Chciałabym wiedzieć, czy miało miejsce w czasie okupacji niemieckiej w Polsce, choć jedno zdarzenie, kiedy oddział AK po zatrzymaniu pociągu i otwarciu wagonu, gdzie stali stłoczeni ludzie w pasiakach, zamknął je ze słowami "To Żydzi", co oznaczało niech giną.
W wyemitowanym przez TVP niemieckim serialu "Nasze matki, nasi ojcowie" zostało to uzupełnione komentarzem stojącego obok żołnierza AK: "Żydzi sa gorsi od Niemców i komunistów". W innym miejscu filmu ten sam bohater powiedział "Żydów trzeba wytopić jak kotów".
Kto pisał te dialogi ? Co budowało jego wyobrażenia o tamtych czasach ? Jaka wiedza? Jakie książki ? Jakie filmy ? A może taka sytuacja miała miejsce i uczestnik je mu o tym opowiedział ? Skąd to wziął ? Proszę tylko nie mówić, ze z Jedwabnego, pogromu kieleckiego i wydarzeń marcowych 1968 r. Ktoś z dyskutantów po emisji filmu próbował przywoływać te fakty. Chcę wiedzieć, jak było naprawdę w polskim podziemnym wojsku. . Czy oddział AK mógł nie wypuścić stłoczonych w bydlęcacych wagonach więżniów zakładając, że są Żydami, zatem niech giną ?.
Wszystko się we mnie gotuje. Trzeba przyznać, że w Polsce przedwojennej był antysemityzm, ale głównie na podłożu ekonomicznym. ("Wasze ulice, nasze kamienice") Najgorsze ekscesy ONR-u, podziały ławkowe na uczelniach, ideologiczne uzasadnienia narodowców traciły swoją moc po ataku hitlerowskich Niemcow na Polskę. Pisarka Kossak - Szczucka jest tu najlepszym przykładem. Znam ten problem z przekazów rodzinnych, gdy członkowie Narodowej Demokracji przechowywali całą okupację rodziny Żydowskie. To taka nasza polska specyfika, można głosić skrajne poglądy, jednak w sytuacjach największego zagrożenia chronić człowieka. Odrzucam margines kryminalny, jakim byli tzw. szmalcownicy. Każde społeczeństwo ma jakiś procent degeneratów, którzy dla pieniędzy zrobią wszystko.
Film "Nasze matki , nasi ojcowie" pokazuje wewnętrzne przeżycia oprawców niemieckich. W założeniu twórcom tego filmu chodziło o przedstawienie mechanizmu, jak młodzi Niemcy z normalnych, uczuciowych ludzi, przez wojnę, stają sie trybikami siły niszczycielskiej, której sami są ofiarami. W tej drodze napotykają na polski antysemityzm. Zatem wszyscy są winni. Dramat bohaterów filmu zaczyna się dopiero w 1941. od wyprawy na Rosję. Przed tem główny bohater " pełnił służbę" w Polsce i Francji. To w domyśle było jeszcze szlachetne.
Fabularny serial trafia do wyobraźni milionów. Niemcy dzielą tu odpowiedzialność za nazizm i brutalność tej wojny z innymi narodami. Rosjanie, Ukraińcy, Polacy nie postępowali ( w tym filmie) lepiej. Nadto pierwszoplanowi niemieccy bohaterowie sa wielowymiarowi, przeżywają konflikt moralny , między lojalnością, honorem niemieckiego żołnierza a prawdą, która do nich dociera. Tłem jest słowiańska dzicz. Polscy partyzanci - antysemici, Ukraińcy rozstrzeliwujący swoją rodaczkę i gwałcący niemiecką sanitariuszkę rosyjscy żołnierze. Stereotypy. Jednak stereotypy pokazujące wyższość zachodu nad naszą częścią Europy. Stereotypy utrwalane przez seriale o dużej oglądalności realizowane za publiczne pieniądze niemieckich widzów.
Dlaczego są jeszcze tak żywe?
Czy warto było wyemitować ten film w Polsce ? Tak. Może skłoni do myślenia tych, którzy nie rozumiejąc kontekstu, wygłaszają lub wypisują na murach hasła antysemicke.
Jednak dla czystego sumienia chciałabym wiedzieć, czy miało miejsce w czasie okupacji niemieckiej w Polsce, choć jedno zdarzenie, kiedy oddział AK po zatrzymaniu pociągu i otwarciu wagonu, gdzie stali stłoczeni ludzie w pasiakach, zamknął je ze słowami "To Żydzi", co oznaczało niech giną.
Ten blog jest miejscem debaty o mediach, które wpływają na nasze myślenie, ale nie tylko.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Kultura