Kontynujemy publikację cyklu artykułów o II fazie rewolucji cyfrowej, które ukazują się w każdy piątek.
Spis treści
1. Definicja II fazy cyfrowej rewolucji i korzyści dla konsumenta
2. Cloud computing
3. Wybrane usługi konsumenckie oferowane na bazie cloud computing
- telewizja hybrydowa
- telewizja OTT
- VSaaS — sposób na bezpieczeństwo
- M2M
- wybrane usługi na tablety i smartfony
4. Omówienie technologii telekomunikacyjnych mających podstawowe znaczenie dla rozwoju cloud computing.
W poprzednich odcinkach zauważyliśmy, że konsument będzie miał w niedalekiej przyszłości dostęp do najbardziej zaawansowanych usług oferowanych w sieci za pomocą prostych urządzeń terminalowych (tablety, telefony, smartfony, telewizory, domowe centrale sterujace), bez potrzeby instalowania specjalistycznego oprogramowania.
Ze swojego terminala będzie wysyłał zapytanie, które zostanie przetworzone z użyciem najardziej zaawansowanych systemów informatycznych i odpowiedź zostanie przekazana na terminal.
A wszystko to dzięki cloud computing, czyli „przetwarzaniu w chmurze”, a zatem sposobie korzystania z usług informatycznych bez konieczności zakupu sprzętu o odpowiedniej mocy obliczeniowej, instalowania oprogramowania, czy administrowania nim.
Istotę cloud computing stanowią data center i szybkie sieci transmisyjne pozwalające na wymianę informacji.
Wybrane usługi konsumenckie
Ogromną zaletą II fazy rewolucji cyfrowej jest możliwość uzyskiwania najbardziej zaawansownych usług przy użyciu prostego sprzętu i uniwersalnego sprzętu.
Na targach CeBIT 2011 firma Microsoft zademonstrowała profesjonalne stanowisko do prognozowania pogody w czasie rzeczywistym.
Dane dotyczące pogody, otrzymywane z całego świata, były przetwarzane w sposób ciągły przez superkomutery usytuowane w data center, a wyniki były od razu widoczne na ogromnym ekranie.
Dzięki możliwości skorzystania z tych samych data center, dokładnie te same wyniki otrzymamy na ekranie telewizora podłączonego do sieci (Connected TV).
Telewizja w „chmurze”
To właśnie w zakresie telewizji można w najbliższym czasie oczekiwać najszybszych i najbardziej widocznych zmian związanych z sieciowymi usługami.
Na rynek wkracza telewizja interaktywna (iTV), która łączy telewizję i Internet. Telewidz będzie miał dostęp do nowych usług, takich jak: wideo na żądanie (VoD), interaktywne gry, elektroniczne gazety, filmy YouTube, albumy zdjęć. Będzie mógł również obejrzeć dowolną audycję nadawaną w ostatnim tygodniu.
Wybieranie programów telewizyjnych oraz nowych usług będzie możliwe za pomocą portali tematycznych (tak jak obecnie w Internecie), co daje większe możliwości niż obecny wybór kanałów telewizyjnych.
iTV zmienia tradycyjny model pasywnego przekazywania treści w model, gdzie odbiorca w głównej mierze decyduje z jakich zasobów dostępnych w Internecie chce skorzystać.
Na rynku europejskim najbardziej zaawansowanym modelem biznesowym w tym zakresie jest telewizja hybrydowa.
Na rynku kontynentalnym w szybkim tempie rozwija się HbbTV (Hybrid Broadcast Broadband TV). Hybrydowość" polega na tym, że normalny program jest nadawany drogą satelitarną, a usługi dodatkowe dostepne są z Internetu poprzez specjalne portale. Liczba urządzeń z zaimplementowanym standardem HbbTV, sprzedanych na niemieckim rynku w roku 2010, sięgnęła 2 milionów.
Model działania HbbTV
W Wielkiej Brytanii, 14 lutego 2012 roku, nastąpi start telewizji interaktywnej YouView. YouView będzie bardzie zawansowane niż HbbTV - będzie współpracowało z: Freesat (nadawnie satelitarne) i Freewiew (nadawanie naziemne).
Jak szybki może być proces wchodzenia telewizji w Sieć?
Zainteresowanie telewizją w sieci zależy od jakości infrastruktury telekomunikacyjnej, a w szczególności od popularnosci szerokopasmowego Internetu.
Można to prześledzić na przykładzie zbliżonej technologii, a mianowicie telewizji IPTV (telewizja w sieciach zamkniętych).
Na najbardziej zaawansowanych rynkach następuje on niemalże lawinowo. W Hongkongu, już w 2008 roku 46,7% płatnych przekazów telewizyjnych docierało poprzez sieć (41% poprzez sieci kablowe, 12,3% poprzez transmisje satelitarne).
W USA, w III kwartale 2010 roku, nastąpił spadek w dziedzinie telewizji kablowej — o 741 tysięcy, w zakresie płatnej telewizji satelitarnej zanotowano wzrost o 145 tysięcy, ale prawdziwą sensacją jest wzrost IPTV... aż o 476 tysięcy.
Konsumenci chcą wybierać i płacić tylko za to co wybrali. Warto jednak pamiętać, że telewizja iTV, a zwłaszcza jej popularna w Europie formuła HbbTV jest w pewnym sensie połową drogi.
Prawdziwa rewolucja może nadejsć ze strony telewizji OTT, o czym napiszemy już za tydzień, 29 lipca.
Inne tematy w dziale Technologie