Drodzy Salonowicze,
Próbujemy znaleźć dobry model rozwoju naszego portalu. Chcemy, by mógł się całkowicie samodzielnie utrzymywać. Jak wiecie tradycyjne media upadają w tempie błyskawicznym. To szansa dla Salonu24, ale na tym trudnym rynku musimy umieć się odnaleźć. Każdy portal musi znaleźć sposób na finansowanie się. Jedni wprowadzają opłaty za użytkowanie – my tego nie chcemy robić. Inni zbierają dobrowolne datki od użytkowników – może to jest jakieś wyjście, ale to trudne i chyba jeszcze w Polsce nie jest czas na to. Pozostaje sprzedaż usług reklamowych i marketingowych.
Salon24 musi nie tylko mieć środki na własne utrzymanie. Trzeba opłacić serwery, obsługę IT, pracę adminów, księgowość i różne inne wydatki. Ale musimy też znaleźć środki na rozwój, by wzmocnić swoją pozycję. Kiedy dwa lata temu chcieliśmy się szybko rozwijać, dopadł nas kryzys, jak cały rynek. Musieliśmy zmienić plany. Kiedy jednak wiele innych mediów popadło w poważne kłopoty, nam udało się przetrwać kryzys nie notując strat, nie popadając w długi i nie uzależniając się od wielkich graczy. Ścięliśmy koszty, zrezygnowaliśmy z niektórych planowanych inwestycji, ale dzięki temu nie wpadliśmy w dziurę. Na ile znam sytuację wielu wielkich mediów, my możemy być dumni z tego, gdzie jesteśmy. Stajemy znów na nogi, co widzicie także po wyświetlających się reklamach. Reklamy to cena za to, że jesteśmy serwisem darmowym i pozostajemy niezależnymi.
Próbujemy różnych nowych rozwiązań. Jednym z nich, były tzw captsche, czyli reklamy pojawiające się przy logowaniu i wpisywaniu komentarzy. Włączyliśmy je dwa dni temu.To nowość na rynku. Jednak wielu z Was skrytykowało nas mocno za tę reklamę. Pisaliście, ze możecie „przeżyć” tzw reklamy dipsleyowe czyli wyświetlające się boxy, czy pojawiające się blogi komercyjne. Ale konieczność wpisywania haseł przy logowaniu się uznaliście za zbyt ingerujące w Waszą aktywność. Rozumiemy to.
Choć finansowe wyniki emisji tej formy reklamy po dwóch dniach były bardzo obiecujące, podjęliśmy decyzję, że nie będziemy robić czegoś wbrew Wam, bo to Wy tworzycie ten serwis. W związku z tym, dziękując za wszystkie uwagi, podjęliśmy decyzję o wyłączeniu tych reklam. Zostaną wyłączone jutro do południa. Szanujemy Waszą wolę.
Zrozumcie nas: tylko wtedy, gdy będziemy mocno stać na własnych nogach, mieć własne finansowanie, będziemy bezpieczni i niezależni. Jeśli macie jakieś pomysły na inne formy zarabiania w serwisie, macie ciekawe doświadczenia – napiszcie.
Od niektórych z Was dostaliśmy sugestie, by rozszerzyć tematykę Salonu24 także poza politykę. Zaczynamy to robić. Jeśli są inne tematy, o których chcielibyście czytać w Salonie – dajcie nam znać. Piszcie notki na te tematy. Wprowadziliśmy szerzej dział podróże, wkrótce chcemy stworzyć kategorie dotycząca zdrowego życia, macierzyństwa – blogów dla rodzin, kobiet, które niekoniecznie myślą tylko o problemach gender, ale które chodzą twardo po ziemi, nie zawsze na wysokich obcasach. Chcemy być poważnym serwisem dla dorosłych, w którym ludzie dyskutują o ważnych sprawach dla Polski, świata ale także o problemach własnych rodzin, pracy, wypoczynku i przyjemnościach.
Możecie spodziewać się większego naszego zaangażowania. Od kiedy nie jestem dziennikarzem, mogę bardziej poświęcić się Salonowi:).
Jedno mogę Wam już powiedzieć. Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że choć w Polsce kryzys chyba wcale się nie kończy, to dzięki uruchomieniu nowych mechanizmów reklamowych, Salon24 zdecydowanie staje na nogi. Mamy nadzieję, że niedługo efekty tego będziecie widzieć po zmianach w serwisie. Nie obawiajcie się - nie planujemy żadnej rewolucji – nadal pozostaniemy poważnym, niezależnym, otwartym niezbyt poprawnym politycznie serwisem.
Czekam na Wasze opinie i rady.
(dopisane w piatek 0 10:53 - obietnica spełniona, captsche wyłączone)
Autor podcastu Układ Otwarty. Prezes niezależnego think tanku Instytut Wolności
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Rozmaitości