Jan Bodakowski
Nowe wydanie - O wielości cywilizacji - Feliks Koneczny – już w księgarniach
Na przełomie XX i XXI wieku idee Feliksa Konecznego były często tematem debat na prawicy. Jednak dziś ten wybitny twórca teorii cywilizacji jest znów zapomniany. A szkoda bo jego idee doskonale ukazują obcość dla (zakorzenionych w cywilizacji łacińskiej) Polaków nie tylko cywilizacji żydowskiej ale też cywilizacji bizantyjskiej (reprezentowanej przez Unie Europejską) i cywilizacji turańskiej (dziś reprezentowanej przez Rosję). Idee Feliksa Konecznego dają też doskonałe cywilizacyjne argumenty na rzecz wprowadzenia w Polsce wolności gospodarczej i walki z interwencjonizmem państwowym.
Dla tego warto czytać Feliksa Konecznego, czy to wydawanego od lat w reprintach przez Wydawnictwo Antyk Marcina Dybowskiego, w postaci broszur przez wydawnictwo Ostoja, czy w w nowych składach z uwspółcześnioną składnią przez wydawnictwo Capitol
Właśnie dzięki staraniu wydawnictwa Capitol w księgarniach można zakupić nowe wydanie, w nowym składzie i z uwspółcześnionym jerzykiem „O wielości cywilizacji” Feliks Koneczny. W pracy tej Feliks Koneczny opisał to jak przez tysiąclecia tworzyły się różne kultury, instytucje społeczne, relacje ekonomiczne, prawa, cywilizacje.
Swoje rozważania, niezwykle aktualne, Feliks Koneczny ilustrował przykładami z wielu kultur. W „O wielości cywilizacji” autor odrzuca rasistowskie zabobony, ukazuje odmienności kulturowe, drastyczną odmienność w sposobie postrzegania rzeczywistości zdeterminowaną przynależnością do rożnych cywilizacji i kultur, odmienne zdeterminowanie cywilizacji i kultur przez rożne religie.
U Feliksa Konecznego niezwykle ciekawe jest wieloaspektowe spojrzenia autora na życie społeczne, kształtowane przez wiele czynników. Pomimo rozwoju nauki, pojawienia się gigantycznej ilości nowych argumentów, zaskakujące jest to jak teorie Feliksa Konecznego są aktualne i poruszają kwestie które w dzisiejszym świecie starcia cywilizacji są niezwykle ważne.
Feliks Koneczny był skazany na zapomnienie między innymi dla tego, że niezwykle celnie opisał cywilizacje żydowską, wyrosłą z religii politeistycznych i traktującą Boga jako bożka plemiennego, a nie uniwersalne bóstwo dla wszystkich. Bóg według Żydów miał zapewnić im dominacje nad innymi narodami. Prawo religijne przenikało i regulowało każdy aspekt życia Żydów. Źródłami cywilizacji żydowskiej była Tora, Talmud i Kabała. Różne nurty żydostwa łączyło przeświadczenie o potrzebie globalnej dominacji Żydów nad innymi narodami.
Na kartach „O wielości cywilizacji” Feliks Koneczny opisał również braminizm - cywilizacje wyrosłą z hinduizmu (głoszącego, że każde wcielenie na ziemi to kara). Społecznym wyznacznikiem braminizmu są kasty, których każdy aspekt życia jest regulowany pismami religijnymi. Braministyczne założenie, o tym, że nie należy zwalczać zła ma koszmarne skutki społeczne.
Reakcją na braminizm był buddyzm odrzucający hinduistyczną teologie i kasty, istnienie bogów, i głoszący wyrzeczenie się pragnień by przerwać cykl reinkarnacji i doprowadzić do anihilacji swojego bytu w absolucie. Podobnie jak w braminizmie, tak i w buddyzmie skutki społeczne idei nie przeciwstawiania się złu są społecznie szkodliwe. Buddyzm wprowadził jednak w życie społeczne moralność zakazującą wyrzekania się swoich obowiązków, zabijania, kradzieży, kłamstwa, pijaństwa i nakazującą zachowanie czystości. Co ciekawe buddyzm w trakcie rozprzestrzeniania się po Azji uległ inkulturacji i dziś zawiera lokalne obrzędy okultystyczne.
Dziś w wyniku zagrożenia ze strony islamistów ciekawe są rozważania Feliksa Konecznego o islamie, w którym autor „O wielości cywilizacji” dostrzegał niezrozumiałą narracje Koranu, akceptacje dla niewolnictwa i poligamii, decydująca role bractw religijnych w kształtowaniu wspólnot (ostatnio wspominał o tym profesor Marek Chodakiewicz), ingerencje prawa religijnego w wiele dziedzin życia, dyskryminacje kobiet.
Pisząc o cywilizacji turańskiej i prawosławiu Feliks Koneczny zwrócił uwagę, że „Moskwa przejęła pojęcie państwa od mongołów, od Tatarów administracje”. Bizantynizm narzucił Rosji dążenie do ujednolicania i likwidacji różnorodności, a przez to do oddania wszechwładzy nad życiem społecznym w ręce państwa, bo tylko wszechwładne państwo może zlikwidować różnorodność. Skutkiem wszechwładzy państwa jest zniszczenie normalnego życia społecznego w Rosji.
Jan Bodakowski
https://capitalbook.com.pl/environment/cache/images/0_0_productGfx_c2e274271a4c370394bad15b750ef2f6.jpg
Inne tematy w dziale Kultura