W zapisach dżwiękowych z CVR znalazłam informacje, które wskazują, że jeszcze zanim samolot zaczął kosić smoleńską botanikę doszło do awarii systemów hydraulicznych rządowego Tupolewa.
Powiązane może to być moim zdaniem z problemami z silnikami nr 2 i nr 3 - jakie miały miejsce w locie-pompaż silnika nr 3, pożar silnika nr 2 i nr 3 i pożarem samolotu nad Smoleńskiem. Pisałam o tym ostatnio w moich notkach i dołączyłam pliki dżwiękowe.
Tu linki do notek:
https://www.salon24.pl/u/kameleon/1366746,pozar-samolotu-cvr-tu154m-katastrofa-smolenska
.
https://www.salon24.pl/u/kameleon/1367958,jak-z-dwoch-podejsc-do-ladowania-zrobiono-jedno-katastrofa-smolenska
.
Teraz przejdę do zapisów z CVR i czasów w jakich znajdują się informacje o awarii instalacji hydraulicznej.
Oprę się na osi czasu biegłych PW, chociaż rzeczywiste czasy wystąpienia awarii mogą odbiegać od tej osi czasu - co ma związek moim zdaniem z dwoma podejściami do lądowania( pisałam o tym w swej ostatniej notce o dwóch podejściach ).
CZĘŚĆ 1 - AWARIA INSTALACJI HYDRAULICZNEJ NR 1
Ciekawy jest ten fragment, gdzie po 2 wypowiedziach "7-0" następuje przełączenie dżwigni i mamy 8 sekund "ciszy" zdaniem biegłych, czyli w przeciągu tych 8 sekund niczego nie usłyszały uszy biegłych i nic nie wpisano do stenogramów, czyli ich zdaniem nikt nic nie mówił przez ten czas.
Tak wygląda ten fragment stenogramów biegłych PW:
8:34:06.045 - 8:34:06.561 - "7-0" - Dowódca
8:34:07.200 - 8:34:07.703 - "7-0"- Technik
8:34:08.328 - 8:34:08.481 - [przełączanie dźwigni]
8:34:16.037 - 8:34:16.676 -" Mały gaz jest" - Dowódca
Sprawdziłam ten fragment, odszumiłam go i jaki jest wniosek?
Niestety, nie mogę się zgodzić z tym odczytem, ponieważ właśnie w tym fragmencie przed wypowiedzią Dowódcy "Mały gaz jest" są wypowiedzi dotyczące awarii instalacji hydraulicznej nr 1 - alarm głosowy "low pressure", wypowiedż-"ciśnienie w jeden- zero" i alarm dżwiękowy.
Tu ten fragment:
https://uploadfile.pl/pokaz/2295208---o9be.html
.
Mój odczyt:
-"LOW PRESSURE" - niskie ciśnienie- informacja głosowa wygenerowana sztucznie przez jakieś urządzenie
-"Ciśnienie w jeden - zero" - spadek ciśnienia w instalacji hydraulicznej nr 1 do wartości 0 -(na tę wypowiedż nakłada się częściowo "low pressure")
- /alarm dżwiękowy/
-"Mały gaz jest"
Tu zamieszczam komentarze blogera Manka(Karlusa) i Tigera65 spod jednej z moich notek dotyczące instalacji hydraulicznej rządowego Tupolewa.
KARLUS(MANEK)-@ All
"Notek nie pisze bo laduja "w piwnicy", ale tu chcialbym napisac pare slow na temat tego, co "mowia" nam wskazniki hydrauliki na wrakowisku. Otoz wskaznik ukladu NR1 z deski pierwszego pilota jakas "osoba trzecia" ukryla pokazujac tylko wskazniki ukladow NR2 i NR3 pochodzace z tej deski pilota.
https://lh3.googleusercontent.com/95OTQiAkSwQhDohZS5EAK2AHcso9fcpwZ2r3lD3BVlzQe2yAexG_WWs_gobzH3kZbJ5_MeT7oAtkgI2eujvXeT2VhpIxkNqyBfm4WfrtbQ=w1920-h1050
objasnienia znajduja sie na schematach.
https://lh3.googleusercontent.com/ezfF8e4r3tKb4XyA-znuXYGfE9VaSpF7DkPUTJYDT80p_5ULfTq26tN36FV1u6phkDzDEqG5aCwvxM0LQUwmjDCRpZLjFlNSbB-rw0lx2w=w1920-h3150
Na wskazniku instalacji NR2 widzimy zaklemowana zolta strzalke na wartosci cisnienia okolo 200 kG/cm^2, natomiast na wskazniku instalacji NR3 nie widzimy zaklemowanej zoltej strzalki poza obszarem zniszczenia na skali w okolicach 60 kG/cm^2 .
