W notce kaczazupa.salon24.pl/462165,ukryte-pol-sekundy-2 starałem się ustalić, kiedy nastąpiły awarie generatorów.
Najniższy wykres to parametry dyskretne z ekspertyzy ATM. Szerokość wykresu to 5 sekund. Zarejestrowała się awaria 1 generetora i silnika. Zatrzymanie silnika widać również na wykresie MAK (górny). Około pół sekundy potem zarejestrowała się awaria dwóch kolejnych generatorów.
Analogiczna, choć rozciągnięta w czasie sekwencja wydarzeń miała miejsce w czasie katastrofy Tu-154M w Domodiedowie 04.12.2010.(*). Tam po zatrzymaniu 2 generatora wykres kąta przechylenia(KPEH) stał się linią poziomą, a po przywróceniu pracy silnika i generatora znowu się rejestrował. Generator 2 zatrzymał się jako ostatni z trzech.
Podobnie było w Smoleńsku - zatrzymał się jeden generator, a potem dwa kolejne (rodzielczości wykresów zawdzięczamy niemożliwość precyzyjnego wyznaczenia momentu) i podobnie w Smoleńsku wykres kąta przechylenia od pewnego moment staje się poziomy. Ten moment - na 2 do 2,5 sekundy przed końcem wykresów MAK najprawdopodobniej oznacza czas, kiedy już nie pracują wszystkie generatory, oraz przynajmniej jeden silnik.
Z raportu MAK z katastrofy w Domodiedowie: "Отказ 2-го генератора, при неработающих 1-м и 3-м, длился в течение 2 минут 23 секунд. В течение этого времени системой МСРП-64 были зарегистрированы следующие изменения в параметрах работы систем самолёта: напряжение в сети постоянного тока упало до 24,8 В; пропал сигнал «Наличие напряжения 36 В на шинах правой бортсети», прекратилась достоверная запись угла тангажа и углов крена от левого и правого ПКП; ... С момента подключения 2-го генератора к бортовой сети в 11:25:17 восстановилась достоверная регистрация всех параметров полёта за исключением угла тангажа и угла крена(от левого и правого ПКП)."
Na wykresie z Domodiedowa kąt pochylenia ( Tанг) zaczyna gwałtownie opadać. Podobnie rzecz ma się w Smoleńsku. Poza ustaleniem prawdopodobnego czasu awarii wszystkich generatorów wynika z tej notki jeszcze jedno - pytnie czy KBWL miała świadomość, że część danych, o które uzupełniany jest zapis QAR ATM jest po prostu nieprawidłowa.
Ogon - część samolotu, w której znajdują się i silniki i generatory leży na wrakowisku nie w pozycji półbeczki ale półpętli. Niepewność, czy zarejestrowane malejące pochylenie w Smoleńsku odpowiada rzeczywistemu w połączeniu z omówionymi przeze mnie wątpliwościami dotyczącymi MH i odchylenia od kursu (**) każe na nowo spojrzeć na orientację samolotu w momencie zderzenia z ziemią, a co za tym idzie na cały mechanizm upadku.
Uskok w dół na wykresie obrótów kompresora niskiego ciśnienia występuje w tym samym czasie, co drugi pik w dół w przeciążeniu pionowym oraz kącie przechylenia w raporcie KBWL.
Inną ciekawą okolicznoścą są podobnie absurdalne (około 350m) wskazania radiowysokoścoimierzy w końcówkach mimo innych sposobów przyziemienia. W Domodiedowie wytłumaczono to awarią anteny.
W kontekście nieodnalezienia rejestratora K3-63 warto też zacytować:"Максимальная вертикальная перегрузка в момент приземления составила 2,25ед. по данным МСРП-64 и 3,5ед. по данным К3-63."
___________________________________________________
(*) www.mak.ru/russian/investigations/2010/report_ra-85744.pdf
Nie potrafię znależć raportu CCCP-85327 - gdyby ktoś podał link.
Kiedyś Kaczazupa także doradzać doradcy doradcy doradcy doradcy Prezydenta Stanów Zjednoczonych.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Rozmaitości