1 Za jego czasu Nabuchodonozor, król Babilonu, ruszył do wojny. Jojakim był mu poddany przez trzy lata, następnie na nowo zbuntował się przeciwko niemu.(2 Krl 24, 1)
Nebukadneccar... Jeremiasz (259 ) stale go tak nazywa, w kilku tylko wypadkach; Nebukadreccar. W napisach klinowych Nabu — kudurri—ucur. Był synem Nahopolassara, zdobywcy Niniwy (2329).
Zależność Judy od Egiptu została szybko zakończona, ponieważ wg babilońskich Kronik Nabopolassar (626/5-605), król babiloński po r. 609 podjął dalsze wyprawy zbrojne w północne tereny Judy, na zachód od swego państwa.
W r. 607 po raz pierwszy jako wódz naczelny wojsk babilońskich wystąpił syn Nabopolassara, Nabuchodonozor II (605/4-562). Walczył on najpierw przeciw księstwu Urartu i przekroczył Eufrat i zajął tereny należące dotychczas do Egiptu.
Do decydującej bitwy pomiędzy wojskami babilońskimi, a egipskimi doszło w r. 605 pod Karkemisz nad Eufratem. Wojska egipskie poniosły wtedy druzgocącą klęskę (por. Jr 46,2).
Po tym zwycięstwie wszystkie kraje pomiędzy Babilonią a morzem Śródziemnem a i do granic Egiptu przeszły pod panowanie Babilonu.
Nabuchodonozor zniszczył i zajął północną Syrię, wrócił jednak z powrotem do Babilonii, gdy otrzymał wiadomość o śmierci swego ojca w dniu 8 Ab, tj. 15 sierpnia 605 r. Tutaj w dniu 1 Elul, tj. 6 września objął tron po swoim ojcu i znowu pojawił się w tym samym roku w Syrii, aby w całości ją sobie podporządkować. Panowanie więc Egiptu zostało zakończone także w Palestynie. Na miejsce Egipcjan przyszli teraz Babilończycy.
Jehojakim musiał również poddać się Nebukadneccarowi. W Palestynie odnaleziono dość wiele napisów z jego czasów, w których jednak nie ma wzmianki o wojnach, tylko o budowlach Nehukadneccara.
Wraz z podporządkowaniem krajów Zachodu Babilonii, także królestwo Judy zostało od niej uzależnione. Jak wynika z w. 1, Jojakim trzy lata był lennikiem Nabuchodonozora, a później chciał zrzucić tę niewolę.
Babilońskie Kroniki zawierają krótkie wyjaśnienia tej sytuacji na Zachodzie. Otóż Nabuchodonozor w pierwszych latach swego panowania corocznie podejmował wyprawy zbrojne przeciwko krajom i miastom Zachodu. Już podczas pierwszej wyprawy w r. 604 otrzymał on haracz od podporządkowanych sobie państw. Położone na południu miasto Aszkelon, które usiłowało stawić opór, zostało zniszczone przez Babilończyków, a król został uwięziony. Nie wymienia się Judy w tej inskrypcji. Jednak wg 2 Krn 36,6 pojawia się informacja, że król Jojakim został zakuty w podwójne kajdany z brązu i uprowadzony do Babilonu. Być może miało to miejsce w czasie wyprawy zbrojnej przeciwko Aszkelon w zimie 604/603 r., kiedy to niektóre oddziały armii babilońskiej mogły być skierowane przeciwko Jerozolimie, aby uwięzić i podporządkować Babilonii „zbuntowanego” Jojakima. Jednak wydaje się, że Nabuchodonozor pozostawił jeszcze na urzędzie króla Jehojaqima, albo też go wypuścił aż do śmierci, zmuszając go jedynie do płacenia haraczu.
W czwartym roku swego panowania (601) podjął Nabuchodonozor wyprawę przeciwko Egiptowi, ale spotkał się z dużym oporem i musiał wracać do Babilonu. To niepowodzenie wojsk babilońskich mogło być dla Jojakima/Jehojaqimaokazją do odmówienia płacenia Babilończykom daniny, jaką składał król w latach 603-601 na rzecz Babilończyków.
2 Wtedy Pan wysłał przeciw niemu oddziały Chaldejczyków, oddziały Aramejczyków, oddziały Moabitów, oddziały Ammonitów - wysłał ich przeciw Judzie, aby go zniszczyć zgodnie ze słowem, które Pan wypowiedział przez sługi swoje, proroków. 3 Jedynie z powodu gniewu Pana przyszło to na Judę po to, by go odrzucić od oblicza Jego skutkiem grzechów Manassesa, odpowiednio do wszystkiego, co popełnił. 4 A także skutkiem krwi niewinnej, którą wylał, topiąc Jerozolimę w niewinnej krwi, Pan już nie chciał przebaczyć. (2 Krl 24, 2-4)
Po powrocie do Babilonu król Nabuchodonozor pozostał w kraju, aby zorganizować na nowo siły zbrojne, które na skutek wyprawy przeciwko Egiptowi zostały mocno osłabione W ciągu dwóch lat Nabuchodonozor nie był w stanie zmusić Jojakima/Jehojaqima do składania daniny. Posłał więc król babiloński chaldejskie i aramejskie garnizony. stacjonujące na terenach podporządkowanych krajów, jak i kontyngenty pomocnicze Moabitów, Ammonitów(w.2a), aby najprawdopodobniej poprzez rabunek ludności wyrównać braki związane z buntem króla Jehojakima i niepłaceniem przez niego haraczu. Syryjczycy, Moabici, Ammonici byli istotnie wrogo usposobieni do królestwa judzkiego. Por. Jer 3511 4827 Ez 251
Przez pośrednictwo proroków... Najwybitniejszym prorokiem, który przepowiedział wszystkie wypadki, jakie się podówczas rozegrały, byl Jeremiasz. Por. Jer. rr. 25, 26, 35» 36, 45. Daleko wcześniej prorok Izajasz również przepowiedział, że Jerozolima zostanie doszczętnie zniszczona, jeżeli naród się nie nawróci i nie zacznie pokutować za swoje grzechy. Inny jeszcze prorok Urjasz (Urijahu) także przepowiadał zniszczenie i bojąc się odpowiedzialności za taką przepowiednię, u» ciek) do Egiptu, lecz przez agentów był schwytany, wydany Jehojakimowi i na śmierć skazany. Por. Jer 26.
Być może autor złączył tutaj w jedną zapowiedź prorocką wydarzenia o „nękaniu Judy” przez garnizony Nebukadnezara-Nabuchodonozora w latach 603-601 (por. wyż.) z ostatecznym podporządkowaniem państwa w r. 599/98, podobnie jak już to zostało przekazane w 2 Krl 21,10-14.
W części 24.3-4 ma się do czynienia z późniejszym rozszerzeniem, ponieważ nie mówi się tu już o „słowie Jahwe” przekazanym przez proroków, lecz o celowym działaniu sprawiedliwego i świętego Boga Jahwe, który „nie chciał przebaczyć ze względu na Manassesa (ww. 3-4 por 2 Krl 23,27). Zwłaszcza przelana niewinnie krew za Manassesa, w spojrzeniu późniejszej redakcji dtr, była przyczyną katastrofy dla Judy (w. 4 - 2 Kr! 21.16a). Powtarza się grzech niewinnie przelanej krwi przez Jojakima także u Jr 22.17; 26,20-24.
5 A czyż pozostałe dzieje Jojakima i wszystkie jego czyny nie są opisane w Księdze Kronik Królów Judy? 6 I spoczął Jojakim ze swymi przodkami, a syn jego Jojakin został w jego miejsce królem.
7 Król egipski już odtąd nie wychodził ze swego kraju, ponieważ król babiloński podbił wszystko, co należało do króla egipskiego, od Potoku Egipskiego aż do rzeki Eufratu. (2 Krl 24, 5-7)
Jojakim był ostatnim królem w Judzie, który aż do swej śmierci sprawował władzę w Jerozolimie i zmarł jako król. Stąd pojawia się w narracji jego dziejów, po raz ostatni w 1-2 Krl, dtr formuła kończąca jego działalność. Brakuje w niej tylko świadectwa o pogrzebie.
Według Jr 22,19 królowi Jojakimowi z Judy został zapowiedziany pogrzeb, jaki sprawia się osłowi. Będą go wlec i porzucą go przed bramami Jerozolimy. Obrazowo zaś u Jr 36,30 dodano, że „zwłoki jego będą wystawione na upał dnia i na chłód nocy”(w. 30b). W dodatku w LXX do TM w 2 Krn 36,8 dodano, iż król Judy Jojakim został pochowany w ogrodzie Uzzy. Być może ta nota została przejęta z 2 Krl 21,18.26. Czy wszystkie kary i nieszczęścia, o jakich mówił prorok Jeremiasz, dotknęły króla?
Najprawdopodobniej wczesna śmierć spowodowała, że król Jojakim nie przeżył tych nieszczęść, które były związane z najazdem Nabuchodonozora na Jerozolimę i jej oblężeniem (por. 2 Krl 24, l).
Faraon egipski, po przegranej wojnie pod Karszemisz, nie czul się na silach występowania przeciwko Babilonowi. Wszystkie też ziemie, poczynając od Eufratu aż do rzeki Egipskiej przeszły pod panowanie króla babilońskiego. Rzeka Egipska jest to rzeczka El-Arisz (1 Krn 865), płynąca od góry Synaj i wpada do morza Śródziemnego.
Inne tematy w dziale Kultura