kameleon kameleon
228
BLOG

Awaria instalacji hydraulicznej - Tu 154m - CVR - katastrofa smoleńska

kameleon kameleon Polityka Obserwuj notkę 3
katastrofa smoleńska

W zapisach dżwiękowych z CVR znalazłam informacje, które wskazują, że jeszcze zanim samolot zaczął kosić smoleńską botanikę doszło do awarii systemów hydraulicznych  rządowego Tupolewa.

Powiązane może to być moim zdaniem z problemami z silnikami nr 2 i nr 3 - jakie miały miejsce w locie-pompaż silnika nr 3, pożar silnika nr 2 i nr 3 i pożarem samolotu nad Smoleńskiem. Pisałam o tym ostatnio w moich notkach i dołączyłam pliki dżwiękowe.

Tu linki do notek:

https://www.salon24.pl/u/kameleon/1366746,pozar-samolotu-cvr-tu154m-katastrofa-smolenska

.

https://www.salon24.pl/u/kameleon/1367958,jak-z-dwoch-podejsc-do-ladowania-zrobiono-jedno-katastrofa-smolenska

.

Teraz przejdę do zapisów z CVR i czasów w jakich znajdują się informacje o awarii instalacji hydraulicznej.

Oprę się na osi czasu biegłych PW, chociaż rzeczywiste czasy wystąpienia awarii mogą odbiegać od tej osi czasu - co ma związek moim zdaniem z dwoma podejściami do lądowania( pisałam o tym w swej ostatniej notce o dwóch podejściach ).


CZĘŚĆ 1 - AWARIA INSTALACJI HYDRAULICZNEJ NR 1


Ciekawy jest ten fragment, gdzie po 2 wypowiedziach "7-0" następuje przełączenie dżwigni i mamy 8 sekund "ciszy" zdaniem biegłych, czyli w przeciągu tych 8 sekund niczego nie usłyszały uszy biegłych i nic nie wpisano do stenogramów, czyli ich zdaniem nikt nic nie mówił przez ten czas.

Tak wygląda ten fragment stenogramów biegłych PW:

8:34:06.045 - 8:34:06.561 - "7-0" - Dowódca

8:34:07.200 - 8:34:07.703 - "7-0"- Technik

8:34:08.328 - 8:34:08.481 - [przełączanie dźwigni]

8:34:16.037 - 8:34:16.676 -" Mały gaz jest" - Dowódca

Sprawdziłam ten fragment, odszumiłam go i jaki jest wniosek?

Niestety, nie mogę się zgodzić z tym odczytem, ponieważ właśnie w tym fragmencie przed wypowiedzią Dowódcy "Mały gaz jest" są wypowiedzi dotyczące awarii instalacji hydraulicznej nr 1 - alarm głosowy "low pressure", wypowiedż-"ciśnienie w jeden- zero" i alarm dżwiękowy.

Tu ten fragment:

https://uploadfile.pl/pokaz/2295208---o9be.html

.

Mój odczyt:

-"LOW PRESSURE" - niskie ciśnienie- informacja głosowa wygenerowana sztucznie przez jakieś urządzenie

-"Ciśnienie w jeden - zero" - spadek ciśnienia w instalacji hydraulicznej nr 1 do wartości 0 -(na tę wypowiedż nakłada się częściowo "low pressure")

- /alarm dżwiękowy/

-"Mały gaz jest"


Tu zamieszczam komentarze blogera Manka(Karlusa) i Tigera65 spod jednej z moich notek dotyczące instalacji hydraulicznej rządowego Tupolewa.

KARLUS(MANEK)-@ All


"Notek nie pisze bo laduja "w piwnicy", ale tu chcialbym napisac pare slow na temat tego, co "mowia" nam wskazniki hydrauliki na wrakowisku. Otoz wskaznik ukladu NR1 z deski pierwszego pilota jakas "osoba trzecia" ukryla pokazujac tylko wskazniki ukladow NR2 i NR3 pochodzace z tej deski pilota.


https://lh3.googleusercontent.com/95OTQiAkSwQhDohZS5EAK2AHcso9fcpwZ2r3lD3BVlzQe2yAexG_WWs_gobzH3kZbJ5_MeT7oAtkgI2eujvXeT2VhpIxkNqyBfm4WfrtbQ=w1920-h1050


objasnienia znajduja sie na schematach.


https://lh3.googleusercontent.com/ezfF8e4r3tKb4XyA-znuXYGfE9VaSpF7DkPUTJYDT80p_5ULfTq26tN36FV1u6phkDzDEqG5aCwvxM0LQUwmjDCRpZLjFlNSbB-rw0lx2w=w1920-h3150


Na wskazniku instalacji NR2 widzimy zaklemowana zolta strzalke na wartosci cisnienia okolo 200 kG/cm^2, natomiast na wskazniku instalacji NR3 nie widzimy zaklemowanej zoltej strzalki poza obszarem zniszczenia na skali w okolicach 60 kG/cm^2 .


