Od: Stowarzyszenie Przejrzysty Rynek
Do: Przewodniczący Stanisław Kluza
Komisja Nadzoru Finansowego
Szanowny Panie Przewodniczący.
W ramach Projektu Chopin w Grupie Unicredit, do której należy Bank Pekao, naruszono zasady konkurencji i transferów kapitałowych UE. Chodzi o zmowę i wykorzystanie pozycji dominującej przez Unicredit. Unicredit i deweloper Pirelli, działając wspólnie i w porozumieniu, przymusiły Pekao SA w czerwcu 2005 r. do podpisania tzw. Porozumienie Chopin – o czym mimo wymogu informacyjnego nie poinformowano rynku i nadzoru finansowego. W konsekwencji w kwietniu 2006r. UniCredit, właściciel dominujący, doprowadził Pekao do zawarcia niekorzystnej długoterminowej (25 lat) umowy wspólników z Pirelli - Pirelli i Unicredit są w tym czasie powiązane kapitałowo poprzez spółkę Olimpia, gdzie prezes Unicredit Alessandro Profumo pełni funkcję wykonawczą. Równolegle w Olimpii dochodzi do asymetrycznej transakcji - wykupu od Unicredit przez Pirelli bezwartościowych opcji na akcję Telecom Italia.
W tej sprawie Komisji Europejskiej wskazuje, że „mimo że Bank Pekao SA jest częścią (spółką córką) Grupy UniCredit, podlega nadzorowi polskiego organu nadzoru finansowego (KNF)”. Jednocześnie podkreśla: „transakcje między przedsiębiorstwami macierzystymi a ich spółkami córkami są uważane za transakcje powiązanych stron, a zatem powinny podlegać obowiązkowi ujawniania informacji. Dlatego też transakcje te powinny być ujawnione w sprawozdaniach finansowych spółek, zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (IAS) 24, które nakładają na podmiot obowiązek ujawnienia charakteru związku z jednostkami powiązanymi oraz informacji na temat transakcji i nierozliczonych sald, co jest konieczne dla zrozumienia potencjalnego wpływu tego związku na sprawozdania finansowe.”
W związku z powyższym niżej podpisani proszą o odpowiedź Komisji na następujące pytania:
- Czy Komisja wystąpiła do Banku Pekao SA o wgląd w umowę „Porozumienie Chopin” i umowę wspólników pomiędzy Pekao i Pirelli?
- Czy fakt zatajenia tych umów przed rynkiem publicznym nie narusza prawa?
- Czy zapisy ww umów zgodne są z prawem polskim i prawem międzynarodowym, które obowiązuje na terytorium Polski i dlaczego zostały zatajone przed rynkiem?
- W jaki sposób Komisja zamierza wypełnić cele do których została powołana w kontekście przytoczonych wyżej faktów?
A także:
- Czy Komisja wydała zgodę na wypłatę dywidendy przez Bank Pekao SA za rok 2007 w kwocie przekraczającej zysk netto tego banku? Czy takiej zgody wymagają obowiązujące zapisy Prawa Bankowego?
Jak również:
- Czy Komisja ma wiedzę o wysokiej ekospozycję finansowej Pekao SA do Unicredit Ukraina?
- Czy Komisja uważa, że fakt braku jakichkolwiek rezerw na należności ukraińskiej spółki córki w bilansie Pekao SA stoi w zgodzie z wymogami sprawozdawczości i wymogiem konserwatyzmu finansowego?
- Czy Komisji wiadomo o planowanej transakcji sprzedaży Unicredit Ukraina przez Pekao SA do Bank of Austria.? Czy Komisja aprobuje strukturę tej transakcji?
Wg naszej oceny praktyki biznesowe Unicredit w Polsce powinny być przedmiotem energicznych działań ze strony Komisji Nadzoru Finansowego. Z tych też względów prosimy o rychłą odpowiedź.
Ryszard Czarnecki, Poseł, Parlament Europejski
Zbigniew Kozak, Poseł, Sejm RP
Za Stowarzyszenie: Jerzy Bielewicz i Artur Zawisza
Inne tematy w dziale Gospodarka