1 Gdy to usłyszał król Ezechiasz, rozdarł swe szaty, okrył się worem i udał się do świątyni Pańskiej. (2 Krl 19, 1)
Także król usłyszawszy relację z rozmów od swej delegacji zachował się podobnie, tzn. „rozdarł swoje szaty” (w. la). Następnie, jak to było zwyczajem ludzi pobożnych (2 Krl 18,5), król ubrał się w wór pokutny i poszedł do świątyni, aby wypraszać pomoc od Jahwe dla narodu. Mogło to być związane także z odprawieniem specjalnego nabożeństwa pokutnego (1 Krl 21,9).
2 Potem posłał Eliakima, zarządcę pałacu, Szebnę, pisarza i starszych kapłanów obleczonych w wory, do proroka Izajasza, syna Amosa,(2 Krl 19, 2)
Za poprzednika Ezechiasza, Achaza, Izajasz w podobnej sytuacji miasta Jerozolimy zapowiedział jej ocalęnie (zob. Iz 7,3-9). Ponieważ wtedy jego słowo prorockie spełniło się i miasto zostało uwolnione od oblężenia, dlatego Ezechiesz mógł się spodziewać i tym razem stosownej rady i pozytywnej odpowiedzi ze strony proroka.
3 by mu powiedzieli: "Tak mówi Ezechiasz: Ten dzień jest dniem utrapienia i kary, i hańby! Albowiem dojrzały dzieci do swoich narodzin, a nie ma siły do ich porodzenia! 4 Może Pan, Bóg twój, raczy usłyszeć <wszystkie> słowa rabsaka, którego przysłał król asyryjski, jego pan, aby znieważać Boga żywego i ukarze go za słowa, które usłyszał Pan, Bóg twój. Przeto wznieś modlitwę za Resztę, która jeszcze pozostaje".(2 Krl 19, 3-4)
Według ówczesnych wierzeń, każde nieszczęście łączono z karą za grzechy. Porównanie tej ciężkiej sytuacji Jerozolimy do kobiety, mającej bóle porodowe, stanowiły powiedzenie obrazowe, wyrażające tragiczną sytuację i początek wielkich cierpień i zmartwień narodu. Te cierpienia i bóle przedporodowe kobiety, która nie ma siły do wydania na świat swoich dzieci, przedstawiały jeszcze w większym stopniu tragedię mieszkańców Jerozolimy, ponieważ dzieci będą pozbawione wolności. Ten obraz spotykamy najczęściej zwłaszcza w księdze proroka Jeremiasza (4,31; 6,24- 13,21, 22,23; 49,22.24), a także w innych pismach biblijnych ST i NT (Iz 43-73- Mi 4,9-10; Mt 24,19; Mk 13,7; Łk 21,23; 1 Tes 5,3; Ap 12,2).
Ezechiasz chce aby Bóg Izajasza ukarał szyderczą i bluźnierczą mowę wielkiego podczaszego z Asyrii. Tego rodzaju „pomsta Jahwe” za jego słowa przyczyni się także do uratowania Judy. Jeśli Jahwe nie ukarałby Asyrii, Sam byłby winny pozbawienia czci Swego imienia i 0ddałby Swą chwałę innemu bóstwu (por. 2 Krl 19,34; 20,6).
5 Przyszli więc słudzy króla Ezechiasza do Izajasza. 6 Izajasz zaś rzekł do nich: "Tak powiecie waszemu panu: Tak mówi Pan: Nie bój się słów, które usłyszałeś, a którymi pachołcy króla asyryjskiego Mi bluźnili! 7 Oto Ja spowoduję w nim takie usposobienie, że na wiadomość, którą usłyszy, wróci do swego kraju, i sprawię, że w swoim kraju padnie od miecza".(2 Krl 19, 5)
Zmianę sytuacji sprawi Jahwe przez swego „ducha” (ruah), który pojawi się u Sancheriba. Bez tego „ducha” Sancherib nie mógłby zrozumieć w pełni wiadomości, jaką otrzymał on z kraju. To zmusiło go do powrotu do kraju, gdzie zginął od miecza (w. 7, por. 2 Krl 19,36-37). Powszechnie jednak przyjmuje się, że wiadomość, jaką otrzymał Sancherib, dotyczyła niepokojów wewnątrz kraju.
8 Wrócił rabsak i zastał króla asyryjskiego zdobywającego Libnę. Posłyszał bowiem, że [król] ustąpił spod Lakisz. 9 Gdy [król] otrzymał wieść o Tirhace, królu Kusz, głoszącą: "Wyruszył na wojnę przeciw tobie",< powtórnie> wyprawił posłów do Ezechiasza, polecając(2 Krl 19, 8-9)
Wzmianka w ww. 8-9a o walce Sancheriba przeciw Libnie i o opuszczeniu Lakisz (por. 18,21), na podstawie informacji zaczerpniętych ze źródeł asyryjskich z „Roczników Sancheriba”, może mieć związek z bitwą z Egipcjanami pod Elteką. Tirhaka (Tirhaqa/h/; egip. Tahruk',asyr. Tarku) został określony tylko w w. 9 jako król, ponieważ był on najpierw generałem, a od roku 689 przed Chr. współregentem, a dopiero w latach 686-664 przed Chr. został faraonem XXV dynastii, którą nazywano etiopską albo kuszycką. Stąd najprawdopodobniej pojawia się w Biblii nazwa „król Kusz” (w. 9a).
10 "Tak powiecie Ezechiaszowi, królowi judzkiemu: Niech twój Bóg, w którym położyłeś nadzieję, nie zwodzi cię zapewnieniem: Nie będzie wydana Jerozolima w ręce króla asyryjskiego! 11 Oto ty słyszałeś, co zrobili królowie asyryjscy wszystkim krajom, przeznaczając je na zagładę, a ty miałbyś ocaleć? 12 Czy bogowie narodów, które moi przodkowie wyniszczyli, ocalili je? Gozan, Charan, Resef i Edomitów, którzy byli w Telassar? 13 Gdzie jest król Chamatu i król Arpadu, i król miasta Sefarwaim, Heny i Iwwy?"(2 Krl 19, 10-13)
Wypowiedź posłów asyryjskich, którzy ponownie zostali wysłani autor biblijny ograniczył się w tej narracji tylko do ostrzeżenia przed brakiem ufności do Jahwe Posługuje się on w tej drugiej narracji w 10), podobnie jak w pierwszej, słowem bth ( zaufać; 18,28n). Lista zaś podbitych miast i narodów z 18.34 zostaje powiększona o nowe nazwy miejscowości (19.12), a mianowicie o Gozan, Charan, Resef, Eden i Telassar. Gozan (dziś tcll-Halaf) było juz prowincją asyryjską za Adad-Nirari. Charan w dziejach patriarchów był miejscem postoju Abrahama w czasie jego wędrówki do ziemi Kanaan i ziemi joego krewnych (Rdz 11. 31; 27.43; 28,10). Dziś lokalizuje się tę miejscowość na granicy Syrii i Turcji, na trasie karawan, które prowadziły z Babilonu do Syrii i Azji mniejszej . Miasto było znane z kultu bożka księżyca Sin.
Resef było ostatnim miejscem postoju karawan z Palmiry do Eufratu. Najnowsze badania lokalizują tę miejscowość między Gebel Sindgar, a Tygrysem w pobliżu Niniwy.
„Synowie Edenu" byli mieszkańcami aramejskiego państwa Bit'Adini, którego stolicą była Till Barsip (dziś tell-Ahmar). Miejscowości tego państwa były położone po obu stronach środkowego biegu Eufratu, na wschód od Aleppo.
