Erevnitis istorias Erevnitis istorias
451
BLOG

Blitzkrieg mógł się skończyć pod Sedanem - nowatorska analiza.

Erevnitis istorias Erevnitis istorias Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 7

  Niewielu historyków, autorów  opracowań na ten  temat  zwróciło  uwagę, że  Francja  miała  wszelkie  możliwości  zatrzymania  marszu  Wermachtu  przez Ardeny, nie dopuszczenia do skutecznego  sforsowania  Mozy ;  skutkowało by  to faktycznym  załamaniem Blitzkriegu w wynik kampanii  nie byłby przesądzony.

  Jednak autorzy  ci nie poświęcili  na ten temat większej uwagi i ograniczyli się do  sformułowania  zdawkowych  opinii.

Sami Francuzi woleli nie analizować  głębiej  przyczyn tej klęski ...


To pierwsza taka, nowatorska  analiza  - nowością jest tu  analiza dróg  przemarszu  Wermachtu  w wykorzystaniem zdjęć  konkretnych miejsc  oraz map i pokazanie, że  na  trasie  tej  były   odcinki doskonałe  do obrony i zatrzymania  marszu  kolumn czołgów i  oddziałów  Wermachtu  - odcinki , miejsca o takiej  rzeźbie terenu  , że porównać  je można  do lokalnych ...Termopili.

( czyli  rodzaju wąwozów, wąskich dróg  otoczonych  stromymi  zboczami   wzgórz)

Takim miejscem była np.  miejscowość Bouillion na drodze de Sedanu; miejscowość  położona obok meandrów  rzeki Semois z której wychodziła  jedna kręta i stroma droga na Sedan  przez  La Chapelle:

https://zapodaj.net/upload.html

 D-ca Grupy Armii-B  odnotował w swoim  dzienniku „Francuzi naprawdę wydaje się stracili  zmysły, w przeciwnym razie mogliby i musieliby temu zapobiec ”.

    Gdyby    tylko  Francuzi wykorzystali  te doskonałe do obrony tereny ...

.. po pierwsze - jak wiadomo  to  z innych opracowań  - Dowództwo  Armii  francuskiej  zlekceważyło   raport komisji  parlamentarnej , która po wizji lokalnej  rejonu Sedanu  domagała się  wzmocnienia obrony tego odcinka.

otóż w marcu/kwietniu  1940 komisja parlamentarna wizytowała granice kraju sprawdzać gotowość do obrony 

alarmujacy raport Pierra Teittingera

wskazujący na Ardeny jako szczególnie słaby punkt obrony   trafił do Gamelin i Daladier'a 

drogą służbową opinie te trafiły do dowódcy odcinka gen. Hutzingera

który wściekle odpowiedział:

"Jestem przekonany że nie trzeba nic robić dla wzmocnienia obrony odcinka Sedan"


Popatrzmy  na  mapę  tego  odcinka

image

 Na Sedan nacierała  grupa  Guderiana - 1 i 2 Dywizje  Pancerne a  na Charleville-Meziers grupa  Hotha.

Na Montherme - ok 10 km na północ  od  Charleville-Meziers kierowały się  6 - B Dywizje Pancerne  pod dowództwem gen. Reinhardta.

Jak widać  -  kręte  drogi  dojazdowe  były w zasięgu  artylerii  francuskiej, która  mogła prowadzic  ogien nękający- przy wykorzystaniu  obserwatorów -  nawet  dość celny; jednak nie przygotowano się do tego ;  odległość Sedan La Chapelle( mapa wyżej)  to ok  4 km- do Boullion  ok 8 km - tak więc  kręta droga na odcinku z Boulion -La Chapelle  i bliżej Sedanu  mogła byc bez trudu ostrzeliwana; jednak Francuzi  nie skoncentrowali tu dość artylerii  i amunicji ani nie  byli przygotowani do prowadzenia takich  działań i improwizowali w  warunkach presji  czasu nie mieli planu działan na wypadek ataku  dużych sił niemieckich.

image

Przeszkody  na drodze  Wermachtu  przez  Ardeny  do Francji   są dwie:

1.  Same  Ardeny;  teren  pokryty wzgórzami, mocno zalesiony - drogi są  kręte  i często  tworzą  serpentyny okolone  stromymi  zboczami wzgórz.

