Zwróciliśmy się do Pana Dr inż. Jana Błaszczyka (*) o skomentowanie wymiarów podanych na rysunku w notce Andrzejmata (**). Andrzejmat ocenił dokładnść swojego oszacownia na 25%.
Cytuję odpowiedź Pana Doktora:
"Pokazany jest fragment struktury, w otoczeniu dźwigara (z rysunku wynika, że jest to dźwigar środkowy). Należało by rysunek uzupełnić o dane:
- szerokość półek dźwigara (grubość to za mało, ważna jest powierzchnia pasa),
- powierzchnię przekroju podłużnicy (stringera)
- odległości między podłużnicami (ich rozstaw) szczególnie w górnej powłoce skrzydła
- ważna jest również odległość do najbliższego żebra skrzydła.
A generalnie należy rozpatrzeć całą trójobwodową strukturę w przekroju skrzydła, mamy tam 3 dźwigary oraz powłoki silnie wzmocnione podłużnicami. Jeżeli chodzi o podane wymiary na rysynku, to oceniam je jako do przyjęcia. Z tekstem Andrzejmata generalnie się zgadzam, autor wie o czym pisze. Zgadzam się również z podanymi obciążeniami w przekroju kontaktu z drzewem."
______________________________________
(*)Dr inż. Jan Błaszczyk jest autorem między innymi prac:
Konstrukcja samolotów. Cz. I. Obciążenia zewnętrzne, WAT, Warszawa 1984.
Wybrane problemy obciążeń samolotu patrolowego - studia i analizy, WAT, Warszawa 2011.
Analityczne wyznaczanie położenia śródka sił poprzecznych konstrukcji wieloobwodowej na przykładzie struktury skrzydła samolotu "OSA" - modelowanie i analiza numeryczna, WAT, Warszawa 2011.
Obliczenia i analiza obciążeń zewnętrznych samolotu EM-11 Orka, WAT, Warszawa 2004
(te zacytował w referacie na IKS)
oraz referatu wygłoszonego na I Konferencji Smoleńskiej, Warszawa 2012
podcasting.gcsu.edu/4DCGI/Podcasting/UGA/Episodes/24727/812174143.mp4, youtu.be/b0haVI68Tvs
(**)andrzejmat.salon24.pl/513392,dzwigar-smolenska-katastrofa-uwagi-dla-laikow-i-humanistow
Kiedyś Kaczazupa także doradzać doradcy doradcy doradcy doradcy Prezydenta Stanów Zjednoczonych.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Rozmaitości