W obliczu coraz poważniejszego problemu likwidowania małych szkół (głównie wiejskich, ale nie tylko) kilka środowisk wystąpiło z inicjatywą ich zachowania poprzez przekazanie do prowadzenia podmiotom niepublicznym (np. stowarzyszeniom rozwoju wsi) lub innym ciałom zakładanym przez mieszkańców. Pozwoli to na aktywizowanie i rozwój małych społeczności lokalnych dzięki ich zaangażowaniu na rzecz i w oparciu o przejęte placówki. Szkoły będą dla mieszkańców wspólnymi punktami odniesienia na mapie najbliższej okolicy. Z czasem będą poszerzać swoją ofertę o prowadzenie innych instytucji, np. bibliotek czy świetlic, stając się miejscami edukacji, kultury, pomocy społecznej i przedsiębiorczości dla wszystkich mieszkańców, a więc placówkami rozwoju społeczności lokalnej. Aby proces ten mógł mieć miejsce, proponuje się przygotowanie obywatelskiego projektu ustawy o szkołach wspólnotowych.
Uzasadnienie
1. Od 1999 r. zlikwidowanych zostało blisko 5 tys. szkół wiejskich. Takie placówki stanowią 69% szkół w Polsce i uczy się w nich 40% wszystkich uczniów. Statystyczna szkoła na wsi ma 97 uczniów, zaś w ok. 30% szkół wiejskich jest ich poniżej 70.
2. Średnio 39% kosztów w budżetach gmin (w indywidualnych przypadkach nawet 50-60%) stanowią wydatki na oświatę. Kolejną pozycją jest pomoc społeczna – średnio 16%. W gminach wiejskich wydatki oświatowe wynoszą 13,2 mld zł, a dochody z subwencji oświatowej to 8,9 mld zł.
3. Sytuacja finansowa gmin oraz budżetu centralnego pogarsza się i nie należy spodziewać się większego finansowania z budżetu państwa. Wiele jednostek w ciągu 2-3 lat może mieć trudności z uchwaleniem budżetów.
4. Programy naprawcze bazują na likwidacji szkół lub ich centralizacji (1 szkoła zbiorcza). O wiele rzadziej przekazywane są podmiotom niepublicznym, gdyż może to dotyczyć jedynie szkół do 70 uczniów (art. 5g ustawy o systemie oświaty).
5. Należy dołożyć wszelkich starań, aby motywowany oszczędnościami proces zmian w organizacji oświat chronił istniejące placówki i ich infrastrukturę, a także włączał nauczycieli w proces zmian. Ważne jest, aby poprzez uspołecznienie oświaty następowało podwyższanie jakości edukacji i budowanie silnych wspólnot lokalnych zdolnych do kierowania swoim rozwojem.
Projekt ustawy o szkołach wspólnotowych byłby przygotowany jako inicjatywa obywatelska przez organizacje pozarządowe, we współpracy z samorządami i środowiskiem nauczycielskim, w uzgodnieniu z resortami, ponad podziałamipolitycznjymi. Koordynatorem działań mógłby być otwarty na inne środowiska KRzEW (Koalicja na Rzecz Edukacji Wiejskiej).
![](http://bi.gazeta.pl/im/fotomon/bloxlite/f640x640/35/52/16/01e82a25a3.jpg)
Główne założenia rozwiązania:
1. Władze gminne będą mogły przekazać wszystkie szkoły stowarzyszeniom grupującym mieszkańców.
2. Określony zostanie model finansowania z budżetów gmin szkół przekazanych podmiotom niepublicznym. Przekazywanie szkół łączyć się będzie z szerszym korzystaniem przez władze gminne z metod partycypacyjnych. Placówki będą otrzymywać dotacje w oparciu o wspólne ustalenia podjęte po konsultacjach, np. z gminną radą działalności pożytku publicznego, radą oświatową lub w innej formule współuczestnictwa. Dla uzyskania stabilności finansowej podmioty niepubliczne prowadzące szkoły będą mogły prowadzić działalność wspomagającą placówki.
3. Stowarzyszenia rodziców staną się wraz z gminą współwłaścicielem budynku szkoły powstałego w czynie społecznym.
4. Nauczycielom dotychczas zatrudnionym na podstawie Karty Nauczyciela, a w nowych warunkach w oparciu o Kodeks Pracy, oferowana będzie systemowa zachęta i rekompensata, która zmotywuje ich do pracy w szkołach prowadzonych przez podmiot niepubliczny.
5. Rozwiązaniom ustawowym będzie towarzyszyło prezentowanie nauczycielom, rodzicom i ogółowi mieszkańców kosztów funkcjonowania gminnej oświaty. Program wykorzystywać będzie Matrycę kalkulacyjną finansów gminnych na oświatę, wypracowaną przez Federację Inicjatyw Oświatowych.
6. Stowarzyszenia przejmujące szkoły i przedszkola będą objęte programem wsparcia przez sieć instytucji, m.in. specjalistyczne organizacje pozarządowe, starostwa powiatowe i rady działalności pożytku publicznego. Wsparcie to ułatwi tworzenie silnych wspólnot zdolnych do oddolnego rozwoju.
Nowy miesięcznik społeczno - polityczny zrzeszający zwolenników modernizacji i państwa otwartego.
Pełna wersja magazynu dostępna jest pod adresem:
www.liberte.pl
Pełna lista autorów
Henryka Bochniarz
Witold Gadomski
Szymon Gutkowski
Jan Hartman
Janusz Lewandowski
Andrzej Olechowski
Włodzimierz Andrzej Rostocki
Wojciech Sadurski
Tadeusz Syryjczyk
Jerzy Szacki
Adam Szostkiewicz
Jan Winiecki
Ireneusz Krzemiński
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Rozmaitości