tu zdjęcie  zakorkowanej  pojazdami Wermachtu  drogi w  Ardenach:

https://twitter.com/realtimewwii/status/995251949409918976?lang=fi


na 4 nitkach zaplanowanych do przemarszu Wermachtu tworzyły się korki jak ten na zdjęciu

- w marszu łamano wszelkie zasady dla kolumn wojskowych; pojazdy jechały lub stały zderzak w zderzak 

- ogółem było 41400 pojazdów- przy jednej nitce byłoby to 1340 km

podzielone na 4 daje długość kolumny 335 km 

gdy czołówki pancerne dochodziły do Sedanu piechota jeszcze nie ruszyła z Niemiec ...


2. Rzeka Moza  , do przekroczenia  której Niemcy  musieli użyć:

  a)  dmuchanych  pontonów do  przeprawienia  pierwszej fali  piechoty - narażonych na zniszczenie  przez każdy  ostrzał  , w tym z karabinów maszynowych

na takich  pontonach Wermacht  forsował Mozę:

https://www.reddit.com/r/wwiipics/comments/hfegnd/wehrmacht_troops_cross_the_meuse_river_while/


  b ) mostów pontonowych , które  trzeba  zbudować pod ogniem przeciwnika.

tak wygląda  teren  w okolicach:

  Montherme:

https://www.ardennes.com/en/organisme/tourist-office-valleys-and-plateau-dardenne-montherme/

Houx

https://www.shutterstock.com/pl/image-photo/poilvache-castle-panorama-ruines-fortress-river-1470872480



 Nieco trudniejszy  do obrony  był odcinek Ardenów  na kierunku  Dinant  , gdyż tu rzeka  Moza  znajduje się na terenie  Belgii; w związku  z tym  przygotowanie obrony i prowadzenie  działań opóźniających było trudniejsze ;  jednak gdyby  posłuchano  raportu Teittingera  to wydzielono  by stosowne  siły i  przygotowano  plan  działań.


Nawet większośc dowódców Wermachtu uważało plan ataku przez Ardeny za szalony - obawiali się że są nikłe szanse by się udał ! 

np generał von Runsdedt był tego zdania w maju 1940 !


Gdyby   tylko  gen. Hitzinger  zaakceptował  wniosek cywila  z komisji  parlamentarnej i zdecydował się  na wzmocnienie obrony  odcinka Sedan- nie potrzeba  było wielu sił  , aby  znacznie, znacznie  utrudnić  Niemcom .realizację  swego  planu.


image

Czołg  Renault R-35 , pancerz  wieża , przód  40-43 mm

uzbrojenie- działo  37 mm + karabin maszynowy  7,5 mm.

Takich  czołgów  Francuzi  mieli  ponad 1000

-  Do  przeciwdziałania  przeprawie w rejonie Sedanu wystarczyłoby   tak  z 50  sztuk.

( to tylko przykład- mieli tez inne czołgi jak np. ponad  1000 podobnych  czołgów Hotchkiss H-35 ;

 także ponad 400 ciężkich  czolgów CharB1  i ponad 400 średnich czołgów Somua S35

- jakaś ilość  tego typu czołgów  mogła  być w dyspozycji  jako odwód w tym rejonie)


- Czołg  był odporny  na  ostrzał pociskami  37 mm ( typowe  działka p-panc  Wermachtu) nawet z odległości  100 m !!!

-  Taki czołg mógł  by swobodnie  zbliżyć  się do Mozy  na odległość  celnego  strzału ( np. 500 -300 m m)   i likwidować  pontony z desantem  czy niszczyć  pontony,  z których  budowano  mosty.

( przykład niszczenia  pontonów:

- W pobliżu miasta Bazeilles inżynierowie i fizylierzy zebrali się, aby przygotować łodzie do przeprawy przez Mozę w Wadelincourt, kiedy ostrzał artyleryjski z pozycji francuskich zniszczył 81 z 96 ich gumowych łodzi. 

  Taki czołg  byłby  ruchomym  stanowiskiem  ogniowym , które  mogło się łatwo przemieścić jak najbliżej miejsca  przeprawy.


