Hammmerd Foto GNU Gas
Hammmerd Foto GNU Gas
kejow kejow
687
BLOG

Program Uwolnienia Rynku Gazu - rola PGNiG oraz URE

kejow kejow Polityka Obserwuj notkę 0

Program utraty gotówki nowego Prezesa PGNiG

Najważniejszym czekającym ( nowego Prezesa PGNiG) Oliwę wyzwaniem będzie sprawa uwolnienie rynku gazu. W sprawie Programu Uwolnienia Gazu (przez wielu pieszczotliwe nazwanego programem utraty gotówki ze względu na nieuchronne zmniejszenie udziałów w rynku przez PGNiG) trwają właśnie konsultacje. Cokolwiek prezes Oliwa zrobi potężne będzie grono bardzo niezadowolonych.

Uwolnienie rynku gazu z wielu powodów jest konieczne. Jednak nie ma co kryć, że oznaczać będzie poważny spadek przez PGNiG udziałów w rynku. Jak duży? Zdania są podzielone. Optymiści twierdzą, że ze względu na sytuacje w przesyle i brak liczących się konkurentów kilkuprocentowy. Pesymiści wieszczą, że PGNiG straci nawet co trzeciego klienta. Jak będzie? Nie wiadomo. Okaże się to dopiero za wiele miesięcy. Paradoksalnie bardzo przydadzą się prezes PGNiG doświadczenia z poprzednich lat. W okresie od marca 2007 r. do września 2009 r. Oliwa była prezesem zarządu i dyrektorem generalnym PTK Centertel (operatora sieci komórkowej Orange). W bojach z regulatorami jest więc zaznajomiona. Jednak do utraty klientów i udziałów w rynku dojdzie, akcjonariusze nie będą więc szczęśliwi.

Z drugiej strony trudno wyobrazić sobie, aby nowa prezes próbowała liberalizacji rynku się przeciwstawić. Chce tego skarb państwa. I jest to ze wszech miar dążenie rozsądne. Jednak jak to zwykle w życiu bywa diabeł tkwi w szczegółach. A tych jest cała masa i ewentualne zaniedbania mogą się obrócić przeciwko spółce w przyszłości.

WNP.pl

Wi­dać już wy­raź­nie, że pro­po­no­wa­ne re­gu­la­cje w za­kre­sie li­be­ra­li­za­cji ryn­ku ga­zu we­dług pro­jek­tu Pol­skie­go Gór­nic­twa Naf­to­we­go i Ga­zow­nic­twa ra­czej nie prze­ło­żą się na spa­dek cen su­row­ca. Po li­be­ra­li­za­cji je­go ce­ny w Pol­sce bę­dą zrów­ny­wać się z ty­mi obo­wią­zu­ją­cy­mi w Cze­chach czy Niem­czech – mó­wi Je­rzy Maj­chrzak, pre­zes PIPC. Ozna­cza to, że mo­gą być o blisko 15 proc. wyższe od obec­nych.

Rzeczpospolita

 