Zapamietajmy ta wartosc 60 kG/cm^2
Na wrakowisku znaleziono rowniez deske wskaznikow instalacji hydraulicznej z paneli Technika. Znajduje sie tam jeszcze mocno przymocowany srubami wskaznik instalacji NR3 na ktorym widac fragment zoltej strzalki zaklemowanej na wartosci okolo 60 kG/cm^2. Oto schemat:
https://lh3.googleusercontent.com/Zt5aBnn1n9E71NJRsJux8bpMKwnoKo2-EzmqHvTd5CISIuCLF6H1h4Fwqc50_QYHQrgCvyvcWljTVIk1egqZMC20aUGdIveCm3zK37c0rg=w1920-h2100
opisy na schemacie.
Ciekawe jest jeszcze to, ze wskaznik instalacji NR2 wyrwany zostal wraz ze srubami najprawdopodobniej przez technikow MAK jeszcze na wrakowisku, a wskaznik instalacji NR1 zostal zdjety z zamocowan poprzez reczne wykrecenie gornej sruby mocujacej (blacha z otworem na srube bez uszkodzen).
https://lh3.googleusercontent.com/sxz0Q5ZxVKEPOi1GmJer5UugUOja_C4xeVowJo-EPh-gxneCLRGwnyu7hssSjv6_SRt9YDEhbaSZAFDXEOhUs08_nTlfUk4se9DqvlI46g=w1920-h1050
Czyzby na wskaznikach instalacji NR1 z deski Pilota i z daski Technika zolta strzalka zaklemowala sie na wartosci duzo mniejszej od granicznej 100 kG/cm^2 i wskazniki musialy zostac "znikniete" ??
Kto zna odpowiedz?
Jeszcze jedno nie zostalo wyjasnione przez zadna Komisje. Mianowicie podwojny dlugi spadek cisnienia w instalacji NR1 na Okeciu przed startem 101-ki 10.04.2010. Co bylo tego przyczyna i dlaczego spadek nastapil tylko w instalacji NR1 ?!"
KARLUS(MANEK)@Tiger65
"niestety ale nie bylo zadnej zamiany w kolejnosci na paneli technika. Wskaznik po wypadkowy NR3 technika jest ten sam co wskaznik NR3 na tej paneli z 2009 roku.
Jedna uwaga do twojego zdjecia z 15:06 u gory wstawiles panel ze 102-ki.
Zauwazylem inna ciekawa rzecz. Otoz w 2009 cisnienie w instalacji NR3 spadlo samoistnie od 31.03 do 02.04 o okolo 80 kG/cm^2 czyli z okolo 185 do okolo 105 . Cisnienie spada samoistnie w przypadku nieszczelnosci/wycieku lub zapowietrzenia przewodow i agregatow w instalacji.
za chwile pokaz na zdjeciach. "
KARLUS(MANEK)
@Tiger65
"najpierw panel technika i zestawienie z 27.03.2009
https://lh3.googleusercontent.com/F98jW_YEirScOhNl60dC402jQKrtVyAHtOZuzvUC4KjgEm9hlHCCBufeWpMefaAb1xcPOyeK_P3j-AZP74AFlyuV3SQYvX9FzmW_-g-eiQ=w1920-h2100
Data i godzina przy numerze zdjecia sa z Exif . Widzimy wskazowke na okolo 200 kG/cm^2 w instalacji NR3 i lampka nie swieci, oraz wskazowki na ZERO obydwu innych instalacjach hydraulicznych NR1 i NR2 lampki swieca.
Teraz przeniesiemy sie na zewnatrz zamolotu gdzie na zdjeciach z 31.03.2009 znajdujemy to:
https://lh3.googleusercontent.com/hj1mDnTrbX6FeikNr8fdmmdctObcaURkBDIwXrp4D3M0CQh1JVT0dsmwOzxe9J7Su9WcIvVgazKBMAxaSIubwXy2BwWUaKGNrLBpx4jUiQ=w1920-h3150
Widzimy na wskaznikach instalacji NR1 i NR2 wartosc cisnienia ZERO (wiecej spasc juz nie moze ) a na wskazniku instalacji NR3 widzimy wartosc okolo 180 kG/cm^2 czyli w przeciagu 4 dni spadek cisnienia o okolo 20 kG/cm^2.
Teraz wskazniki z deski pilota sfotografowane 02.04.2009
https://lh3.googleusercontent.com/IvZWQsXncNsXpScniKarhC1pUgzzW3cHWshi_PBgEoVaqQuVuN-BO42bP1kI4MGF0YhOU1EfgQdvK3MQQ-60vGgF3tozSn8-wPFtR5VGzw=w1920-h1050
gdzie widzimy spadek cisnienia w instalacji NR3 az do okolo 105 kG/cm^2 czyli w ciagu 2 dni cisnienia spadlo o okolo 80 kG/cm^2.