Nawet  bez specjalnych  przygotowań do obrony  przełamanie jej przez  Wermacht  nie było  łatwe..

..wynikało to m,.in z tego że Niemcy byli praktycznie  bez  wsparcia artylerii - wąskimi drogami nie  było możliwe przemieszczenie  się na czas całych sił:  czołgi  , piechota, środki  przeprawowe  miały pierwszeństwo; obezwładnianiem obrony - próbą niszczenia  bunkrów  zajęła się  Luftwaffe ; samoloty Ju-87- w małych grupkach - pikowały  z rykiem  przez  cały dzień ( jak się potem okazało  skutek  bombardowań  był bardziej  psychologiczny - większość bunkrów  przetrwała  bez uszkodzeń, ale  zniszczono  łączność-  kable prowadzone były po ziemi a przede  wszystkim złamano  morale  obrońców.

Pierwsze fale  desantu  ponosiły   duże  straty; dopiero  gdy grupy szturmowe  zaczęły po kolei  obezwładniać   aktywne  jeszcze bunkry -  rozszerzono przyczółek  i Niemcy mogli  przystąpić  do budowy  mostów  pontonowych dla przeprawy ciężkiego sprzętu: czołgów, samochodów,  nielicznej  artylerii.

-  

Co do możliwości  spowalniania  marszu  kolumn  pancernych przez  Ardeny:

-  w planie francuskim nie zakładano , ze pojawia się tam jakiekolwiek  oddziały  pancerne; wyznaczono Dywizje Kawalerii   do patrolowania Ardenów  i ewentualnego spowalniania  czy powstrzymania ataku  piechoty   Wermachtu; ale w żaden sposób ta  Dywizja  nie mogła  zatrzymać  Dywizji  Pancernej.

- gdyby armia posłuchała się  raportu  komisji  parlamentarnej nie tylko byłyby wzmocnione siły  do blokowania  Ardenów  ale  zapewne , w związku  z uwzględnieniem  możliwości  ataku  mocniejszych  sił  Wermachtu; zaplanowano by  ewentualne  działania  spowalniające np. przez  przydzielenie pododdziałów  saperów, do  tworzenia  zapór,  minowania  etc.

-Nawet  opóźnienie  dotarcia  kolumn pancernych  do Mozy o 24  godziny  mogło okazać się kluczowe  dla powstrzymania  Wermachtu  na linii  Mozy; wtedy  obrona  linii  byłaby wzmocniona, przygotowana  i sforsowanie rzeki mogło  się okazać praktycznie  niemożliwe; nawet  w rzeczywistej sytuacji bojowej  cały plan Niemców  wisiał dosłownie na włosku:

- na  wspomnianym  wyżej odcinku  Wadelincourt k/Sedanu  udało się w pierwszej fali wysadzić tylko  grupkę 11 żołnierzy !!!

 zdemoralizowani  i osłabieni  bombardowaniami  przez Stukasy nie potrafili  już  zlikwidować tego  pierwszego  desantu , który przystąpił    do  niszczenia  pierwszego bunkra  - a potem dalszych,  powoli  przeprawiali się  dalsi żołnierze  Wermachtu - powoli  gdyż jak wspomniałem Francuzi  zniszczyli 86 z 91  pontonów przygotowanych do przeprawy !!

 Gdyby Francuzi uwzględnili w planach   blokowanie  poważniejszych sił Wermachtu na krętych  drogach  Ardenów  było to jak  najbardziej  możliwe; dowodzi  tego  przykład z roku  1944,  gdy  partyzanci  francuscy prowadzili akcje  bojowe  spowalniające marsz  potężnej dywizji  pancernej Das Reichw kierunku  Normandii (5)

I tak 28 partyzantów zatrzymało ruch pułku "Der Fuhrer"  na wąskiej  drodze  koło Souillac  na 40 godzin !!

To tereny  podobne  do rejonu Ardenów; miasteczko  Souillac  położone  jest nad rzeką ,  a kręta  droga  z miasta  prowadzi wśród  wzgórz ...