ANKIETA URE nt. uwolnienia rynku gazu

Odpowiedzi udzielone przez uczestników badania będą wykorzystane przez Prezesa URE w przygotowaniu założeń do programu uwalniania gazu oraz Mapy drogowej liberalizacji rynku gazu ziemnego w Polsce.
    Przesłane odpowiedzi precyzują oczekiwania uczestników rynku dotyczące architektury zmian liberalizacyjnych, sposobu informowania przedsiębiorstw, tempa wprowadzania zmian, deregulacji cen gazu, wolumenu gazu, który powinien być uwolniony oraz ścieżki jego uwalniania.
    Zdaniem Prezesa URE badania ankietowe potwierdziły słuszność wyboru Programu Uwalniania Gazu jako stymulatora powstania rynku hurtowego i przyspieszenia procesów liberalizacji rynku gazu ziemnego w Polsce.
    Oczekiwania uczestników, co do wolumenów gazu, który powinien być uwolniony oraz ścieżki jego uwalniania były zróżnicowane w zależności od profilu działalności respondentów, wielkości przedsiębiorstwa oraz planów wejścia na rynek polski.
    Wśród odpowiedzi przeważał pogląd o stopniowej liberalizacji pozwalającej na dostosowanie się przedsiębiorstwom i odbiorcom z zastrzeżeniem, że pierwszy etap PUG powinien przynieść wymierne efekty rynkowe, aby możliwe było uwolnienie cen dla odbiorców przemysłowych w całości lub znaczącej części.
    Preferowane są kontrakty roczne, propozycja kontraktów wieloletnich i wolumenów uwalnianego gazu powyżej 50% rocznej krajowej sprzedaży gazu była preferowana przez przedsiębiorstwa planujące wejście na rynek detaliczny i sprzedaż gazu do odbiorców końcowych. W komentarzach do udzielanych odpowiedzi wskazywano ryzyko dla efektywnego przeprowadzenia PUG, z uwagi na arbitraż cen regulowanych i nieregulowanych oraz cen gazu w programie PUG i cen wynikających z notowań na rynku europejskim.
    Zdaniem uczestników konsultacji gaz uwalniany przez PGNiG S.A. w ramach PUG powinien być oferowany w punkcie wirtualnym, po wdrożeniu systemu entry-exit, dostosowaniu zasad bilansowania oraz dostępu TPA do mocy przesyłowych w krajowym systemie przesyłowym i dystrybucyjnym zgodnie z tzw. zasadą plecaka. Rozwiązanie oparte o punkt wirtualny ma zdaniem respondentów pozytywny wpływ nie tylko na warunki PUG, ale także na dalszy rozwój rynku z zastrzeżeniem, że w przypadku braku możliwości wdrożenia tego systemu w krótkim czasie, powinny być także dopuszczone inne możliwości np. gaz może być udostępniany w określonych punktach wejścia do systemu.
    Wraz z uwolnieniem gazu oczekiwane jest uwolnienie cen dla odbiorców – w pierwszym etapie odbiorców przemysłowych, a następnie odbiorców w gospodarstwach domowych. Respondenci dopuszczali możliwość dalszego utrzymania takiego obowiązku w stosunku do PGNiG S.A., jako środka ograniczania jego siły rynkowej i do czasu uzyskania pełnej liberalizacji rynku w Polsce. Dość powszechny był pogląd, że utrzymanie regulacji taryf dla odbiorców może zniechęcić przedsiębiorstwa do udziału w Programie Uwalniania Gazu, ale jednocześnie blisko 70% respondentów wskazuje na potrzebę utrzymania cen regulowanych dla odbiorców w gospodarstwach domowych.
    Bezpośrednim efektem programu uwalniania gazu będzie wzrost liczby przedsiębiorstw zajmujących się handlem gazem ziemnym na poziomie hurtowym i detalicznym, zdolnych do składania konkurencyjnych ofert odbiorcom końcowym.

Analiza ankiety URE na stonie oraz opinie uczestników

http://www.ure.gov.pl/portal/pl/424/4348/Program_uwalniania_gazu_ziemnego_w_Polsce_Konsultacje_ws_liberalizacji_rynku_gaz.html?search=400

Co oznacza uwolnienie rynku gazu

Istotą Programu uwalniania gazu jest sprzedaż aukcyjna przez przedsiębiorstwo posiadające pozycję monopolistyczną/dominującą do innych sprzedawców określonych wolumenów gazu w kontraktach terminowych (krótko i średnioterminowych), bez konieczności zmiany warunków kontraktów importowych. Bezpośrednim efektem programu uwalniania gazu jest wzrost liczby przedsiębiorstw zajmujących się handlem gazem ziemnym na poziomie hurtowym i detalicznym, zdolnych do składania konkurencyjnych ofert odbiorcom końcowym.

Podsumowanie

 

Materiał obszerny jeszego jego nie orgarnełem. Zachecam do lektury , ten rodzaj rynku nie bedzie przyjazny dla celów głownego dostawcy gazu z importu liczacego na kontrakty długoterminowe.

Kejow

 

kejow
O mnie kejow

Działam głównie w samotności piszę pracuję - staram się robić to co lubię. Poszukuję nowości przy pewnym konserwatywnym podejściu i racjonalnym spojrzeniu - ale nie omijam słowa fantazja. lex brevem esse oportet quo facilius ab imperitis teneatur - przepis prawny powinien być zwięzły, aby ludzie z nim nie obeznani tym łatwiej go przestrzegali, łatwiej mogli go zapamiętać ------------------------

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Polityka