kameleon kameleon
169
BLOG

Awaria hydrauliki - CVR - Tu154m

kameleon kameleon Polityka Obserwuj notkę 3
katastrofa smoleńska

Kolejny fragment zapisów z CVR, sprawdzimy co wpisano w stenogramy, a co  w nim słychać .

Fragment ten jest po ustawianiu klap w pozycję 28 i namierzaniu(odebraniu sygnału) drugiej, dalszej NDB.

Tak więc od momentu gdzie mowa o klapach 28, poprzez DNDB moim zdaniem odczyt powinien wyglądać tak:

-"Klapy 28"

-/2xdżwięk przełączania czegoś(?)/

- "Klapy 28"

- "5 mil"..."od osi"

-/wysoki modulowany dżwięk/

- (2xkaszel kobiety)

- "Już wychylamy"

- "Klapy jadą"

- "Następne do 400"- "Następne do czterysta"

- "W dwa osiem"-"w 2-8"-/modulowany dżwięk/

- "RMI"

-" w 3"

-" WK"-(wuka)

-" Drugą mamy"

-( dżwięki???) - /modulowany dżwięk z jakiegoś urządzenia/

Tu ostatnie moje notki na ten temat wraz z plikami dżwiękowymi:

https://www.salon24.pl/u/kameleon/1186666,klapy-28-fragment-z-zapisow-i-niepelne-odczyty-bieglych-pw-cvr-tu154m

https://www.salon24.pl/u/kameleon/1190477,powitanie-czy-namiar-na-dalsza-ndb-cvr-tu154m

.

Odsłuchałam , odszumiłam dalsze kilka sekund wypowiedzi załogi-04.072s/fragment przed "4 mile od osi"/.

- LOW PRESSURE  -(komunikat głosowy wygenerowany przez jakieś urządzenie-w tłum."niskie ciśnienie")-komunikat ten nakłada się na kolejną wypowiedż"hamulce"

- "Hamulce"

-" Usterki!"

-(wypowiedż niezrozumiała) - na tę wypowiedż nakłada się głośniejsza "usterki"

- "Wyciek płynu?"

-" Z hydraulicznego"

-(alarm dżwiękowy?)


Tak zaś wygląda odczyt biegłych PW:

8:36:50.055- 8:36:50.517 -" Witamy" - Dowódca

8:36:51.322 - 8:36:51.600 -/ Kwestia niezrozumiała/

8:36:51.685 -  8:36:52.364 - "Uważaj! "

8:36:52.700 - 8:36:53.500 -/ Kwestia niezrozumiała /


Tutaj ten odszumiony fragment, wzmocniony dżwięk:

https://uploadfile.pl/pokaz/2184606---htgj.html


1."low pressure"-"hamulce"

https://uploadfile.pl/pokaz/2184633---q3ks.html

.

2."usterki"

https://uploadfile.pl/pokaz/2184610---vxor.html


3."wyciek płynu?"-"z hydraulicznego"

https://uploadfile.pl/pokaz/2184631---21ow.html

.

Może Wy odczytacie inaczej te wypowiedzi?


Z tego fragmentu wynikałoby moim zdaniem, że doszło do rozszczelnienia instalacji hydraulicznej , co wiązało się ze spadkiem ciśnienia i wygenerowania komunikatu głosowego. Załoga otrzymała tym samym informację o wycieku z instalacji hydraulicznej.

Nieprawdą jest więc moim zdaniem, jak podają raporty polski i rosyjski, że w zapisach z CVR nie ma żadnych wypowiedzi załogi, które świadczyłyby o awarii bądż usterkach jakichkolwiek urządzeń bądż systemów samolotu w locie.

Czym grozi awaria hydrauliki-wyciek podczas lotu samolotu?

Przykład:

https://dziennikzachodni.pl/sydney-podniebny-horror-dym-w-kabinie-awaryjne-ladowanie-strach-pasazerow-wideo/ar/c1-14656889

.

