edukacja, chatgpt, oszukiwanie, pisanie prac, generowanie prac, nauczyciele, degrengolada, sztuczna inteligencja, pseufoelity, pseudonauczyciele, pseudostudenci,
W moim poprzednim tekście rozprawiłem się z lenistwem akademików, którzy bezmyślnie przyjmują prace zaliczeniowe generowane przez sztuczną inteligencję. Tym razem spójrzmy głębiej – na podstawowy poziom edukacji, gdzie rodzi się przyszłość społeczeństwa. Jeśli pozwolimy dzieciom od najmłodszych lat outsourcować myślenie do algorytmów, to wkrótce obudzimy się w świecie, w którym naturalna inteligencja stanie się równie rzadkim dobrem co uczciwy polityk.
Szkoły są pełne cyfrowych pasożytów. Czy wiecie, że uczniowie już w podstawówce chwalą się „własnoręcznie” napisanymi wypracowaniami, które tak naprawdę wygenerował ChatGPT? Dzieci w wieku 10–12 lat bez skrupułów przyznają, że nie przeczytały nawet efektów tego procesu – tekst wystarczy przekleić i wysłać nauczycielowi. Według raportu z Portalu Samorządowego, aż 30% uczniów szkół średnich korzysta z AI do rozwiązywania zadań domowych. Czy to jest przyszłość, jakiej chcemy? Dzieci, które już w podstawówce uczą się, że oszukiwanie to norma, a wysiłek intelektualny jest zbędny? To nie tylko edukacyjna porażka, to moralna klęska na niespotykaną skalę.
Technologia powinna być narzędziem, a nie substytutem myślenia. Tymczasem, jak wskazuje IT Hardware, ChatGPT stał się dla młodzieży nie tylko pomocnikiem, ale i wybawicielem od wszelkiego trudu. Gdzie są nauczyciele, którzy powinni tę tendencję zwalczać? Zamiast tego, z rozbrajającą beztroską akceptują prace generowane przez AI, tłumacząc, że „czasy się zmieniły”. Cóż za tragiczne usprawiedliwienie dla intelektualnego nihilizmu! Zamiast rozwijać umysły dzieci, hodujemy pokolenie umysłowych pasożytów.
Gdzie są działania Ministerstwa Edukacji? Oto pytanie, które zadaję z coraz większym rozdrażnieniem. Owszem, Ministerstwo Cyfryzacji wydało przewodnik o tym, jak rozpoznawać treści generowane przez AI, ale czy naprawdę tak ma wyglądać reakcja państwa? W obliczu moralnej i intelektualnej katastrofy odpowiadamy broszurką? To jak wręczenie parasola podczas powodzi.
Nie można tylko krytykować – oto trzy konkretne kroki, które powinniśmy podjąć:
1. Powrót do ręcznego pisania prac
Podobnie jak postulowałem dla studentów, także w szkołach wszystkie prace domowe i zaliczenia powinny być pisane odręcznie. Tylko wtedy możemy być pewni, że uczeń rzeczywiście przemyślał temat. Pamiętacie, jak uczenie się wymagało od nas długopisu i notatek? Może właśnie dlatego wciąż potrafimy myśleć.
2. Zakaz stosowania AI do zadań edukacyjnych na poziomie szkół podstawowych i średnich
Podobnie jak Nowy Jork wprowadził zakaz używania ChatGPT w szkołach, Polska powinna podążyć tą samą drogą. AI nie może być łatwą drogą do zaliczania przedmiotów – to droga donikąd.
3. Egzaminy praktyczne i obowiązkowe testy na logikę
Wprowadzenie obowiązkowych egzaminów praktycznych, które wymagają myślenia na miejscu, to konieczność. Jeśli uczeń nie potrafi rozwiązać problemu bez pomocy komputera, to czy naprawdę zdał przedmiot?
Szanowni nauczyciele, to wy trzymacie w rękach przyszłość tego społeczeństwa. Akceptując oszukiwanie, nie tylko niszczycie intelekt dzieci, ale i ich moralność. Co gorsza, robicie to na samym początku ich drogi życiowej. Wyciągnijcie wnioski. Rozwiązania są trudne, ale możliwe. A jeśli tego nie zrobicie, to za kilka lat spotkacie lekarza, który „zdobył” swoje kompetencje dzięki ChatGPT. Życzę zdrowia – bo intelektualnych lekarstw w takim świecie zabraknie.
Źródła:
https://ithardware.pl/aktualnosci/chatgpt_lekcje-38224.html
https://www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/chatgpt-odrabia-zadania-domowe-za-uczniow-pora-bic-na-alarm,442730.html#google_vignette
https://edun.pl/aktualnosci/chatgpt-ai-pisze-wypracowania-i-prace-domowe/
https://www.prawo.pl/oswiata/praca-domowa-generowana-przez-chat-gpt-kary-konsekwencje,522690.html
https://wydarzenia.interia.pl/kraj/news-chatgpt-wchodzi-do-polskich-szkol-odrobi-prace-domowa-napisz,nId,6554458
https://spidersweb.pl/2024/03/chatgpt-prace-domowe-nauczyciele.html
https://samorzad.infor.pl/sektor/edukacja/6445146,men-prace-domowe-za-ucznia-wykona-ai-to-argument-przeciw-pracom-domowym-wiceministra-paulina-piechnawieckiewicz-dla-inforpl.html
https://android.com.pl/tech/579492-rozpoznawanie-chatgpt-ai-generowania/
https://tech-mate.pl/sztuczna-inteligencja-odrabia-prace-domowe/
https://www.rp.pl/plus-minus/art40435621-uczniowie-uciekaja-z-pomoca-ai-poczatek-lepszej-edukacji
https://strefaedukacji.pl/chatgpt-w-szkole-szanse-i-zagrozenia-poradnik-ekspertow-jak-uczyc-dzieci-korzystac-z-ai-i-oceniac-ich-prace-tworzone-przez-chat/ar/c5-17486409
https://www.benchmark.pl/aktualnosci/chatgpt-zakazany-w-szkolach-w-nowym-jorku.html
https://mamadu.pl/170027,ai-chatgpt-czyli-sztuczna-inteligencja-odrabia-za-uczniow-prace-domowe
https://www.komputerswiat.pl/aktualnosci/nauka-i-technika/chatgpt-zakazany-w-pierwszych-szkolach-praca-domowa-przestaje-miec-sens/ncvb9bp
https://smodin.io/blog/pl/how-much-homework-is-done-with-ai-benefits-and-top-ai-tools/
https://antyweb.pl/chat-gpt-odrabianie-lekcji
https://edukacja.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/9333063,chatgpt-wyscig-zbrojen-w-szkole-nowosc-lepiej-przysluzy-sie-uczniom-czy-nauczycielom.html
https://www.prawo.pl/oswiata/materialy-dla-nauczycieli-o-chat-gpt-w-szkole,520996.html
https://www.komputerswiat.pl/aktualnosci/internet/chatgpt-rozwiazuje-za-uczniow-prace-domowe-naukowcy-maja-na-to-rozwiazanie/kq8klhq
https://edunews.pl/nowoczesna-edukacja/ict-w-edukacji/6429-zadania-domowe-w-epoce-ai
https://zpe.gov.pl/chat-gpt
https://www.gov.pl/web/edukacja/chat-gpt--material-dla-nauczycieli
https://wartowiedziec.pl/edukacja-kultura-i-sport/68630-czy-to-chatgpt-odrobil-prace-domowa-poradnik-mein-dla-nauczycieli
Domorosły filozof o dużych aspiracjach starający się ogarnąć świat dawna mądrością.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Społeczeństwo