( do tych faktów  dotarłem już po  sformułowaniu  niniejszej tezy ; skoro nieliczne grupki  partyzantów potrafiły  przez wiele godzin blokować marsz  kolumny pancernej  wyposażonej między innymi w czołgi  Pantera to regularne wojsko tym bardziej)



 Grupa Generała Rommla atakowała w kierunku na Dinant a przekroczenie rzeki Mozy wypadało jeszcze na terenie Belgii.

Sam generał Rommel mógł łatwo zginąć przy forsowaniu Mozy - łamiąc zasady objął dowództwo 2 batalionu piechoty i przepłynął w jednym z pierwszych gumowych pontonów na druga stronę !! ; brał udział w odbijaniu francuskiego kontrataku ; po czym wrócił na stronę wschodnią by dalej dowodzić całą operacją w rejonie Dinant.z(*1)


Tak wygląda Dinant nad Moza, strome wzgórza z obu stron rzeki:

https://www.google.com/maps/@50.2733529,4.8959942,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipPz-2ff98FWLh5cNZgsfjGtaGRON45yy1VdZy_D!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipPz-2ff98FWLh5cNZgsfjGtaGRON45yy1VdZy_D%3Dw203-h114-k-no!7i4000!8i2252


https://www.google.com/maps/@50.2619889,4.914791,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipO494aVL0puTQaETMhRdFbrwZtV6qcn2LaFCUu8!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipO494aVL0puTQaETMhRdFbrwZtV6qcn2LaFCUu8%3Dw203-h152-k-no!7i4032!8i3024



Ważna ciekawostka:

Gen.Guderian żądał  od swych żołnierzy 1  Dywizji Pancernej , która  wykonywała najważniejsze zadanie  w ataku na kierunku Sedan- by dla utrzymania  niezbędnego  tempa  nie spali  przez 3 dni !!! 

Było to możliwe ,gdyż Niemcy  dysponowali  tabletkami dopingującymi  Pervitin, które  zawierały  metaamfetaminę ; kwatermistrz  1 Dywizji  dysponował 20 tysiącami takich  tabletek !

Gdyby nie Pervitin - żołnierze nie wytrzymali by trudów marszu i nie byliby zdolni do ataku z marszu; 

konieczny  byłby wypoczynek przed  bitwą.



Literatura:

1) LEGENDA BLITZKRIEGU, KARL HEINZ FRIESER

The Blitzkrieg Legend: The 1940 Campaign in the West

The German invasion of France in 1940 remains one of the most popularly discussed battles in modern military history. One of the prevailing views of this campaign is that Germany, with superior equipment and a brilliant master plan, simply rolled over the unprepared French army. Karl-Heinz Frieser, through a detailed analysis of German archival sources, attempts to show that this was not at all the case. Frieser in fact convincingly demonstrates that the so-called blitzkrieg was not a grand plan at all, but rather a desperate gamble whose success rested on the latitude given to its improvising generals.

Bardzo  dobra  książka z licznymi ilustracjami; było polskie wydanie; teraz dostępna  jak e-book.

do poczytania

https://www.pdfdrive.com/the-blitzkrieg-legend-the-1940-campaign-in-the-west-d184722588.html

The no 1 book on the initial battle on the Western Front in 1940. 


2)The Battle for the Maginot Line, 1940

Autorzy Clayton Donnell

https://books.google.pl/books?id=UwPMDwAAQBAJ&pg=PT65&lpg=PT65&dq=maginot+line+longwy&source=bl&ots=DJAFn4Qsu-&sig=ACfU3U3-VoOFFHxKkViDl8oqQ3NO6p9n6Q&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjvn_egr-nsAhVp-SoKHSS2B844FBDoATADegQIARAC#v=onepage&q=maginot%20line%20longwy&f=false


3) Rommel and the German 7th Panzer division in France 1940 

The Initial Days of the Campaign

https://www.kkrva.se/wp-content/uploads/Artiklar/092/kkrvaht_2_2009_8.pdf


4)  https://pl.wikipedia.org/wiki/Obrona_Sedanu


5)   Anthony  Cave  Brown   "W służbie kłamstwa - Wojna  szpiegów "


Od ponad 15 lat studiuję historie udziału stalinowskiego ZSRR w II wojnie; korzystam ze źródeł w języku rosyjskim i angielskim.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (7)

Inne tematy w dziale Kultura