Użyty w w. 11 zwrot „na zagładę" nie koniecznie musiał oznaczać wyniszczenie narodów, jak to przedstawiano w księgach Joz 7 czy w 1 Sm 15, lecz ogólne zniszczenie i ofiary związane z prowadzonymi walkami.
14 Ezechiasz wziął list z rąk posłów i przeczytał go, następnie poszedł do świątyni Pańskiej i rozwinął go przed Panem. 15 I zanosił modły Ezechiasz przed obliczem Pańskim, mówiąc: "Panie, Boże Izraela! Który zasiadasz na cherubach, Ty sam jeden jesteś Bogiem wszystkich królestw świata. Tyś uczynił niebo i ziemię. 16 Nakłoń, Panie, Twego ucha, i usłysz! Otwórz, Panie, Twoje oczy, i popatrz! Słuchaj słów Sennacheryba, które przesłał, by znieważać Boga żywego.(2 Krl 19, 14-16)
Redaktor zaprezentował również modlitwę Ezechiasza (w. 15a), w której występują główne elementy modlitwy błagalnej. Rozpoczyna się ona od wezwania Jahwe i od wyliczenia Jego dzieł Jahwe bowiem przez zawarte ze swym ludem przymierze, zobowiązał się równocześnie do świadczenia pomocy, której oczekuje od Niego lud.
17 To prawda, o Panie, że królowie asyryjscy wyniszczyli narody i ich kraje. 18 W ogień wrzucili ich bogów, bo ci nie byli bogami, lecz tylko dziełem rąk ludzkich - z drzewa i z kamienia - więc ich zniszczyli. 19 Teraz więc, Panie, Boże nasz, wybaw nas z jego ręki! I niech wiedzą wszystkie królestwa ziemi, że Ty sam jesteś Bogiem, o Panie!"(2 Krl 19, 17-19)
Król Ezechiasz stwierdził w swej modlitwie. że Asyria potrafiła osiągnąć wiele w podporządkowaniu licznych narodów, a bóstwa tych narodów nie okazały im żadnej pomocy (ww. 17-18a). Jednak ich bóstwa w stosunku do Jahwe „Boga żywego” (por. wyż.) nie są bogami, lecz tylko „dziełem rąk człowieka, drewnem, kamieniem” (18b). Asyryjczycy mogli więc je zniszczyć (w. 18c).
20 Wówczas Izajasz, syn Amosa, posłał Ezechiaszowi oświadczenie: Tak mówi Pan, Bóg Izraela: "Wysłuchałem tego, o co modliłeś się do Mnie w sprawie Sennacheryba, króla Asyrii. 21 Oto wyrocznia, jaką wydał Pan co do niego:
Gardzi tobą, szydzi z ciebie
Dziewica, Córa Syjonu.
Za tobą potrząsa głową
Córa Jeruzalem.(2 Krl 19, 20-21)
Zwrot „kiwa głową” w tym wierszu jest znakiem zdumienia (por. Ps 22,8; 44,15; 109,25; Hi 16,4; Jr 18,16; Lam 2,15).
22 Komuś ubliżył i komu zbluźnił?
Przeciw komu twój głos podniosłeś
i w górę wzbiłeś twe oczy?
Przeciw Świętemu Izraela!
23 Przez twych posłańców urągałeś Panu.
Mówiłeś: "Z mnóstwem mych rydwanów
wyszedłem na szczyty górskie,
na najdalsze grzbiety Libanu.
Wyciąłem jego cedry najwyższe
i co najpiękniejsze jego cyprysy.
Wtargnąłem w jego ostatnie ustronie,
w jego bujną gęstwinę leśną.(2 Krl 19, 22-23)
Przyczynę obrażania widzi autor tej pieśni w wyniosłości asyryjskiego króla, który liczy tylko na swą siłę i na siłę swych rydwanów. Wysokie góry Libanu, ani też najskrytsze ustronia tych terenów nie stanowią dla jego armii żadnej przeszkody. Sancherib sam stwierdził w jednej z inskrypcji, że pośrodku gór jechał na wozie bojowym i za pomocą lin przedostawał się jak dziki zwierz z jednego wzgórza na drugie.
