Wczoraj była dziesiąta rocznica katastrofy pod Smoleńskiem.Minęło już 10 lat, ale czy wiemy coś więcej na temat wydarzeń z 10.04.2010?
Prokuratura milczy, minęło 10 lat i nic?
Dwie strony sporu prześcigają się w swych racjach, co widać również po notkach na S24.
Serwowane są nam dwie wersje przyczyn katastrofy- CFIT-wina pilotów i bomba( bomby).
Wersja wydarzeń od początku jest jedna, że z Polski do Smoleńska dnia 10.04.2010 wyleciały dwa samoloty - pierwszy Jak 40nr44, drugi Tu154m nr 101.
Która z nich jest prawdziwa?
Może żadna?
Temat Jużnego, czyli południowego lotniska w Smoleńsku był poruszany wielokrotnie przez blogerów.
Jakiś czas po katastrofie było trochę "szumu" związanego z Jużnym, ale potem ...nastała cisza .
Ostatnio pod jedną z notek zapytałam Maciaszczyka, czy wie może co się wydarzyło na lotnisku Jużne 10.04.2010 w Smoleńsku.
Odpowiedział, że raczej nie wydarzyło się tam nic istotnego i zaznaczył, że Tupolew i tak nie mógł tam lądować, ponieważ jest za krótki pas. Sprawdżmy więc jak to jest z ta długością pasa.
Lotnisko Siewiernyj długość pasa to 2500m, a Jużnego 1600m.Czyli 900 metrów różnicy.
Dobieg dla Tu154 to minimum 2100 metrów.
Zgadza się, Maciaszczyk miał rację, za krótki był pas na Jużnym dla Tupolewa.
Tyle że we fragmencie zapisów z CVR, który dziś prześledzimy, są wypowiedzi właśnie o lotnisku Jużne i samolocie o numerze 102.
Ale jak to, powiecie?
Przecież 102 był w tym czasie remontowany w Rosji.
No właśnie, więc o co tu biega?
Co odczytali biegli?
Według najnowszego stenogramu biegłych PW fragment ten zaczyna się od wypowiedzi:
8:05:36.650-"To w dziób dwadzieścia"
I dalej "odczyt" biegłych wygląda tak:
8:05:39.434-[dropout, złe przyleganie taśmy do głowicy nagrywającej]
8:05:44.074-? (młody głos kobiety, odpowiada na pytanie)
8:05:47.137-[3 krótkie dżwięki o opadającej wysokości ok.1900Hz,1770Hz,1610Hz]
8:05:50.980 - [dropout, złe przyleganie taśmy do głowicy]
Czyli nic nie można było odczytać przez tyle sekund?
Co za pech.
Spróbowałam się zmierzyć z tym fragmentem, odszumić i odczytać.
Oczywiście może Wy odczytacie inaczej te wypowiedzi?
Przecież mogę się mylić.
Tu fragment- 8.199sekundy( z dłuższego odszumionego fragmentu-13.801sekundy).
Mój odczyt(drzwi od kokpitu były w tym momencie otwarte, mikrofony zebrały również głosy spoza kabiny), czasy wypowiedzi oznaczone wg czasu na pliku.
00:00- Gdzie jest 102?
00:01- Gdzie oni są?
00:01/02- Na Jużnym! -podniesiony głos mężczyzny dochodzący z tła
00:02 - Dlaczego? - głos mężczyzny z tła
00:02 - /podwójny wysoki dżwięk/
00:02 - Wstrzymane na północnym.
00:02/03- Północny nieczynne?!- głos z tła
00:03/04 - 102! -(sto dwa!)
00:04 - (Alarm dżwiękowy)
00:04/05 - Alarm na sto drugim!(102)
00:05 - Jezu...
00:06 - Coś się tam stało na Jużnym!
00:07 - Jużny.
Tu ten fragment, odszumione , plik w wav, nie trzeba pobierać, zalecam użycie słuchawek.Do notki dołączę poszczególne wypowiedzi w plikach.
https://wrzucplik.pl/pokaz/2005530---qfp7.html
.
https://wrzucplik.pl/pokaz/1998374---blwm.html
.
https://wrzucplik.pl/pokaz/1998355---yzkp.html
.
Coś złego wydarzyło się na lotnisku południowym- Jużny i dotyczyło to zdarzenie samolotu o numerze 102.
Moim zdaniem zapisy z CVR to kompilacja z dwóch lotów, z dwóch samolotów z tego samego dnia.
Może macie jakiś trop?
Dołączam do notki pliki z wypowiedziami:
1."GDZIE JEST 102?"- "GDZIE ONI SĄ?"
https://wrzucplik.pl/pokaz/2005593---g15b.html
2."NA JUŻNYM!"
https://wrzucplik.pl/pokaz/2005534---az3u.html
3."DLACZEGO?"
https://wrzucplik.pl/pokaz/2005598---n04m.html
4."WSTRZYMANE NA PÓŁNOCNYM"
https://wrzucplik.pl/pokaz/2005599---luiw.html
5."PÓŁNOCNY NIECZYNNE?"
https://wrzucplik.pl/pokaz/2005602---fkjf.html
6."102!"-/DŻWIĘK ALARMU/ -"ALARM NA STO DRUGIM!"
https://wrzucplik.pl/pokaz/2005605---wnzv.html
7."COŚ SIĘ TAM STAŁO NA JUŻNYM"-"JUŻNY"
https://wrzucplik.pl/pokaz/2005606---s5md.html
.
Ps.Proszę Adminów o zamieszczenie notki w temacie "Katastrofa smoleńska".
Inne tematy w dziale Polityka