Erevnitis istorias Erevnitis istorias
237
BLOG

Śledztwo IPN w sprawie śmierci na Gibraltarze winno ruszyć od początku.

Erevnitis istorias Erevnitis istorias Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 9

 https://ipn.gov.pl/pl/dla-mediow/komunikaty/11824,Uprawomocnienie-decyzji-prokuratora-OKSZpNP-w-Warszawie-o-umorzeniu-sledztwa-w-s.html


Przeanalizowałem dostępne  materiały , w tym  te znalezione  przeze mnie - np. udokumentowane przypadki  wodowań  samolotów z rodziny  B-24  Liberator ( np .PB4Y-2 Privateer , czy  wersje  transportowe).

 Wniosek  jest  jednoznaczny:

-  samolot B-24 Liberator na Gibraltarze wodował, był  sterowny  ; inaczej  nie  utrzymywał by się na powierzchni wody przez   6-8 minut.

 Samolot B-24  miał cechy  bardzo  utrudniające  ratowanie  się  załogi  przy  przymusowym wodowaniu; z reguły kadłub  łamał się  na 3 części  i tonął  w ciągu  kilku minut -  a mowa  jest tu  o  awaryjnych wodowaniach  z prędkością  rzędu  160 km/h  oraz  wg  procedury  czyli zetknięcie  się z wodą najpierw  częścią  ogonową , potem  brzuchem - dla  wytracenia  prędkości. A tymczasem  wg raportu brytyjskiego i  relacji pilota- Eduarda  Prchala samolot  zderzył się z powierzchnią  morza z prędkością  ok. 260 km/h i  z nosem  pochylonym  w dół  pod kątem  15-20 stopni.

  Dziwne  , że  IPN  przeszedł  obok analiz  prof. Maryniaka  z 1980  oraz   p.Franciszka  Grabowskiego  z 2012  roku;

wykonane przez  nich symulacje  jednoznacznie pokazują, że   B-24  musiał  być sterowny.

Relacja pilota  czeski  Eduard  Prchala   nie może  być zgodna z rzeczywistym  przebiegiem tego zdarzenia;  gdyby tak było  to:

a)  samolot  uległ  by takim  zniszczeniom , że fragmenty  kadłuba, w szczególności  część  nosowa  z kokpitem  zatonęły by  w czasie rzędu  1 minuty;

b)  przy  tak dużej  prędkości zderzenia i tej pozycji samolotu  pilot  zginął  by na miejscu.



ZESZYTY NAUKOWE POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ1993Seria:  MECHANIKA z.  113                                     Nr kol.  1198

Jerzy MARYNIAK,  Tomasz GOETZENDORF-GRABOWSKI Instytut Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej Politechnika Warszawska"KATASTROFA GIERALTARSKA" - MODELOWANIE I ANALIZA PRZERWANEGO STARTU SAMOLOTU B-24 LIBERATOR Mk II - AL 523

https://delibra.bg.polsl.pl/Content/48892/BCPS-53158_1993_-Katastrofa-gibralta.pdf

( W tej pracy  są błędy , ale nie zmieniające słuszności   wywodu)

  

Franciszek Grabowski, Liberator AL 523. Analiza techniczna katastrofy gibraltarskiej, Warszawa 2017, 120 s., ISBN 978-83-8098-243-7


Gibraltar ’43. Zamach czy wypadek - tajemnica śmierci gen. Sikorskiego (28.02.2017)

Goście Piotra Zychowicza: dr hab. Tomasz Konopka z Zakładu Medycyny Sądowej Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz prokurator Dariusz Psiuk z Oddziałowej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu w Katowicach

https://www.youtube.com/watch?v=P8wL7s_OIic&t=162s





Od ponad 15 lat studiuję historie udziału stalinowskiego ZSRR w II wojnie; korzystam ze źródeł w języku rosyjskim i angielskim.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (9)

Inne tematy w dziale Kultura