Teraz jeszcze "bardz szczelne" agregaty instalacji hydraulicznych z 2009
https://lh3.googleusercontent.com/D7x9_Su9ds1iZno4f9s-vYO30CCweeYW-1yxGQc8d8umYzGAnvTYADAwFL01dckzV9nQlRKAm-UP5rsQu_8EDGWNJyODYw5GqtCVCet-og=w1920-h3150
10.04.2010 na Okeciu przed odlotem kilka osob bylo przy tylnej czesci kadluba oswietlajac ja latarkami przez ponad 15 minut. Co tam takiego ciekawego zauwazyli? kaluze wyciekajacej wody ?????"
.C.D.N.- DO NOTKI DOŁĄCZĘ CZĘŚĆ 2 - DOTYCZĄCĄ AWARII INSTALACJI HYDRAULICZNEJ.
30.03.2024- CZĘŚĆ 2 - WYCIEK Z INSTALACJI HYDRAULICZNEJ
Kolejny fragment jaki znalazłam w zapisach z CVR ma miejsce przed wypowiedzią Nawigatora "4 mile od osi"- jaka została oznaczona w stenogramach biegłych PW w czasie 8:36:55.763. Fragment ten ma długość 11.685s.
Sprawdżmy najpierw co odczytali w ciągu tych niecałych 12 sekund biegli PW.
Tu ich odczyt:
8:36:45.418- 8:36:46.413 - "Witam, słucham?"
8:36:46.500 - 8:36:47.399 -" Dzień dobry"
8:36:47.967 - 8:36:49.808 -/ Kwestia niezrozumiała/" .. tam stało(?) "
8:36:50.055 - 8:36:50.517 - "Witamy" - Dowódca
8:36:51.322 - 8:36:51.600 -/ Kwestia niezrozumiała/
8:36:51.685 - 8:36:52.364 - "Uważaj! "
8:36:52.700 - 8:36:53.500 -/ Kwestia niezrozumiała /
8:36:55.763 - 8:36:56.868 -" 4 mile od osi" - Nawigator
Moi zdaniem tylko jedną wypowiedż odczytano prawidłowo - jest to wypowiedż Nawigatora - "4 mile od osi".
Reszta została odczytana błędnie.
Sprawdzam - odszumiony fragment:
https://uploadfile.pl/pokaz/2295492---bms6.html
.
I mój odczyt:
-"LOW PRESSURE" - informacja o niskim ciśnieniu, głos wygenerowany sztucznie - ostrzeżenie
-"Od stu na Mińsk"- na tę wypowiedż nakłada się głośniejsze "LOW PRESSURE"(tu najprawdopodobniej chodzi o podejście do 100 metrów i odejście na lotnisko w Mińsku)
-"Usterki!"
-"Wyciek płynu?"
-"Hydraulicznego"
-/dżwięk alarmu/?
-"Stan?"
-"Wyciek na trzecim"-/na tę wypowiedż nakłada się "wyciek masz?"/
-"Wyciek masz?"
-"Dwójka na cztery"
-"Paliwo?" -/tu nakłada się jeszcze jeden głos wygenerowany sztucznie(?)-niezrozumiałe/
-"Dziewięć"
-"Dzwońcie do Polski"
-"4 mile od osi"
1."...pressure"-"Od 100 na Mińsk"-"Usterki!"
https://uploadfile.pl/pokaz/2295382---jmqy.html
.
2."wyciek płynu?"-"hydraulicznego"-/alarm/
https://uploadfile.pl/pokaz/2295384---nnam.html
.
3."stan?"-"wyciek na trzecim"-"wyciek masz?"
https://uploadfile.pl/pokaz/2295385---hte4.html
.
4."dwójka na cztery"
https://uploadfile.pl/pokaz/2295386---nizi.html
.
5."paliwo?"-"dziewięć"
https://uploadfile.pl/pokaz/2295387---3czg.html
.
6."dzwońcie do Polski"
https://uploadfile.pl/pokaz/2295388---n174.html
.
7."dzwońcie do Polski"- "4 mile od osi"
https://uploadfile.pl/pokaz/2295389---h7od.html
.
Także moim zdaniem samolot nie był sprawny technicznie podczas tamtego feralnego lotu 10.04.2010, jak to ustaliły raporty rosyjski i polski. Z polskich pilotów zrobiono niemoty, a delegację wystawiono na pośmiewisko całego świata.
Dodam tu taką łacińską sentencję:
""Corpora dormiunt vigilant animae"... czyli...
"Ciała śpią, dusze czuwają"...
Ps. Proszę Adminów o umieszczenie notki w temacie "Katastrofa smoleńska".
Inne tematy w dziale Polityka