To temat na tekst teologiczny czy socjologiczny, ale można go udokumentować także wizualnie - zdjęciami wykonanymi w pewnym odstępie czasu. Można tu mówić o socjologii wizualnej
Kilka lat temu udokumentowałem obecność tablic Dekalogu przed znanym białostockim kościołem farnym -Parafia Rzymskokatolicka pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Archikatedra Białostocka.
Bazylika Mniejsza https://blogjw.wordpress.com/2024/08/20/dekalog-znika-z-przestrzeni-publicznej/
Dziś tych tablic już nie ma (zdjęcie 15 sierpnia 2024 r.). Nie ma informacji co się z nimi stało i czy wrócą na swoje miejsce.
Jest w tym jakaś symbolika, bo Dekalog jakoś znika z życia katolickiego społeczeństwa polskiego używanego za w przewadze katolickie, a nawet za redutę cywilizacji chrześcijańskiej.
Ale czy bez Dekalogu można być taką redutą?
Z niemałymi trudami i to własnym sumptem wydałem ostatnio książeczkę „XI przykazanie? Przestroga przed obojętnością nieobojętnych” [https://blogjw.wordpress.com/xi-przykazanie/] na okładce której umieściłem zdjęcie tablic Dekalogu ze słynnego kamieniołomu „Kadzielnia” w Kielcach umocowanych na skale. Chyba dobrze wybrałem choć zastanawiałem się czy nie dać tych sprzed białostockiej fary, niezbyt dobrze jednak umocowanych i nie tak wyraźnie eksponowanych, choć w przestrzeni przykościelnej.
Fundamenty cywilizacji muszą być mocne!
W książce przestrzegam przed obojętnością nieobojętnych i niemal z obojętnością książka się spotyka. (także tych uważających się, a nawet uważnych, za nieobojętnych). Nie ma recenzji, nie ma dyskusji, krytycznych, merytorycznych analiz. Przemilczenie! (z małymi wyjątkami)
Natomiast dużym zainteresowaniem cieszy się tzw. „XI przykazanie. Nie bądź obojętny” propagowane przez Mariana Turskiego lansowanego nawet do nagrody Nobla Jako propagator nieobojętności nader często był i jest obojętny na wartości Dekalogu, co chyba przysparza mu zwolenników.
Uzasadniałem, że po unieważnieniu Dekalogu tzw. XI przykazanie łatwo się przemienia w jawny lub zakamuflowany nihilizm.
I z takim procesem mamy do czynienia, także we współczesnej Polsce.
Kojarzony w przestrzeni publicznej z walką o naprawę domeny akademickiej, ujawnianiem plag akademickich i dokumentowania trądu panującego w pałacu nauki
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Społeczeństwo