W poprzednie notce ( kaczazupa.salon24.pl/531420,dc-7-lc-1649-tu-154-appendix ) zająłem się problemem, czy wyniki crash testów samolotów Dc-7 i Lc-1649 z przeszkodami terenowymi mogą stanowić odniesienie do przypadku smoleńskiego.Porównując miejsce kolizji w pierwszej i drugiej tabelce z tamtej notki (przypomnienie obok) widzimy, że zaledwie około metra dzieli miejsca kolizji z testów, w których wytrzymałość skrzydeł w relacji do grubości przeszkody byłaby taka, jak w przypadku, którym zajmował się prof. Binienda. Wobec tak jednoznacznego wyniku kolizji w czasie testów Binienda powinien był szukać takiej grubości elementów konstrukcyjnych, dla których wynik jego symulacji będzie podobny do testów. Prawidłowo zaplanowany eksperyment numeryczny powinien wobec tego zawierać sekwencję grubości dźwigarów na przykład 20,13, 8, 4mm lub 20, 10, 5, 3mm a nie 20, 17, 13, 10, 8, 5 mm, która dawała wprawdzie cały czas pożądany wynik, ale, jak wszystko wskazuje, nie objęła rzeczywistych wymiarów.
Rzecz zaczyna się przedstawiać inaczej, jeżeli przypomnimy sobie, iż MAK nie wskazał miejsca na skrzydle, którym samolot miał uderzyć w brzozę, a KBWL napisała, że było to 10,8 m. od osi kadłuba. W tym miejscu skrzydło Tu-154 jest wytrzymalsze od skrzydeł Dc-7 i Lc-1647 trzy – sześciookrotnie, a brzoza ma pole przekroju tylko 1,7 raza większe od słupów. Taka wersja wydarzeń musiała by być rozpatrywana w kontekście ekspertyzy ATM, w której autorzy napisali, iż fragment skrzydła urwał się 1,5 sekundy po czasie wskazywanym przez KBWL jako moment uderzenia w brzozę oraz spostrzeżeń prof. Czachora o problemach ze śladami na drzewach, jakie to rodzi. Dla przypomnienia wykrest siły tnącej i momentu zginającego w skrzydłach. Ze znajomości grubości elementów konstrukcyjnych w skrzydłach innych samolotów można by otrzymać przy pomocy podobnych wykresów w miarę przyzwoite oszacowanie grubości takich elementów w skrzydle Tu-154, zakładając, iż są one niedostępne.
Na zielono zacienione są obszary, w których ze wzgledu na umieszczenie silników lub podwozia nie można w prosty sposób porównywać wymogów wytrzymałościowych skrzydeł.
Kiedyś Kaczazupa także doradzać doradcy doradcy doradcy doradcy Prezydenta Stanów Zjednoczonych.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Rozmaitości