkcja nawigacji pionowej w FMS uruchomiona nie była, aktywnego planu lotu dla nawigacji pionowej nie było"
Hmm...?
Sprawdżmy, czy coś, co mogło dotyczyć FMS-a mamy w CVR.
Moją uwagę zwróciły frazy oznaczone jako wypowiedzi 2 pilota(najnowsze stenogramy biegłych):
8:21:18,9 - "Ty patrz po kierunku. Arek wysokość w odległości ci czytać?" - 2P
8:21:23,9 - "Da znać(?)"
Prześledziłam stenogramy oficjalne...i ...jeden nie czytał, drugi nie dał znać;)))
Według mnie powinno być:
-"Ty patrz po kierunku..."-1P
- "Arek wysokość po odległości ci wczytać?"-2P
-"Tak właśnie" - (?)
W całym stenogramie nie znalazłam żadnych wysokości(liczb) jakie miałby podawać 2 pilot względem odległości.
2 pilot mówi o prędkości, milach od osi, ustawieniu klap.
Tutaj fragment z CVR na który zwróciłam uwagę, odszumione, pliki w wav, normalne tempo, nie trzeba pobierać, można tylko odsłuchać, zalecam użycie słuchawek przy odsłuchu.
http://uploadfile.pl/pokaz/1452976---i3sg.html
Moim zdaniem błędnie przypisano głosy w stenogramach (podobna barwa głosu )i są dwie wypowiedzi 1 pilota i 2 pilota, a nie tylko 2 pilota - oznaczyłam to powyżej.Zresztą słychać to w pliku.
W 4 sekundzie jest dziwne zniekształcenie dżwięku, trwa od 4 do 6 sekundy.
Nie ma też "w", a jest "po". - "Wysokość po odległości ci wczytać?"
Ostatnia fraza-"Tak właśnie"- jest słabiej słyszalna, nie jestem w stanie określić kto ją wypowiada.
Tutaj słowa wypowiadane przez 2 pilota"
-"...ci wczytać?"
http://uploadfile.pl/pokaz/1455799---pmsu.html
Tak się zastanawiam, oczywiście tylko hipotetycznie...
Czyżby chodziło o wczytanie wysokości względem odległości od pasa do komputera pokładowego FMS przez 2 pilota?
W raporcie Maku jest taka informacja, że analiza danych pokładowych komputerów PLF101( chodzi o FMS1 i FMS2) wykazała odnotowanie dwóch różnych wskazań wysokości tego samolotu w tym samym czasie.Czyli inną wysokość miał 1 pilot a inną 2 pilot.
W książce "Ostatni lot"płk Latkowski odnośnie FMS-a(Flight Management System- komputera pokładowego samolotu, czyli UNS plus GPS) , cyt.
"....Pilot nie tylko wiedział jakim kursem leci, jaka odległość dzieli go od konkretnego miejsca, ale także za jaki czas osiągnie dany punkt"
Czy mogło mieć to coś wspólnego z błędnymi kartami podejścia danymi załodze na lot 10.04.2010, o których mówił por.Suchorski i którego zeznania są w Prokuraturze,a sprawą kart podejścia miał się zająć nasz Wywiad Wojskowy? Podobno do 36splt na początku kwietnia 2010 roku trafiły dwa rodzaje kart podejścia dla lotniska Siewiernyj w Smoleńsku(?)
Pisałam o tym w tej notce:
https://www.salon24.pl/u/kameleon/866950,falszywa-karta-podejscia-dla-zalogi-tu154m
Podobno FMS1 i FMS2 wymieniają się danymi.Jeśli 07.04 były wpisane dane do komputera(Arkadiusz Protasiuk był 2 pilotem), a 10.04. Robert Grzywna(2 pilot) dodał do pamięci inne, tzn. dodano dla tego samego punktu(lotnisko Siewiernyj- współrzędne) inne dane, to komputer mógł błędnie wyliczać ?
A jeśli tak, to jakie mogły być tego następstwa podczas lotu ?
Z tym odczytem danych z FMS-a i TAWSA to ciekawa sprawa...
Tylko dane z jednego FMS-a po katastrofie można było odczytać według MAK, z drugiego nie.To też zastanawiające.
Obszerne opracowanie dotyczące FMS-a ze 101-ki i odczytów zrobionych przez UASC sporządził nasz kolega bloger FYM, warto przeczytać;)
https://yurigagarinblog.files.wordpress.com/2014/02/fym-raport_problem-danych-fms-a-plf-101.pdf
Czy ci panowie z UASC czasem nie" nawarzyli sobie piwa" na zlecenie MAKU?
To MAK zlecił odczyt danych z TAWSA i FMS-a. Może rublami sowicie sypnęli chłopakom?..tfu..dolarami;)
Ps. Proszę Adminów o zamieszczenie mojej notki w temacie "Katastrofa smoleńska".
Inne tematy w dziale Polityka