Zapamietajmy ta wartosc 60 kG/cm^2


Na wrakowisku znaleziono rowniez deske wskaznikow instalacji hydraulicznej z paneli Technika. Znajduje sie tam jeszcze mocno przymocowany srubami wskaznik instalacji NR3 na ktorym widac fragment zoltej strzalki zaklemowanej na wartosci okolo 60 kG/cm^2. Oto schemat:


https://lh3.googleusercontent.com/Zt5aBnn1n9E71NJRsJux8bpMKwnoKo2-EzmqHvTd5CISIuCLF6H1h4Fwqc50_QYHQrgCvyvcWljTVIk1egqZMC20aUGdIveCm3zK37c0rg=w1920-h2100


opisy na schemacie.


Ciekawe jest jeszcze to, ze wskaznik instalacji NR2 wyrwany zostal wraz ze srubami najprawdopodobniej przez technikow MAK jeszcze na wrakowisku, a wskaznik instalacji NR1 zostal zdjety z zamocowan poprzez reczne wykrecenie gornej sruby mocujacej (blacha z otworem na srube bez uszkodzen).

https://lh3.googleusercontent.com/sxz0Q5ZxVKEPOi1GmJer5UugUOja_C4xeVowJo-EPh-gxneCLRGwnyu7hssSjv6_SRt9YDEhbaSZAFDXEOhUs08_nTlfUk4se9DqvlI46g=w1920-h1050


Czyzby na wskaznikach instalacji NR1 z deski Pilota i z daski Technika zolta strzalka zaklemowala sie na wartosci duzo mniejszej od granicznej 100 kG/cm^2 i wskazniki musialy zostac "znikniete" ??


Kto zna odpowiedz?


Jeszcze jedno nie zostalo wyjasnione przez zadna Komisje. Mianowicie podwojny dlugi spadek cisnienia w instalacji NR1 na Okeciu przed startem 101-ki 10.04.2010. Co bylo tego przyczyna i dlaczego spadek nastapil tylko w instalacji NR1 ?!"



KARLUS(MANEK)@Tiger65


"niestety ale nie bylo zadnej zamiany w kolejnosci na paneli technika. Wskaznik po wypadkowy NR3 technika jest ten sam co wskaznik NR3 na tej paneli z 2009 roku.

Jedna uwaga do twojego zdjecia z 15:06 u gory wstawiles panel ze 102-ki.


Zauwazylem inna ciekawa rzecz. Otoz w 2009 cisnienie w instalacji NR3 spadlo samoistnie od 31.03 do 02.04 o okolo 80 kG/cm^2 czyli z okolo 185 do okolo 105 . Cisnienie spada samoistnie w przypadku nieszczelnosci/wycieku lub zapowietrzenia przewodow i agregatow w instalacji.

za chwile pokaz na zdjeciach. "

KARLUS(MANEK)


@Tiger65


"najpierw panel technika i zestawienie z 27.03.2009


https://lh3.googleusercontent.com/F98jW_YEirScOhNl60dC402jQKrtVyAHtOZuzvUC4KjgEm9hlHCCBufeWpMefaAb1xcPOyeK_P3j-AZP74AFlyuV3SQYvX9FzmW_-g-eiQ=w1920-h2100


Data i godzina przy numerze zdjecia sa z Exif . Widzimy wskazowke na okolo 200 kG/cm^2 w instalacji NR3 i lampka nie swieci, oraz wskazowki na ZERO obydwu innych instalacjach hydraulicznych NR1 i NR2 lampki swieca.


Teraz przeniesiemy sie na zewnatrz zamolotu gdzie na zdjeciach z 31.03.2009 znajdujemy to:


https://lh3.googleusercontent.com/hj1mDnTrbX6FeikNr8fdmmdctObcaURkBDIwXrp4D3M0CQh1JVT0dsmwOzxe9J7Su9WcIvVgazKBMAxaSIubwXy2BwWUaKGNrLBpx4jUiQ=w1920-h3150


Widzimy na wskaznikach instalacji NR1 i NR2 wartosc cisnienia ZERO (wiecej spasc juz nie moze ) a na wskazniku instalacji NR3 widzimy wartosc okolo 180 kG/cm^2 czyli w przeciagu 4 dni spadek cisnienia o okolo 20 kG/cm^2.


Teraz wskazniki z deski pilota sfotografowane 02.04.2009


https://lh3.googleusercontent.com/IvZWQsXncNsXpScniKarhC1pUgzzW3cHWshi_PBgEoVaqQuVuN-BO42bP1kI4MGF0YhOU1EfgQdvK3MQQ-60vGgF3tozSn8-wPFtR5VGzw=w1920-h1050


gdzie widzimy spadek cisnienia w instalacji NR3 az do okolo 105 kG/cm^2 czyli w ciagu 2 dni cisnienia spadlo o okolo 80 kG/cm^2.


