5 maja 2010 roku został wyemitowany program Misja Specjalna, w którym Anita Gargas pokazała migawki wideo z zamglonego pasa startowego lotniska Smoleńsk Siewiernyj, gdzie widać odchodzący na drugie czterosilnikowy górnopłat:

Być może jest tu uwiecznione nieudane podejście Iła, który próbował lądować zaraz po Jaku-40.
Tu mamy sylwetkę Iła 76 od tyłu i widać, że jest to właśnie bardzo podobny kształt:

Nie zajmujmy się jednak dłużej próbami zidentyfikowania samolotu, a zwróćmy uwagę na niepozorny samochód stojący z prawej strony kadru. Widać, że samochód ten stoi na skraju pasa startowego...
Na dachu kabiny tego samochodu widoczny jest jakiś element. Poszukując zdjęć podobnych pojazdów można natrafić na coś takiego:
kursovy radiovy majak KRM-5...
i sam pojazd z bliska:

Okazuje się, że KRM-5 jest częścią systemu...
PRMG-5
Ten rodzaj radiolatarni jest wykorzystywany do prowadzenia samolotu wyposażonego w pokładowe urządzenia RSBN na lądowania w ciężkich warunkach atmosferycznych i ograniczonej widoczności.
PRMG-5 tworzy strefy, które określają dokładne położenie samolotu na kursie i ścieżce schodzenia.Położenie samolotu jest wskazywane przez wskaźnik NPP ("cross-urządzenie").
System PRMG składa się z trzech elementów: KRM - radiolatarnia kursu, GRM - radiolatarnia glisady i RD - radiodalmierz.
Materiał video z Misji Specjalnej zarejestrował pojazd-stację radiolatarni kursu typowej dla systemu PRMG-5.
Ten materiał zarejestrował jeszcze coś ciekawego:

Czyżby był to moment w którym podjeżdża drugi taki nadajnik i ustawia się na lewo od właściwego?
W iskier krzesaniu żywem
Materiał to rzecz główna.
Trudno najtęższym krzesiwem
Iskry wydobyć z...
- Tadeusz Boy Żeleński
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka