Zgodnie z obietnicą, dziś symulacje bardziej optymistyczne dla "wrogów" PO. Obliczyłem, jak wyglądałby podział mandatów w PE pomiędzy partie, gdyby wyniki głosowania były identyczne z głosowaniem do sejmików w 2006 roku. Wybory te w skali kraju minimalnie wygrała PO, PiS był tuż za nią. Jeśli chodzi o „przystawki”, to po dłuższych wahaniach przyjąłem ich wynik taki, jaki był i włączyłem je w procedurę rozdziału mandatów. Co prawda LRP w skali kraju nie przekroczył wtedy progu wyborczego, lecz był bardzo blisko niego (4,7%). Mamy zatem symulację podziału mandatów z dwoma partiami tuż nad progiem, dwoma z poparcie w wysokości kilkunastu procent (PSL i LiD) oraz dwoma w okolicach 25 proc. Można sobie wyobrazić, co się stanie, jeśli takie poparcie jak Samoobrona i LPR będą mieć np. Porozumienie dla Przyszłości i Libertas.
Trudno to oczywiście traktować jako jakąkolwiek prognozę, gdyż w wyborach samorządowych zdecydowanie mniej chętnie biorą udział miejszkańcy największych miast, zaś chętniej – mieszkańcy wsi. W wyborach do PE było poprzednim razem tak jak wyborach sejmowych – frekwencja w miastach była zdecydowanie wyższa. Stąd teoretycznie równowaga powinna być przesunięta w stronę okręgów mniej zurbanizowanych. Tym niemniej, takie obliczenia traktuję jako zobrazowanie, jak działa ten system.
Najpierw poparcie dla partii w rozbiciu na okręgi do PE:
okręg
|
nazwa
|
PO
|
PiS
|
LiD
|
PSL
|
SO
|
LPR
|
1
|
Gdańsk
|
44%
|
24%
|
10%
|
6%
|
6%
|
4%
|
2
|
Bydgoszcz
|
27%
|
22%
|
20%
|
12%
|
8%
|
4%
|
3
|
Olsztyn
|
23%
|
24%
|
14%
|
15%
|
8%
|
4%
|
4
|
Warszawa I
|
33%
|
27%
|
17%
|
7%
|
1%
|
4%
|
5
|
Warszawa II
|
14%
|
23%
|
7%
|
35%
|
4%
|
9%
|
6
|
Łódź
|
22%
|
23%
|
15%
|
15%
|
7%
|
4%
|
7
|
Poznań
|
29%
|
20%
|
18%
|
13%
|
5%
|
4%
|
8
|
Lublin
|
16%
|
26%
|
12%
|
23%
|
9%
|
7%
|
9
|
Rzeszów
|
16%
|
37%
|
10%
|
20%
|
5%
|
6%
|
10
|
Kraków
|
25%
|
31%
|
11%
|
13%
|
5%
|
5%
|
11
|
Katowice
|
33%
|
25%
|
15%
|
5%
|
4%
|
3%
|
12
|
Wrocław
|
34%
|
23%
|
14%
|
8%
|
6%
|
4%
|
13
|
Gorzów Wlk.
|
31%
|
21%
|
20%
|
10%
|
7%
|
5%
|
całość
|
POLSKA
|
27%
|
25%
|
14%
|
13%
|
6%
|
5%
|
A potem wynikający z tego rozkład mandatów:
okręg
|
nazwa
|
PO
|
PiS
|
LiD
|
PSL
|
SO
|
LPR
|
suma
|
udział
|
różnica
|
1
|
Gdańsk
|
2
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
3
|
2,99
|
0,01
|
2
|
Bydgoszcz
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
3
|
2,51
|
0,49
|
3
|
Olsztyn
|
1
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
3
|
3,46
|
-0,46
|
4
|
Warszawa I
|
2
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
4
|
4,01
|
-0,01
|
5
|
Warszawa II
|
0
|
1
|
0
|
1
|
0
|
1
|
3
|
3,22
|
-0,22
|
6
|
Łódź
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
4
|
3,38
|
0,62
|
7
|
Poznań
|
1
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
4
|
4,26
|
-0,26
|
8
|
Lublin
|
1
|
1
|
0
|
1
|
1
|
0
|
4
|
3,07
|
0,93
|
9
|
Rzeszów
|
0
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
2
|
2,89
|
-0,89
|
10
|
Kraków
|
2
|
2
|
1
|
1
|
1
|
1
|
8
|
6,14
|
1,86
|
11
|
Katowice
|
2
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
4
|
5,60
|
-1,60
|
12
|
Wrocław
|
2
|
1
|
1
|
0
|
1
|
0
|
5
|
4,94
|
0,06
|
13
|
Gorzów Wlk.
|
1
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
3
|
3,53
|
-0,53
|
całość
|
POLSKA
|
16
|
14
|
8
|
7
|
3
|
2
|
50
|
|
|
Dla porównania poprzednia symulacja na podstawienie głosowania w 2007:
okręg
|
nazwa
|
PO
|
PiS
|
LiD
|
PSL
|
suma
|
udział
|
różnica
|
1
|
Gdańsk
|
2
|
1
|
0
|
0
|
3
|
3,05
|
-0,05
|
2
|
Bydgoszcz
|
1
|
1
|
0
|
0
|
2
|
2,54
|
-0,54
|
3
|
Olsztyn
|
1
|
1
|
0
|
0
|
2
|
3,10
|
-1,10
|
4
|
Warszawa I
|
2
|
2
|
1
|
0
|
5
|
4,56
|
0,44
|
5
|
Warszawa II
|
1
|
1
|
0
|
1
|
3
|
3,00
|
0,00
|
6
|
Łódź
|
1
|
1
|
1
|
0
|
3
|
3,43
|
-0,43
|
7
|
Poznań
|
2
|
1
|
1
|
1
|
5
|
4,47
|
0,53
|
8
|
Lublin
|
1
|
1
|
0
|
1
|
3
|
2,67
|
0,33
|
9
|
Rzeszów
|
1
|
1
|
0
|
0
|
2
|
2,57
|
-0,57
|
10
|
Kraków
|
2
|
3
|
1
|
1
|
7
|
5,91
|
1,09
|
11
|
Katowice
|
3
|
2
|
1
|
0
|
6
|
6,33
|
-0,33
|
12
|
Wrocław
|
3
|
1
|
1
|
0
|
5
|
5,00
|
0,00
|
13
|
Gorzów Wlk.
|
2
|
1
|
1
|
0
|
4
|
3,37
|
0,63
|
całość
|
POLSKA
|
22
|
17
|
7
|
4
|
50
|
|
|
Jak widać, zmiany takie, jak spadek poparcia dla PiS o 6%, czy wzrost poparcia dla PSL o połowę, skutkują zmianą liczby mandatów w 3 z 13 okręgów. W 5 okręgach zmiana generalnych proporcji poparcia PO do PiS z 41:32 na 27:25 nie powoduje zmiany liczebności reprezentacji żadnej z tych sił. Dla lewicy, pomimo wspomnianej zmiany frekwencji, miejsca otrzymania mandatów nie zmieniają się ani o jotę – ósmy mandat przypada Bydgoszczy, pozostałe tak jak dotąd. Nie ma zatem wątpliwości – zmagania o kształt list i późniejsza walka pomiędzy kandydatami z tej samej listy, mają znacznie większe znaczenie dla osobistego zwycięstwa tej, czy innej postaci, niż jakiekolwiek debaty pomiędzy liderami różnych partii.
Inne tematy w dziale Polityka