Dodaję do notki komentarze blogera Manka - Karlusa spod mojej notki o klapach 28, gdzie pisał w temacie hydrauliki z Tigerem65:

KARLUS(MANEK)-@ All

"Notek nie pisze bo laduja "w piwnicy", ale tu chcialbym napisac pare slow na temat tego, co "mowia" nam wskazniki hydrauliki na wrakowisku. Otoz wskaznik ukladu NR1 z deski pierwszego pilota jakas "osoba trzecia" ukryla pokazujac tylko wskazniki ukladow NR2 i NR3 pochodzace z tej deski pilota.

https://lh3.googleusercontent.com/95OTQiAkSwQhDohZS5EAK2AHcso9fcpwZ2r3lD3BVlzQe2yAexG_WWs_gobzH3kZbJ5_MeT7oAtkgI2eujvXeT2VhpIxkNqyBfm4WfrtbQ=w1920-h1050

objasnienia znajduja sie na schematach.

https://lh3.googleusercontent.com/ezfF8e4r3tKb4XyA-znuXYGfE9VaSpF7DkPUTJYDT80p_5ULfTq26tN36FV1u6phkDzDEqG5aCwvxM0LQUwmjDCRpZLjFlNSbB-rw0lx2w=w1920-h3150

Na wskazniku instalacji NR2 widzimy zaklemowana zolta strzalke na wartosci cisnienia okolo 200 kG/cm^2, natomiast na wskazniku instalacji NR3 nie widzimy zaklemowanej zoltej strzalki poza obszarem zniszczenia na skali w okolicach 60 kG/cm^2 .

Zapamietajmy ta wartosc 60 kG/cm^2

Na wrakowisku znaleziono rowniez deske wskaznikow instalacji hydraulicznej z paneli Technika. Znajduje sie tam jeszcze mocno przymocowany srubami wskaznik instalacji NR3 na ktorym widac fragment zoltej strzalki zaklemowanej na wartosci okolo 60 kG/cm^2. Oto schemat:

https://lh3.googleusercontent.com/Zt5aBnn1n9E71NJRsJux8bpMKwnoKo2-EzmqHvTd5CISIuCLF6H1h4Fwqc50_QYHQrgCvyvcWljTVIk1egqZMC20aUGdIveCm3zK37c0rg=w1920-h2100

opisy na schemacie.

Ciekawe jest jeszcze to, ze wskaznik instalacji NR2 wyrwany zostal wraz ze srubami najprawdopodobniej przez technikow MAK jeszcze na wrakowisku, a wskaznik instalacji NR1 zostal zdjety z zamocowan poprzez reczne wykrecenie gornej sruby mocujacej (blacha z otworem na srube bez uszkodzen).

https://lh3.googleusercontent.com/sxz0Q5ZxVKEPOi1GmJer5UugUOja_C4xeVowJo-EPh-gxneCLRGwnyu7hssSjv6_SRt9YDEhbaSZAFDXEOhUs08_nTlfUk4se9DqvlI46g=w1920-h1050

Czyzby na wskaznikach instalacji NR1 z deski Pilota i z daski Technika zolta strzalka zaklemowala sie na wartosci duzo mniejszej od granicznej 100 kG/cm^2 i wskazniki musialy zostac "znikniete" ??

Kto zna odpowiedz?

Jeszcze jedno nie zostalo wyjasnione przez zadna Komisje. Mianowicie podwojny dlugi spadek cisnienia w instalacji NR1 na Okeciu przed startem 101-ki 10.04.2010. Co bylo tego przyczyna i dlaczego spadek nastapil tylko w instalacji NR1 ?!"


KARLUS(MANEK)@Tiger65

"niestety ale nie bylo zadnej zamiany w kolejnosci na paneli technika. Wskaznik po wypadkowy NR3 technika jest ten sam co wskaznik NR3 na tej paneli z 2009 roku.

