Piotr Legutko – będąc dziennikarzem - od lat znakomicie opisuje świat mediów. Teraz został redaktorem naczelnym nowego, czy raczej odnowionego magazynu SDP - „Forum Dziennikarzy”. Podziwiam bardzo, że wziął się za tworzenie pisma o świecie, który odchodzi. Przejrzałem pierwszy, oficjalny numerw nowej, eleganckiej szacie, który trafił do Empików, i mogę wszystkim, którzy interesują się mediami, to pismo szczerze polecić. Dobrze, że pojawiła się konkurencja dla „Pressa”. Wszystkim to dobrze zrobi.
Dobrze, że nowa ekipa „Forum”, nie próbuje udawać, że nie dzieje się to, co się dzieje. Mam na myśli schyłek dziennikarstwa i tradycyjnych mediów. W magazynie możemy przeczytać ciekawą debatę na ten temat. Niektórzy jej uczestnicy jeszcze łudzą się, że w jakieś formie ten tradycyjny model dziennikarstwa przetrwa. Moim zdaniem, mylą się. To, co przetrwa, będą to wyjątki potwierdzające regułę. Oczywiście, jak napisał we wstępniaku Piotr Legutko, media przetrwają. Tylko będą to (a właściwie już są) zupełnie inne media.
Gazety codzienne zjeżdżają błyskawicznie ze sprzedażą, tygodniki jakoś sie trzymają, choć nakłady mają o połowę niższe niż jeszcze kilka lat temu. Telewizje niektóre mają się nieźle, jak Polsat, ale za rok-dwa tam też nastąpi bardzo silne zmiany. Czeka nas olbrzymi przepływ reklam z tradycyjnych telewizji do Internetu, co postawi starych nadawców w bardzo trudnej sytuacji.
Ciekawe jest to jak z wielkim opóźnieniem na cyfrową i mentalną rewolucję reagują wielcy gracze. To oni sami w dużej mierze – wierząc, że model biznesowy ich mediów będzie trwał na wieki - doprowadzili swoje firmy do takiego kryzysu. Jeszcze ciekawsze jest to, że największym wizjonerem spośród dużych graczy na polskim rynku mediów jest Zygmunt Solorz, który buduje swój biznes dokładnie w tym kierunku, w jakim dziś rynek. A nawet go wyprzedza. Mam na myśli inwestycje w superszybki Internet, i w takie przedsięwzięcia jak Ipla.
Media będą inne. Będą takie jak Salon24, jak Facebook i twitter. Ale powstanie też zapewne bardzo wiele portali tworzonych przez firmy zajmujące się poszczególnymi dziedzinami. Wiedzę będziemy czerpać np. w przypadku ekonomii - ze stron banków, czy instytucji finansowych. Rozrywki, informacji sportowych będą dostarczać nam firmy sprzedające sprzęt sportowy. Pogłębionych analiz będą dostarczać think-tanki. Itd. itp.
Jakieś formy tradycyjnych mediów przetrwają. Ale będą one wyglądać zupełnie inaczej od tego, co dziś widzimy w kioskach.
Tymczasem, jak można przeczytać w „Forum Dziennikarzy” , w Polsce dwadzieścia tysięcy młodych ludzi studiuje dziennikarstwo… Po co? Szybko trzeba zmienić formułę tych studiów, bo produkuje się armię bezrobotnych. Umiejętność skutecznego komunikowania będzie na pewno bardzo potrzebna, bo ludzie komunikują się ze sobą coraz intensywniej. Tylko coraz mniej do tego potrzebne im są tradycyjne media.
Zajrzyjcie do „Forum Dziennikarzy” , to naprawdę niezłe pismo. A w Salonie24 porozmawiajmy o tym, jak Waszym zdaniem będą wyglądać media za 5-10 lat. Jakieś pomysły?
Autor podcastu Układ Otwarty. Prezes niezależnego think tanku Instytut Wolności
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka