1 W chwili objęcia rządów Manasses miał dwanaście lat i panował pięćdziesiąt pięć lat w Jerozolimie. Matce jego było na imię Chefsiba. (2 Krl 21, 1)
Imię Manasses, tj. „doprowadzić do zapomnienia” (por. M. Noth, Die israelitischen Personennamen, zdaje się łączyć z chorobą Ezechiasza który umierając nie posiadał jeszcze potomka następcy tronu (2 Kri 20,2n). Przyjście na świat syna Manassesa uwolniłoby od troski króla i jego otoczenie. Panując 55 lat osiągnął Manasses wśród królów w Biblii najdłuższy okres panowania. Ponieważ rozpoczął swe królowanie mając 12 lat, stąd do czasu pełnoletności w jego imieniu ktoś inny sprawował władzę.
2 Czynił on to, co jest złe w oczach Pańskich - na modłę ohydnych grzechów tych ludów, które Pan wypędził przed Izraelitami. (2 Krl 21, 2)
Postępowanie religijne zostało ocenione najsurowiej ze wszystkich władców Judy. Narrator zarzucił królowi przede wszystkim to, że naśladował „obrzydliwości ludów, które Jahwe wypędził przed synami Izraela” (w. 2). W tym wypadku dotyczyło to powrotu do zwyczajów kananejskich, które występowały stale wśród ludu w Izraelu od czasów Sędziów, a także tych, które były popierane przez córkę króla fenickiego i żonę Achaba, Izebel w Królestwie Północnym. Były one praktykowane także w Królestwie Południowym za rządów Jorama, Atalii i Achaza. Następnie za panowania Ezechiasza zostały one zabronione, aby znowu powrócić w czasie rządów Manassesa.
jasne, że w tych wszystkich działaniach król Manasses chciał przypodobać się Asyrii, chociaż w tekście biblijnym nie ma wyraźnie o tym mowy. W inskrypcjach asyryjskich pojawiają się często wzmianki o tym, iż ze względu na królów asyryjskich w krajach ościennych nie zapomniano o oddawaniu należnej czci bogom asyryjskim. Wyglądało to podobnie jak dawniej, gdy za Achaza czczono Jahwe, ale obok Niego także oddawano cześć innym bóstwom asyryjskim, w których to jednak lud widział powrót do bóstw kananejskich. Dokładniejsze dane o rozmiarach tego kultu podał narrator w 2 Krl 23,4n, gdy poinformował o reformie religijnej króla Jozjasza.
3 Na powrót odbudował wyżyny, które zniósł jego ojciec, Ezechiasz. Wznosił ołtarze Baalowi i zrobił aszerę - tak jak robił Achab, król Izraela. Oddawał pokłon całemu wojsku niebieskiemu i służył mu. 4 Budował również ołtarze w świątyni Pańskiej, o której Pan powiedział: "W Jeruzalem kładę moje Imię". 5 Budował ołtarze całemu wojsku niebieskiemu na obydwóch dziedzińcach świątyni Pańskiej. 6 Przeprowadził syna swego przez ogień, uprawiał wróżbiarstwo i czary, ustanowił zaklinaczy i wieszczków. Mnóstwo zła uczynił w oczach Pana, tak iż Go pobudził do gniewu. (2 Krl 21, 3-6)
Urywek ten przypomina podobny w treści tekst dtr, zawierający informację o upadku Królestwa Północnego i dróg, które doprowadziły do niego (zob. 2 Krl 17,7-18a. 23). Mówiąc o tych samych przestępstwach, a mianowicie o kulcie na wyżynach, o aszerach, kulcie gwiazd, przeprowadzeniu syna „przez ogień” i o wróżbach oraz czarach narrator dtr chciał pouczyć o niebezpieczeństwach obcego kultu w Judzie, który dorowadził do takich samych nieszczęść, jakie spotkały już Samarię.
Zapoczątkowana reforma religijna przez Ezechiasza, która polegała głównie na usunięciu kultu na wyżynach i podkreśleniu roli sanktuarium w Jerozolimie, nie znalazła kontynuatora w osobie króla Manassesa. Nie dbał on o scentralizowanie kultu Jahwe w Jerozolimie, lecz zezwalał, a nawet sprzyjał kultowi na wyżynach (w. 3a; por. 1 Krl 3,2; 14,14-16; 16,30-33). Zło kultu „na wyżynach wynikało nie tylko z tego, że sprzeciwiało się prawu jedności kultu, lecz było połączone z kultem obcych bóstw, o jakich wspomina autor biblijny w w. 3b: Baala i Aszery, nawiązując do prapoczątków tego kultu w okresie panowania Achaba i jego propagatorki Izebel (por. wyż.).
Najprawdopodobniej w największym stopniu z wpływów asyryjskich pochodzi, wspomniany przez narratora w w. 3b, kult „zastępów niebieskich’’ (2 Krl 17,16). Był to kult gwiazd, którego wyraźnie zabraniało Prawo ST (Pwt 4,19; 17,3). Został on wprowadzony w Judzie najprawdopodobniej wtedy, gdy królowie tego państwa stali się lennikami Asyrii (por. Jr 8,2). Narrator widział jednak największe zło w tym, że Manasses kazał umieścić w świątyni Jahwe także ołtarze innym, obcym bóstwom. Dla asyryjskiego kultu „Zastępów niebieskich” wybudował on nawet ołtarze, które umieścił na obydwu dziedzińcach świątyni. W narracji o świątyni Salomona jest mowa tylko o jednym dziedzińcu, który w 1 Krl 6,36 został nazwany „górnym” (Jr 36,10), albo „wewnętrznym dziedzińcem”, a który znajdował się wg 1 Krl 8,64 przed świątynią. Według jednych komentatorów w tym wypadku pod nazwą drugiego dziedzińca trzeba rozumieć także otoczenie nie tylko przed świątynią, aż do pałacu królewskiego, lecz także wokół całej świątyni i przed pałacem. W 1 Krl 7,12 nazywa się go „wielkim dziedzińcem”. Według zaś innych mówi się o możliwości pewnych zmian i rozbudowy wokół świątyni Salomona do czasów Manassesa, tak że „wewnętrzny dziedziniec” z 1 Krl 6,36 mógł być skrócony, a w tym miejscu zbudowano tzw. „dziedziniec zewnętrzny”.
W w. 6 jest mowa o dwóch wykroczeniach Manassesa, które także łącznie wymienia się w tekstach 2 Krl 17,17 i Pwt 18,10, a mianowicie o „przeprowadzeniu swego syna przez ogień” i o niewłaściwych metodach w poszukiwaniu wiadomości o przyszłości.
Tragiczny zwyczaj ofiary ze swoich dzieci, jak wynika z 2 Krl 23,10, był w tych czasach szeroko rozpowszechniony także wśród ludu. Pierwszy raz jest o nim mowa w ST za panowania króla Achaza (2 Krl 16,3).
Nadto w w. 6 jest mowa o niewłaściwych metodach dowiadywania się przyszłości przez wróżby i losy (por. 2 Krl 17,17). Jako trzecią metodę dowiadywania się przyszłości wymienia się w tym wierszu zmarłych, którzy jako media stają się w ręku tzw. wywoływaczy duchów zmarłych (hebr. jid' eonim) źródłem informacji o przyszłości. Skorzystał z tej metody Saul w czasie wojny z Filistynami, gdy udał się do wróżki z En-Dor (1 Sm 28,7- 19). W ST tego rodzaju formy mantyki były piętnowane przez Prawo, ponieważ łączyły się z odejściem od Jahwe (Pwt 18,11; por. Kpł 19,31; 20,6.27; Iz 8,19; 19,3). O rzeczy przyszłe można było tylko pytać kapłanów i proroków, którzy wyjaśniali je w imieniu Jahwe (por. 2 Krl 17,17).
7 Posąg Aszery, który sporządził, postawił w świątyni, o której Pan powiedział do Dawida i do syna jego, Salomona: "W świątyni tej i w Jeruzalem, które wybrałem ze wszystkich pokoleń Izraela, kładę moje Imię na wieki. 8 I już nie dopuszczę, by noga Izraelitów poszła na tułaczkę z dala od ziemi, którą dałem ich przodkom - o ile tylko będą pilnie przestrzegali wszystkiego, co im przykazałem, oraz całego Prawa, które im nadał sługa mój, Mojżesz". 9 Lecz oni nie słuchali, a Manasses wprowadził ich w błąd, tak iż czynili większe zło aniżeli narody pogańskie, które Pan wytracił przed Izraelitami. (2 Krl 21, 7-9)
W w. 7 jest mowa o „rzeźbie”, „podobiźnie” (hebr. pesel), którą Manasses polecił postawić w świątyni. Narrator biblijny różnicuje wyraźnie, przez to określenie Aszery jako rzeźby (podobizny), zwykły symbol w postaci steli (massebah), tj. kamienia, który symbolizował bóstwo rodzaju męskiego, czy też w postaci oskórowanego pala lub pnia, poświęconego bóstwu rodzaju żeńskiego (por. 1 Krl 14,23). Według narratora tego rodzaju czynność nie tylko sprzeciwiała się zakazowi oddawania czci obcym bóstwom, lecz także prawu zakazującemu czynienia podobizn i rzeźb (Wj 20,4; Pwt 5,8). Nadto postawienie tej rzeźby Aszery w świątyni, która była zbudowana jako jedyne miejsce kultu Jahwe (2 Sm 7,13; 1 Kri 9,3) wyraźnie sprzeciwiało się woli Jahwe, którą On powtórzył swoim sługom Dawidowi i Salomonowi (w. 7b). Wraz z troską o zapewnienie jedynego kultu dla Jahwe w świątyni zostało umocnione zapewnienie o trwaniu Świętego Miasta, Jerozolimy i jego mieszkańców na tej ziemi (w. 8). Manasses okłamał lud, wprowadzając go na drogę bałwochwalstwa i nieposłuszeństwa Prawu Mojżeszowemu, tak że postępował on „gorzej niż ludy, które Jahwe wypędził przed synami Izraela” (w. 9).
10 Wtedy Pan powiedział przez sługi swoje - proroków - te słowa: 11 "Ponieważ Manasses, król judzki, popełnił te ohydne grzechy - gorsze zło aniżeli wszystko, co czynili Amoryci przed nim - i nawet Judę doprowadził do grzechu przez swoje bożki, 12 przeto tak mówi Pan, Bóg Izraela: Oto Ja sprowadzam zagładę na Jeruzalem i na Judę, tak iż wszystkim, którzy o tym usłyszą, zadzwoni w obu uszach. 13 Rozciągnę nad Jeruzalem sznur [zniszczenia] Samarii i pion domu Achaba. I wytrę Jeruzalem, tak jak wyciera się miskę, a po wytarciu obraca się dnem do góry. 14 Odrzucę resztę mego dziedzictwa, wydam je w ręce nieprzyjaciół, tak iż staną się łupem i pastwą wszystkich swoich wrogów, 15 ponieważ czynili to, co jest złe w moich oczach, i obrażali Mnie od chwili wyjścia ich przodków z Egiptu aż do dnia dzisiejszego". (2 Krl 21, 10-15)
Wiersze te zawierają zapowiedź kary, jaką Jahwe skierował do ludu za pośrednictwem proroków (nebi‘im). Liczba mnoga „proroków" zwraca uwagę, że te zapowiedzi były skierowane do ludu wielokrotnie w historii Izraela i Judy (por. 2 Krl 17,13). W zdaniu wprowadzającym w w. 11 została połączona zapowiedź kary z grzechami Manassesa, który „postępował gorzej, niż to czynili przed nim Amorejczycy. Przez swoje bożki doprowadził on do grzechu także Judę” (w. llb). Dalsze zdania tej przepowiedni prorockiej mówią już tylko o grzechach ludu.
w. 12 w podanych groźbach poucza się, że nieszczęście, które spadnie na Jerozolimę i Judę będzie sądem i karą. Te groźby wydadzą owoce nawrócenia i odnowy, jak głos zwiastujący wiadomość wstrząsającą, od której „dzwoni w obydwu uszach” (por. 1 Sm 3,11; Jr 19,3).
W w. 13 zaś pojawiły się dwa porównania, a mianowicie budowlanego sznura i poziomicy, narzędzi murarskich, które zwracają uwagę, iż Bóg dopuści do zburzenia Jerozolimy, podobnie jak pozwolił na zburzenie Samarii, i na wymordowanie rodu Achaba. „Sznur i poziomica" jako narzędzia budowlane przy wznoszeniu nowego domu, staną się narzędziami zniszczenia (por. Iz 34,11; Lam 2,8). Jako trzecie porównanie zwiastujące zniszczenie i uprowadzenie ludności do niewoli pojawia się w tej wyroczni w w. 13 także obraz wzięty z życia codziennego. Jak talerze czy misy, które należy umyć i wytrzeć, a następnie odwrócić dnem do góry, aby spłynęły ostatnie krople wody, tak również stanie się z Jerozolimą i z jej mieszkańcami. W w. 14 pojawia się dalsze wyjaśnienie ukarania Jerozolimy, a mianowicie: „porzucę resztę mego dziedzictwa”. Zwrot ten występuje u Jr 12,7 jednak bez terminu „reszta” (por. 2 Krl 19,31). Po upadku Izraela zostało jeszcze pokolenie Judy jako Reszta ludu Jahwe i ona zostanie także wydana w „ręce wrogów i stanie się łupem i pastwą wszystkich swych nieprzyjaciół” (w. 14bc).
