https://ipn.gov.pl/pl/dla-mediow/komunikaty/11824,Uprawomocnienie-decyzji-prokuratora-OKSZpNP-w-Warszawie-o-umorzeniu-sledztwa-w-s.html
Przeanalizowałem dostępne materiały , w tym te znalezione przeze mnie - np. udokumentowane przypadki wodowań samolotów z rodziny B-24 Liberator ( np .PB4Y-2 Privateer , czy wersje transportowe).
Wniosek jest jednoznaczny:
- samolot B-24 Liberator na Gibraltarze wodował, był sterowny ; inaczej nie utrzymywał by się na powierzchni wody przez 6-8 minut.
Samolot B-24 miał cechy bardzo utrudniające ratowanie się załogi przy przymusowym wodowaniu; z reguły kadłub łamał się na 3 części i tonął w ciągu kilku minut - a mowa jest tu o awaryjnych wodowaniach z prędkością rzędu 160 km/h oraz wg procedury czyli zetknięcie się z wodą najpierw częścią ogonową , potem brzuchem - dla wytracenia prędkości. A tymczasem wg raportu brytyjskiego i relacji pilota- Eduarda Prchala samolot zderzył się z powierzchnią morza z prędkością ok. 260 km/h i z nosem pochylonym w dół pod kątem 15-20 stopni.
Dziwne , że IPN przeszedł obok analiz prof. Maryniaka z 1980 oraz p.Franciszka Grabowskiego z 2012 roku;
wykonane przez nich symulacje jednoznacznie pokazują, że B-24 musiał być sterowny.
Relacja pilota czeski Eduard Prchala nie może być zgodna z rzeczywistym przebiegiem tego zdarzenia; gdyby tak było to:
a) samolot uległ by takim zniszczeniom , że fragmenty kadłuba, w szczególności część nosowa z kokpitem zatonęły by w czasie rzędu 1 minuty;
b) przy tak dużej prędkości zderzenia i tej pozycji samolotu pilot zginął by na miejscu.
ZESZYTY NAUKOWE POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ1993Seria: MECHANIKA z. 113 Nr kol. 1198
Jerzy MARYNIAK, Tomasz GOETZENDORF-GRABOWSKI Instytut Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej Politechnika Warszawska"KATASTROFA GIERALTARSKA" - MODELOWANIE I ANALIZA PRZERWANEGO STARTU SAMOLOTU B-24 LIBERATOR Mk II - AL 523
https://delibra.bg.polsl.pl/Content/48892/BCPS-53158_1993_-Katastrofa-gibralta.pdf
( W tej pracy są błędy , ale nie zmieniające słuszności wywodu)
Franciszek
Grabowski, Liberator AL 523. Analiza techniczna katastrofy gibraltarskiej, Warszawa 2017, 120 s., ISBN 978-83-8098-243-7
Gibraltar ’43. Zamach czy wypadek - tajemnica śmierci gen. Sikorskiego (28.02.2017)
Goście Piotra Zychowicza: dr hab. Tomasz Konopka z Zakładu Medycyny Sądowej Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz prokurator Dariusz Psiuk z Oddziałowej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu w Katowicach
https://www.youtube.com/watch?v=P8wL7s_OIic&t=162s
Od ponad 15 lat studiuję historie udziału stalinowskiego ZSRR w II wojnie; korzystam ze źródeł w języku rosyjskim i angielskim.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Kultura