W załączniku nr.4 do Raportu Końcowego KBWLLP na stronie 29 znajduje się taka informacja:
"Załoga niewłaściwie użytkowała system TAWS. Podchodząc do lądowania na lotnisko, które nie jest ujęte w bazie danych tego systemu, załoga powinna wyłączyć przyciskiem TERRAIN INHIBIT ostrzeżenia o zbliżaniu się do ziemi.
Załoga nie użyła tego przycisku, a lotniska Smoleńsk-Północny nie było w bazie danych TAWS/FMS. W takim przypadku komendy TERRAIN AHEAD oraz PULL UP zostałyby wygenerowane bez względu na parametry, z jakimi samolot zbliżał się do ziemi.
Sygnały te, nie wnosząc żadnej informacji powinny zostać wyłączone(zablokowane).
Pozostawienie aktywnych funkcji terenu spowodowało jednocześnie zablokowanie(przysłonięcie)sygnałów ostrzegawczych o mniejszym znaczeniu FIVE HUNDRED oraz SINK RATE "
Taki wniosek Komisja zawarła w zał.4.
Jak jednak ta informacja z zał.4 ma się do zapisu z czarnej skrzynki MARS-BM, a dokładniej do zapisów w CVR?
Zauważyłam, że część alarmów została "zamaskowana", przyciszona. Dlaczego tak się stało?
Nie ujęto tych alarmów również w oficjalnych stenogramach(?)
Może dlatego, że ich nie znaleziono?
Dotyczy to również alarmu SINK RATE!, który znajduje się w CVR. Jest jednak słabo słyszalny.
Dopiero po spowolnieniu dżwięku i zmianie jego wysokości, słychać go dość dobrze.
W jakim miejscu CVR się znajduje?
Tam gdzie biegli odczytali w materiale TVN(pełen zapis dżwiękowy z kokpitu Tu154m101) "PO-MY-SŁY!".
Według mnie -08:40:12- znajduje się tam fraza(głos męski) i alarm
08:40:12- Teraz!- SINK RATE!
Tu plik z tym fragmentem(plik525_0011-m)-/zalecam użycie słuchawek do odsłuchu i zwiększenie głośności/
http://uploadfile.pl/pokaz/1068511---x9mk.html
Tu sam alarm - SINK RATE!
http://uploadfile.pl/pokaz/1068748---1ero.html
Teraz zwróćmy uwagę na dłuższy fragment(SINK RATE! - jest w czasie 00:04 na pliku)
(pli525_001-4m/slow-35,pitch-4/
http://uploadfile.pl/pokaz/1068525---qwbx.html
Tu mój odczyt :
- Tam jest obniżenie Arku.
- Teraz, zaraz będzie.
- Teraz!
- SINK RATE!
I tutaj (plik525_001-3m)/slow-30,pitch-5/(SINK RATE! - jest w czasie 00:04 na pliku)
http://uploadfile.pl/pokaz/1068521---7fnm.html
Jeżeli alarm SINK RATE! został wygenerowany i był słyszalny przez załogę, na co wskazuje ten fragment CVR, to jak to się ma do działań załogi opisanych w załączniku 4 do Raportu Końcowego ( obsługa TAWSA), które uznano za błędne?
Ps.Proszę Adminów o zamieszczenie notki w temacie "Katastrofa smoleńska".
Inne tematy w dziale Polityka