W. 15 stanowi jakby podsumowanie tej wyroczni, gdyż jeszcze raz podkreślono, iż nieszczęście jakie spotka Judę będzie spowodowane tym, że Izraelici obrazili Jahwe „od dnia, w którym ich ojcowie wyszli z Egiptu, aż do tej chwili” (w. 15). Na ile można przywołać dokumenty klinowe na potwierdzenie historyczności epizodu o niewoli, nie jest wolne od różnych zastrzeżeń. Niemniej jednak jest mowa o jakimś „Mi-na-si-e królu Jo-u-di” (Judy?), który płacił daniny królom Asyrii. Pewne także jest, że w roku 652 Szamaszumukin z Babilonu zbuntował się przeciw Asyrii i szukał sprzymierzeńców wśród królów Amurru. Do nich trzeba by także zaliczyć Manassego. Mogło to przyczynić się do inwazji Assurbanipala na Judę. Kiedy został on królem Babilonu mógł prawdopodobnie mniej niebezpiecznym wrogom dać pewną wolność. To tłumaczyłoby powrót Manassego do Jerozolimy.
16 Nawet krew niewinną przelał Manasses w tak ogromnej ilości, iż napełnił nią Jerozolimę od krańca do krańca - oprócz grzechów, w które wciągnął Judę, czyniąc to, co jest złe w oczach Pańskich. (2 Krl 21, 16)
Za Manassesa i jego długoletniego panowania została prawie unicestwiona reforma religijna narodu, nad którą pracowali tak usilnie król Ezechiasz i prorok Izajasz. Niewinna krew, która została wtedy rozlana, obficie dotyczyła niesprawiedliwych wyroków sądowych, najprawdopodobniej także prześladowań tych, którzy byli związani z królem Ezechiaszem i prorokiem Izajaszem, jako zwolennicy tej reformy.
Według żydowskiej tradycji (B.Sanhédrin103b; MartyriumIsaiae 5,2-14; por. Hbr 11,37) Izajasz miał ponieść śmierć męczeńską właśnie za czasów panowania Manassesa. Został on przecięty drewnianą piłą. W 2 Km (33,12-16) jest mowa o nawróceniu Manassesa i reformie religijnej, jakiej rzekomo miał patronować pod koniec życia.
17 A czyż pozostałe dzieje Manassesa, wszystkie jego czyny i grzechy, które popełnił, nie są opisane w Księdze Kronik Królów Judy? 18 I spoczął Manasses ze swymi przodkami, i pochowany został w ogrodzie swego domu, w ogrodzie Uzzy, a syn jego Amon został w jego miejsce królem. (2 Krl 21, 17-18)
Zakończenie dtr jak zwykle odwołuje się do źródeł w w. 17, tj. w 2 Kri do „Kronik królów Judy”, a w paralelnym tekście (2 Km 33,18) jest mowa o „Kronikach królów Izraela” i o modlitwie króla Manassesa po nawróceniu. Natomiast w w. 18 jest mowa o pogrzebie Manassesa. Nie spoczął on w Mieście Dawidowym, jak inni królowie, lecz w ogrodzie swego pałacu o nazwie Uzza. Już przy Ezechiaszu w 2 Krn (32,33) można było zauważyć zmianę informacji o pogrzebie, a mianowicie, pochowano go „przy wejściu do grobów synów Dawida”.
Manassesa pochowano, podobnie jak później jego syna Amona (w. 26), w ogrodzie Uzza, który był położony w pobliżu wsi Silwan (Sziloe), na dolnym zboczu góry Oliwnej. Nazwa zaś Uzza (hebr. Uzza') stanowi skrót imienia własnego Uzzija, tj. Azariasza (por. 2 Krl 15,1).
lit:
Longkammer H. 1-2 Księga Kronik, Wstęp, przekład z oryg., komentarz, Pallotinum, Poznań 2011
Łach S:Pismo Święte Starego Testamentu, Pallotinum, W-wa, 1973
Łach B:Pismo Święte Starego Testamentu, Księgi 1-2 Królów, Pallotinum, Poznań, 2007
Smolikowski P Bóg w historii, Gutenberg Print, W-wa, 1995
Ricciotti G., „Dawne dzieje Izraela”, PAX, W-wa, 1956
Millard A., Skarby czasów Biblii, Świat Książki, W-wa, 2000
Łach S., Księgi proroków mniejszych, Pallotinium, Poznań 1968
Kruszyński J., Pismo Święte Starego Testamentu, Lublin, 1938
http://www.biblestudytools.com/commentaries/jamieson-fausset-brown/1-kings/1-kings-19.html
Inne tematy w dziale Kultura