Jedna uwaga do twojego zdjecia z 15:06 u gory wstawiles panel ze 102-ki.

Zauwazylem inna ciekawa rzecz. Otoz w 2009 cisnienie w instalacji NR3 spadlo samoistnie od 31.03 do 02.04 o okolo 80 kG/cm^2 czyli z okolo 185 do okolo 105 . Cisnienie spada samoistnie w przypadku nieszczelnosci/wycieku lub zapowietrzenia przewodow i agregatow w instalacji.

za chwile pokaz na zdjeciach. "


KARLUS(MANEK)

@Tiger65

"najpierw panel technika i zestawienie z 27.03.2009

https://lh3.googleusercontent.com/F98jW_YEirScOhNl60dC402jQKrtVyAHtOZuzvUC4KjgEm9hlHCCBufeWpMefaAb1xcPOyeK_P3j-AZP74AFlyuV3SQYvX9FzmW_-g-eiQ=w1920-h2100

Data i godzina przy numerze zdjecia sa z Exif . Widzimy wskazowke na okolo 200 kG/cm^2 w instalacji NR3 i lampka nie swieci, oraz wskazowki na ZERO obydwu innych instalacjach hydraulicznych NR1 i NR2 lampki swieca.

Teraz przeniesiemy sie na zewnatrz zamolotu gdzie na zdjeciach z 31.03.2009 znajdujemy to:

https://lh3.googleusercontent.com/hj1mDnTrbX6FeikNr8fdmmdctObcaURkBDIwXrp4D3M0CQh1JVT0dsmwOzxe9J7Su9WcIvVgazKBMAxaSIubwXy2BwWUaKGNrLBpx4jUiQ=w1920-h3150

Widzimy na wskaznikach instalacji NR1 i NR2 wartosc cisnienia ZERO (wiecej spasc juz nie moze ) a na wskazniku instalacji NR3 widzimy wartosc okolo 180 kG/cm^2 czyli w przeciagu 4 dni spadek cisnienia o okolo 20 kG/cm^2.

Teraz wskazniki z deski pilota sfotografowane 02.04.2009

https://lh3.googleusercontent.com/IvZWQsXncNsXpScniKarhC1pUgzzW3cHWshi_PBgEoVaqQuVuN-BO42bP1kI4MGF0YhOU1EfgQdvK3MQQ-60vGgF3tozSn8-wPFtR5VGzw=w1920-h1050

gdzie widzimy spadek cisnienia w instalacji NR3 az do okolo 105 kG/cm^2 czyli w ciagu 2 dni cisnienia spadlo o okolo 80 kG/cm^2.

Teraz jeszcze "bardz szczelne" agregaty instalacji hydraulicznych z 2009

https://lh3.googleusercontent.com/D7x9_Su9ds1iZno4f9s-vYO30CCweeYW-1yxGQc8d8umYzGAnvTYADAwFL01dckzV9nQlRKAm-UP5rsQu_8EDGWNJyODYw5GqtCVCet-og=w1920-h3150

10.04.2010 na Okeciu przed odlotem kilka osob bylo przy tylnej czesci kadluba oswietlajac ja latarkami przez ponad 15 minut. Co tam takiego ciekawego zauwazyli? kaluze wyciekajacej wody ?????"


Dodam tu taką łacińską sentencję:

""Corpora dormiunt vigilant animae"... co oznacza "Ciała śpią, dusze czuwają"...

W krypcie pod Wieżą Srebrnych Dzwonów na Wawelu, obok sarkofagu Lecha i Marii Kaczyńskich jest tablica z takim napisem i nazwiska wszystkich ofiar katastrofy smoleńskiej.

"

https://www.youtube.com/watch?v=xJeBz3HxGsI

.

Ps. Proszę Adminów o umieszczenie notki w temacie "Katastrofa smoleńska".

kameleon
O mnie kameleon

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (3)

Inne tematy w dziale Polityka