Paweł Jędrzejewski Paweł Jędrzejewski
15022
BLOG

Tęcza LGBT nie ma nic wspólnego z tęczą biblijnego Przymierza. Wręcz przeciwnie.

Paweł Jędrzejewski Paweł Jędrzejewski LGBT Obserwuj temat Obserwuj notkę 34

Zawsze, gdy powraca "problem z tęczą" (sześciokolorową) symbolizującą współcześnie ruchy gejowskie i pokrewne, pojawiają się głosy, że łączenie symboliki tęczy z symbolami religijnymi (ostatni przypadek: tęczowa aureola umieszczona na obrazie istotnym w polskim katolicyzmie), to pełna zgoda i harmonia, bo tęcza symbolizuje Przymierze z Bogiem.

To nie jest uczciwe podejście. 

Nie ma harmonii pomiędzy symbolem LGBT i symbolem biblijnego Przymierza.

Dlaczego? 

Oto Siedem Przykazań Potomków Noego (Noacha), czyli Szewa Micwot Bnei Noach, które stanowią treść Przymierza symbolizowanego przez tęczę i jej siedem kolorów

Przykazania te, ogłoszone zostały - według żydowskiej i chrześcijańskiej tradycji - po biblijnym Potopie: 

Zakaz jedzenia części żyjącego zwierzęcia (zakaz okrucieństwa wobec zwierząt - Ewer Min ha-Chai) 

Zakaz złorzeczenia Bogu (Birkat Haszem)

Zakaz kradzieży [rabowania] (Gezel)

Zakaz bałwochwalstwa (Awoda zara)

Zakaz niemoralnych stosunków seksualnych (Gilui arajot)

Zakaz mordowania (Szefichat damim)

Nakaz ustanowienia sądów do egzekwowania sześciu poprzednich praw (Dinim)

Do niemoralnych stosunków seksualnych, których dotyczy piąte z powyższych przykazań, zaliczany jest każdy stosunek seksualny, jaki nie odbywa się pomiędzy kobietą a mężczyzną (których dodatkowo nie może wiązać bliskie pokrewieństwo lub powinowactwo). 

Trzeba w tym momencie koniecznie przypomnieć, że to Tora (Pięcioksiąg Mojżeszowy) dokonała przeobrażeń o rewolucyjnym znaczeniu w świecie ludzkiego seksualizmu. Świat ten przed tysiącami lat wyglądał zupełnie inaczej. Dowody na to znajdujemy w starożytnych mitologiach (gdzie bogowie mają notorycznie stosunki zarówno heteroseksualne-kazirodcze jak i homoseksualne a także angażują się w zoofilię) i w antycznej literaturze. 

Marta Nusbaum, profesor filozofii Brown University, pisze, że: 

Starożytne kategorie doświadczeń seksualnych różniły się dość znacznie od naszych własnych. (..) Centralnym rozróżnieniem w moralności seksualnej było rozróżnienie pomiędzy rolą aktywną i bierną. Gender obiektu (..) sam w sobie nie był moralnie problematyczny. Chłopcy i kobiety bardzo często traktowani są wymiennie jako obiekty [męskiego] pożądania. Społecznie ważnym było, aby raczej penetrować niż być penetrowanym. Seks zasadniczo był rozumiany nie jako interakcja, ale jako robienie czegoś komuś. 

Idee zawarte w Torze radykalnie zmieniły tę sytuację. Uczyniły „gender obiektu" tematem moralnym, ustaliły, że nikt nie jest „wymienny" seksualnie. W efekcie ustanowiły, że seks będzie istotną interakcją pomiędzy ludźmi odmiennych płci, a nie po prostu „robieniem czegoś komuś". 

Rezultatem tego było między innymi podniesienie społecznej roli kobiet, które powoli przestawały być „obiektami" do męskiej penetracji (wymiennymi z dziećmi, chłopcami, zwierzętami) lub "maszynkami do dostarczania potomstwa", a stawały się systematycznie, poprzez stulecia, równorzędnymi partnerami mężczyzn.  

Judaizm, a za nim chrześcijaństwo, zrewolucjonizowały seksualność człowieka.  

Powiedziały dobitnie: "naszym ideałem jest, aby seks był akceptowany jedynie pomiędzy mężczyzną i kobietą, w dodatku tylko w związku małżeńskim. "

To stworzyło mocne podstawy rodziny.

Rodzina z kolei stworzyła podstawę i umożliwiła rozwój cywilizacji.

Ocenienie konsekwencji rewolucji dokonanej w judaizmie przez zakaz homoseksualizmu, dokładne rozdzielenie społecznych ról męskich i żeńskich (np. przykazania zakazujące przemienności ubiorów przypisanych do płci) i wymóg, aby cała seksualna interakcja odbywała się wyłącznie między kobietą i mężczyzną, nie jest możliwe bez zdania sobie sprawy z tego, jak powszechny akceptowany był homoseksualizm na całym świecie. 

Jedynym trwałym wyjątkiem była cywilizacja żydowska, a tysiąc lat później - cywilizacja chrześcijańska. Poza Żydami żadna z cywilizacji archaicznych nigdy nie zabroniła homoseksualizmu jako takiego — zauważa dr David E. Greenberg w The Construction of Homosexuality - jednym z najwnikliwszych analiz historycznych homoseksualizmu, jakie kiedykolwiek napisano. Jedynie judaizm, około trzech tysięcy lat temu, ogłosił homoseksualizm rzeczą niesłuszną. Wyraził to w najmocniejszym i jednoznacznym sformułowaniu w jakim tylko mógł: "Nie będziesz obcował z mężczyzną, tak jak obcuje się z kobietą. Jest to obrzydliwością" oraz: „Jeżeli mężczyzna obcował z mężczyzną, tak jak z kobietą, obydwaj popełniali obrzydliwość" - kontynuuje Greenberg.  

Jest więc paradoksem w obrębie symboli i bardzo interesującym rozwojem wydarzeń w obrębie kultury oraz idei, że tęcza - symbol ładu i twórczego ograniczenia, jakie judaizm (a za nim chrześcijaństwo) wprowadziły do ludzkiej seksualności, stała się symbolem ruchu  (LGBT) głoszącego całkiem odwrotne hasła. 

Hasła, które propagują COFNIĘCIE się do form seksualności z czasów odległych o tysiące lat - prymitywnych i przez ludzkość już dawno odrzuconych. 

Dlatego używanie argumentu, że tęcza symbolizująca ruch LGBT jest w jakiś sposób zgodna z symboliką biblijnego Przymierza, jest kłamliwe lub - co najmniej - błędne. 

Te tęcze pozostają w kulturowym konflikcie.

Od kilkunastu lat redaguję dział "judaizm" i współredaguję dział "opinie" na portalu Forum Żydów Polskich. Piszę felietony dla portali tvpworld.com oraz tysol.pl  .Ukazały się dwa wydania mojej książki "Judaizm bez tajemnic" (2009, 2012). Od 2005 roku prowadzę działalność edukacyjną na temat judaizmu i religijnej kultury żydowskiej w 'Stowarzyszeniu 614. Przykazania' (The 614th Commandment Society) działającym z Kalifornii. W latach 2009-2014 współpracowałem z żydowskim wydawnictwem 'Stowarzyszenie Pardes', uczestnicząc w redagowaniu tłumaczeń na język polski klasycznych dzieł judaizmu. W roku 2011 opublikowałem w formie książkowej rozmowę z autorem monumentalnego, żydowskiego tłumaczenia Tory na polski - ortodoksyjnym rabinem Sachą Pecaricem ("Czy Torę można czytać po polsku?").

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (34)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo