Jan Bodakowski
Postulator procesu kanonizacyjnego Jana Pawła II ujawnia kulisy uznania Papieża Polaka za świętego
10 marca 2014 podczas promocji, wydanej przez wydawnictwo Niecałe, książki „Zostałem z Wami” ksiądz Sławomir Oder postulator procesu kanonizacyjnego Jana Pawła II ujawnił kulisy procesu kanonizacyjnego Jana Pawła II.
Promocja miała miejsce w sali plenarnej Konferencji Episkopatu Polski. Książka jest wywiadem jaki z księdzem Sławomirem Oderem przeprowadził włoski dziennikarz Saverio Gaeta. Czytelnicy na jej 210 stronach znajdą kulisty procesu beatyfikacyjnego, nieznane fakty z pontyfikatu Jana Pawła II, opis cudów które sąd wziął pod uwagę a które odrzucił, jakie argumenty za i przeciw beatyfikacji pojawiły się w czasie procesu.
Postulator procesu beatyfikacyjnego i kanonizacyjnego ksiądz Sławomir Oder ukończył Papieski Seminarium Rzymskie. Pracował w rzymskim seminarium, parafiach Rzymu, Trybunale Apelacyjnym przy Wikariacie Rzymu, i Trybunale Zwyczajnym diecezji rzymskiej.
Proces beatyfikacyjny i kanonizacyjny to dwa odrębne etapy tego samego procesu. Proces beatyfikacyjny rozpoczyna się zbieraniem dokumentów i świadectw w celu udowodnienia heroiczności cnót. Ma on dwa etapy diecezjalny polegający na zbieraniu materiałów, i rzymski gdy Kongregacja do spraw świętych opracowuje materiał. Po beatyfikacji ma miejsce proces kanonizacyjny podczas którego bada się czy miał miejsce cud za wstawiennictwem beatyfikowanego. Cud wymagany jest jako znak boży.
Cuda w procesie kanonizacyjnym są bardzo rygorystycznie badane. Musi być pełna dokumentacja leczenia, brak wyjaśnienia uzdrowienia z punktu widzenia medycyny, element teologiczny - wstawiennictwo beatyfikowanego musiało być jednoznaczne (nie mogło być modlitw o uzdrowienie za wstawiennictwem innych świętych i błogosławionych). Nie bierze się w procesie pod uwagę nowotworów.
W procesie brał też udział promotor sprawiedliwości, który miał w czasie procesu przedstawiać głosy krytyczne wobec kanonizacji. Nie było żadnych zarzutów co do życia Jana Pawła II. Lewica krytykowała moralne nauczanie kościoła obecne w nauczaniu Jana Pawła II (sprzeciw wobec teologii wyzwolenia, celibatu, kapłaństwa kobiet), a prawica dialog ekumeniczny i modlitwy w Asyżu.
Jan Bodakowski



Inne tematy w dziale Kultura