Teraz jeszcze "bardz szczelne" agregaty instalacji hydraulicznych z 2009


https://lh3.googleusercontent.com/D7x9_Su9ds1iZno4f9s-vYO30CCweeYW-1yxGQc8d8umYzGAnvTYADAwFL01dckzV9nQlRKAm-UP5rsQu_8EDGWNJyODYw5GqtCVCet-og=w1920-h3150


10.04.2010 na Okeciu przed odlotem kilka osob bylo przy tylnej czesci kadluba oswietlajac ja latarkami przez ponad 15 minut. Co tam takiego ciekawego zauwazyli? kaluze wyciekajacej wody ?????"


.C.D.N.- DO NOTKI DOŁĄCZĘ CZĘŚĆ 2 - DOTYCZĄCĄ AWARII INSTALACJI HYDRAULICZNEJ.

30.03.2024- CZĘŚĆ 2 - WYCIEK Z INSTALACJI HYDRAULICZNEJ 

Kolejny fragment jaki znalazłam w zapisach z CVR ma miejsce przed wypowiedzią Nawigatora "4 mile od osi"- jaka została oznaczona w stenogramach biegłych PW w czasie 8:36:55.763. Fragment ten ma długość 11.685s.


Sprawdżmy najpierw co odczytali w ciągu tych niecałych 12 sekund biegli PW.


Tu ich odczyt:

8:36:45.418- 8:36:46.413 - "Witam, słucham?" 

8:36:46.500 - 8:36:47.399 -" Dzień dobry" 

8:36:47.967 - 8:36:49.808 -/ Kwestia niezrozumiała/" .. tam stało(?) "

8:36:50.055 - 8:36:50.517 - "Witamy" - Dowódca

8:36:51.322 - 8:36:51.600 -/ Kwestia niezrozumiała/

8:36:51.685 - 8:36:52.364 - "Uważaj! "

8:36:52.700 - 8:36:53.500 -/ Kwestia niezrozumiała /

8:36:55.763 - 8:36:56.868 -" 4 mile od osi" - Nawigator


Moi zdaniem tylko jedną wypowiedż odczytano prawidłowo - jest to wypowiedż Nawigatora - "4 mile od osi".

Reszta została odczytana błędnie.


Sprawdzam - odszumiony fragment:

https://uploadfile.pl/pokaz/2295492---bms6.html

.


I mój odczyt:

-"LOW PRESSURE" - informacja o niskim ciśnieniu, głos wygenerowany sztucznie - ostrzeżenie

-"Od stu na Mińsk"- na tę wypowiedż nakłada się głośniejsze "LOW PRESSURE"(tu najprawdopodobniej chodzi o podejście do 100 metrów i odejście na lotnisko w Mińsku)

-"Usterki!"

-"Wyciek płynu?"

-"Hydraulicznego"

-/dżwięk alarmu/?

-"Stan?"

-"Wyciek na trzecim"-/na tę wypowiedż nakłada się "wyciek masz?"/

-"Wyciek masz?"

-"Dwójka na cztery"

-"Paliwo?" -/tu nakłada się jeszcze jeden głos wygenerowany sztucznie(?)-niezrozumiałe/

-"Dziewięć"

-"Dzwońcie do Polski"

-"4 mile od osi"


1."...pressure"-"Od 100 na Mińsk"-"Usterki!"

https://uploadfile.pl/pokaz/2295382---jmqy.html

.

2."wyciek płynu?"-"hydraulicznego"-/alarm/

https://uploadfile.pl/pokaz/2295384---nnam.html

.

3."stan?"-"wyciek na trzecim"-"wyciek masz?"

https://uploadfile.pl/pokaz/2295385---hte4.html

.

4."dwójka na cztery"

https://uploadfile.pl/pokaz/2295386---nizi.html

.

5."paliwo?"-"dziewięć"

https://uploadfile.pl/pokaz/2295387---3czg.html

.

6."dzwońcie do Polski"

https://uploadfile.pl/pokaz/2295388---n174.html

.

7."dzwońcie do Polski"- "4 mile od osi"

https://uploadfile.pl/pokaz/2295389---h7od.html

.

Także moim zdaniem samolot nie był sprawny technicznie podczas tamtego feralnego lotu 10.04.2010, jak to ustaliły raporty rosyjski i polski. Z polskich pilotów zrobiono niemoty, a delegację wystawiono na pośmiewisko całego świata. 

Dodam tu taką łacińską sentencję:

""Corpora dormiunt vigilant animae"... czyli...

"Ciała śpią, dusze czuwają"...


Ps. Proszę Adminów o umieszczenie notki w temacie "Katastrofa smoleńska".


kameleon
O mnie kameleon

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (3)

Inne tematy w dziale Polityka