W najnowszych stenogramach z CVR sporządzonych przez biegłych PW jest taki fragment, gdzie występują wypowiedzi oznaczone jako kwestie niezrozumiałe.
Przyjrzyjmy się odczytowi biegłych:
8:10:43.800 - Kwestia niezrozumiała
8:10:44:891 -[AZS]
8:10:46.494 - [dropout, złe przyleganie taśmy do głowicy nagrywającej]
8:10:47.200 - Kwestia niezrozumiała
8:10:47.328 - [dropout]
8:10:48.443 - Acha
8:10:48.547 - [AZS]
8:10:48.905 - [AZS]
8:10:49.406 - [AZS]
8:10:49.810 - [AZS]
8:10:49.860 - [dropout]]
8:10:50.060 - [AZS]
8:10:50.340 - [seria 4 dropoutów]
8:10:50.653 - [AZS]
8:10:50.920 - [AZS]
8:10:51.290 - [dropout]
8:10:51.486 - [AZS]
8:10:52.153 - [dropout]
8:10:52.309 - I kurs pasa 2-5-9 ustawiony
Jak widać za dużo nie odczytano. :(
Postanowiłam sprawdzić ten fragment, odszumiłam i wzmocniłam dżwięk.
Moim zdaniem kwestie oznaczone jako niezrozumiałe można odczytać, chociaż nie jest to łatwe zadanie.
Spróbowałam się z tym zmierzyć.Czy odczyt jest prawidłowy i czy takie wypowiedzi mogły paść w tej fazie lotu?
To pozostawiam Wam do oceny.
Są również wypowiedzi i dżwięki, które nakładają się na siebie.
Sprawdżmy więc co słychać w tym fragmencie po odszumieniu i wzmocnieniu go.Plik w wav, nie trzeba pobierać, można tylko odsłuchać.
https://wrzucplik.pl/pokaz/2053807---0daz.html
Co odczytałam?-(na zielono zaznaczyłam miejsca z odczytu biegłych PW)
- Kto zmienił nam kod GIS?
- GPS...(na tę wypowiedż nakłada się wcześniejsza, głośniejsza)
- Wbij 105-(wbij sto pięć)
- Aha
- (odgłosy przełączania, ustawiania jakiegoś urządzenia)
- GIS 105 -/wysoki modulowany sygnał dżwiękowy/-(czego mógł dotyczyć?)
- Kurs pasa 259 -( ta wypowiedż i poprzednia nakładają się)
- Ustawiony
-(odgłos przełączania czegoś)
- (dżwięk z jakiegoś urządzenia)
- Mamy
Teraz poszczególne wypowiedzi:
1.Kto zmienił nam kod GIS?
https://wrzucplik.pl/pokaz/2053848---moat.html
.
https://wrzucplik.pl/pokaz/2053833---ipqu.html
2. Wbij 105 - Aha -(odgłos ustawiania, przełączania)
https://wrzucplik.pl/pokaz/2053868---lu7k.html
3.GIS 105-(dżwięki jakiegoś urządzenia(?))-Kurs pasa 2-5-9
https://wrzucplik.pl/pokaz/2053884---skfr.html
5.GIS 105-dżwięki (?)- Kurs pasa
https://wrzucplik.pl/pokaz/2053888---oscf.html
6.-..259- Ustawiony -(odgłos przełączania x1)-(dżwięk)- Mamy
https://wrzucplik.pl/pokaz/2053891---dyjo.html
Czego Waszym zdaniem mogły dotyczyć takie wypowiedzi?
Z tego co czytałam, na samolocie było urządzenie GPS- GARMIN, które zastąpiono GPS Bendix/King KLN-89(101 posiadał dodatkowo jeszcze odbiornik GPS-1000 z anteną typu CI 401), zaś GIS(Geographic Information System) dotyczy pełnego zobrazowania mapy terenu wraz jego rzeżbą i określa bardzo dokładnie położenie samolotu względem ziemi.Takie dokładne mapy terenu opracowują u nas w Polsce odpowiednie służby wojskowe, jak również NATO, dzięki satelitom. Czyli, aby uzyskać dostęp do mapy terenu , gdzie urządzeniem prowadzącym do danego punktu jest nawigacja GPS, trzeba było użyć specjalnego kodu.Z wypowiedzi wynika, że kod do GIS został ostatnio zmieniony (kiedy, przez kogo, w jakim celu?), co wywołało zdziwienie u jednego z członków załogi.
Czy inny, zmieniony kod mógł poprowadzić do wirtualnej mapy, której dane mogły odbiegać od rzeczywistych?
Załoga ustawia kurs pasa 259 w połączeniu z ustawieniem mapy.
Jeśli coś żle rozumiem, to wyjaśnijcie mi proszę.
A tu trochę informacji o wykorzystaniu GIS w siłach zbrojnych:
http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171571255
https://www.semanticscholar.org/paper/Zastosowanie-GIS-w-si%C5%82ach-zbrojnych-Paprotny/3edaafaf77e191527a160a5d57b3990cc5ad0b1e
.Wpisując w google "wykorzystanie GIS w siłach zbrojnych"znajdziecie więcej informacji.
Ps. Proszę Adminów o umieszczenie notki w temacie "Katastrofa smoleńska".
Inne tematy w dziale Polityka