W ostatnim czasie, najmodniejszymi gadżetami polityków, bez której nie obejdzie się żadna konferencja, stały się czeki, rachunki i paragony - każdy coś podlicza, każdy coś wypomina, kasa sypie się na lewo i prawo.
Toteż i ja postanowiłem podliczyć wydatki Miasta na szeroko pojęte działania reklamowe w 2019 roku:
- produkcja i emisja spotów reklamowych w radiu;
- reklamy prasowe - te “jawne”, jak i te zawoalowane “partnerstwa”;
- lokowanie marki Miasta w telewizji;
- duperele, przepraszam, gadżety reklamowe;
- funkcjonowanie parodii portalu informacyjnego;
- druk Herolda Gdańskiego - gdzie wszyscy wiemy, że 70 procent nakładu ląduje w śmietniku;
trzeba też doliczyć koszt produkcji grafik, praw autorskich, licencji, itd. więc jest tego sporo.
Jak to zrobiłem? Wszedłem na stronę Urzędu Miasta (gdansk.pl) i szukałem pozycji po ich opisie. Muszę przyznać że Rejestr Wydatków jest prowadzony dość niechlujnie - raz opis danego wydatku ma kilka linijek, raz to tylko dwa słowa, typu “usługa publikacji” - dlaczego nie ma tam podziału choćby na podstawowe kategorie? Z tego też powodu zastrzegam że to obliczenia mogą nie być dokładne.
Poniżej wyszczególniłem w kolejności alfabetycznej największych wydawców i nadawców, w których Gdańsk kupował reklamy (lub usługę ich nagrania, w przypadku reklamy radiowej). Jeżeli chodzi o prasę, nie brałem pod uwagę usług publikacji kondolencji i ogłoszeń. Jak łatwo zauważyć, naszym władzom w 2019 roku, najlepiej współpracowało się z Agorą i TVN-em. Z tych ciekawszych wydatków - reklamowaliśmy się w tak znanych i lubianych tytułach prasowych jak “Forbes Traveller” czy “Notes na 6 tygodni” - w tym drugim przypadku zapłaciliśmy za to 11.070zł! Obie pozycje są tak popularne, że nawet nie udało mi się ustalić ich nakładu.
Dalej przechodzimy do parodii portalu informacyjnego pod nazwą “gdansk.pl” - skąd kwota ponad czterech milionów złotych? Podzieliłem na pół kwotę przeznaczoną na dwuletnie funkcjonowanie portalu.
Herold Gdański - na pewno widzieliście, jak to wygląda - stoi sobie ktoś z boku - i jeżeli sam nie podejdziesz, to nie wręczy ci tej gazety. Z drugiej strony, nikt tego nie czyta, duża część nakładu ląduje więc w śmieciach. Tutaj też nie mogłem ustalić jednej rzeczy - kto i za jaką kwotę kolportuje tę gazetkę?
Tak nawiasem, wiecie co powiedział w 2018 roku dobry znajomy naszej Prezydentki, Rzecznik Praw Obywatelskich, Adam Bodnar?
“Władze samorządu terytorialnego nie powinny wydawać prasy, ale jedynie biuletyny z obiektywnymi informacjami i komunikatami urzędowymi” - pełny komunikat przeczytacie na stronie Rzecznika. (https://www.rpo.gov.pl/pl/content/rpo-samorzady-nie-powinny-wydawac-prasy-jedynie-biuletyny-informacyjne)
Projekt zmian w ustawach okołoprasowych, zakazujących takich działań, złożyło pod koniec 2018 roku Kukiz ‘15.
Dodam, że portal informacyjny w Internecie, technicznie rzecz biorąc, to również jest prasa ;)
O firmie PROART już pisałem - jest to firma zajmująca się oklejaniem autobusów, produkcją reklam i tych plastikowych reklam - wkładów do ramek, które wiszą na latarniach. Kolejne reklamy…
No i na koniec - pole do popisu dla kreatywnego urzędnika, coś, co nierzadko jest ciężkie, żeby to obiektywnie wycenić - projekty graficzne, produkcja materiałów, etc.
Ostatnio było dość głośno o tym, że nasiona łąki miejskiej, rozdawane jako nagroda za wysoką frekwencję w wyborach - były kupione za nasze pieniądze - co było oczywiste. Wydaliśmy na ten cel 10.409zł.
A słyszeliście o konkursie literackim “Europejski Poeta Wolności”? Tak, z tej okazji również kupiliśmy gadżety - tyle, że wydaliśmy na nie kwotę SIEDMIOKROTNIE większą - 77.365zł! Było to m. in. sto kocy i sto parasoli z logotypem konkursu. Widział ktoś taki kocyk albo parasol na oczy?
Trochę się rozpisałem, więc zacznę wymieniać co bardziej osobliwe wydatki z listy (liczba na początku to numer pozycji na liście wydatków):
- poz. 631 - wykonanie autorskich projektów graficznych z użyciem hasła Gdańsk #wolność kultury: notesu, torby bawełnianej, papierowej, długopisu, ołówka, kubka porcelanowego - 3500zł
- poz. 708 - Przygotowanie projektu graficznego druku wniosku o najem lokalu - 715zł - nawet nie wiemy, że gryzmolimy po dziele sztuki!
- poz. 1028 - Projekt nowej identyfikacji wizualnej - 2000zł - ale czyjej?
- poz. 1084 - Usługa przygotowania koncepcji oprawy artystycznej oraz projektów Odznaki Równości i Modelu Okolicznościowego Gdańskiej Nagrody Równości - 6000zł! - jak za darmo!
- poz. 1163 - Opracowanie aktualizacji projektu graficznego dziewięciu raportów ewaluacyjnych w ramach wdrażania Programów Operacyjnych - 7792zł
- poz. 3689 - Projekt plakatu - 3444zł
- poz. 5946 - opracowanie koncepcji kreatywnej i projektów graficznych kampanii promującej segregację odpadów komunalnych - 23493zł
Tutaj przoduje m.in. LEMON ART-STUDIO GRAFICZNE - MICHAŁ KORTAS - w 2019 roku dostał 34 zlecenia od Miasta na kwotę 32.235
oraz ADAM ŚWIERŻEWSKI STUDIO ŚWIERSZCZE - zleceń “tylko” 16, ale na dużo większą kwotę - 145.778zł!
Nasza pani Prezydent - może zamiast płakać, że spadają nam dochody, może czas sprawić, żeby spadły nam też wydatki? Może powinno zacząć rozmawiać się na temat zmian w prawie, dotyczących dopuszczalnych granic reklamowania się samorządu?
Podsumowując, oto jest:
RACHUNEK JANUSZA CH.
--------------------------------------------------------
AGORA - 375.089
BURDA MEDIA - 7380
EUROZET - 44.172
GREMI MEDIA - 74.933
INFOR BIZNES - 23.370
POLSKAPRESSE - 362.267
RMF - 52.087
RADIO GDAŃSK - 147.015
RINGIER AXEL SPRINGER - 242.123
TIME - 64.660
TROJMIASTO.PL - 42.557
TVN - 424.174
INNE - 388.010
--------------------------------------------------------
GDANSK.PL - 4.055.000
HEROLD - 200.000
PROART - 237.000
PROJEKTY I GADŻETY - 271.654
--------------------------------------------------------
RAZEM - 7.011.491 PLN
(słownie: siedem milionów, jedenaście tysięcy, czterysta dziewięćdziesiąt jeden złotych 00/100)
--------------------------------------------------------
Wystawił/a:
Janusz Ch.
Inne tematy w dziale Polityka