Tereny Libanu i Amanu były zawsze dla mezopotańskich królów ważnym terenem, który chcieli mieć w swoim posiadaniu, ze wzgedu na cenny materiał budowlany pozyskiwany z tamtejszych lasów. W inskrypcjach asyryjskich przedstawiano te tereny za Tiglat-Pilesera I, Assurnipala, Salmanassara, Tiglat-Pilesera III, Asarhaddona jako cenną i przynoszącą wiele zysków zdobycz wojenną (por. Iz 14,8). Drewno pozyskiwane z tych terenów wykorzystywano do budowy pałaców i świątyń (1 Krl 6, 1n).
24 Drążyłem studnię i piłem
obce wody,
stopami nóg moich wysuszyłem
wszystkie rzeki Egiptu". (2 Krl 19, 24)
Podobnie jak poprzednio, asyryjski król chełpił się w w. 24, że miał szczęście odkrywać i pić wodę w obcych krajach. Troska o wodę w pustynnych terenach Bliskiego Wschodu była dla miejscowej ludności, a zwłaszcza dla prowadzącej wojnę obcej armii, ważnym problemem, ponieważ od niej w wysokim stopniu było uzależniona skuteczność operacji wojennych. W asyryjskich „Kronikach wojennych znalezienie źródeł wody jest uważane za wielkie szczęście i okoliczność sprzyjającą w prowadzonych wyprawach wojennych. O tym wspomina się w inskrypcjach z czasów Sargona, Sancheriba, Asarhaddona, Assurbanipala. W walce posługiwano się również wodą przez odcięcie od źródeł, zasilających oblężone miasta, aby zmusić je do szybszego poddania się.
Występujący w tym wierszu termin masór (akad. musur, także u Iz 19,6; Mi 7,12) łączyło się powszechnie z nazwą Egiptu. Potwierdza to dodatkowo połączenie tego terminu z je’ore, tj. liczbą mnogą, która oznacza tutaj kanały i fosy nawadniające czy też doprowadzające wodę do miasta. Historycznie mogło to mieć miejsce, gdy wojska asyryjskie walczyły w Egipcie za panowania Asarhaddona, Assurbanipala, następców Senancheryba. Za czasów Sancheriba, który tylko walczył z grupami wojsk egipskich na terenach Palestyny, mogła być zaplanowana większa wyprawa wojenna do Egiptu, do czego nawiązywałby autor tej pieśni w w. 24. Podobnie jak w w. 23, tak i w w. 24 punktacja TM, po minimalnych korektach daje możliwość przekładu czasowników w tych wierszach nie tylko w formie czasu przeszłego, lecz także jako teraźniejszego, mającego znaczenie czynności przyszłej
25 Czy nie słyszałeś?
Z dawna to przygotowałem.
Co ułożyłem od prastarych czasów,
to teraz w czyn wprowadzam.
Miałeś obrócić w stosy gruzów
obwarowane miasta. (2 Krl 19, 25)
Za to, co asyryjski król przypisuje sobie i pomocy swoich bożków narodowościowych, w rzeczywistości powinien podziękować Bogu Izraela i Judy, tj. Jahwe, który przepowiedział i przeprowadził wszystkie swoje zamierzenia. Asyryjski król był tylko narzędziem w rękach Jahwe (ww. 25.27). Tego rodzaju myśl teologiczna została jeszcze szerzej przedstawiona w Księdze Iz (por. 8,7n; 10,27-34; 14,28; 20,1-6). Ponieważ Jahwe chciał ukarać obce ludy, sprawił On, że Asyryjczycy zamienili ich „warowne miasta w stos ruin” (w. 25).
26 Mieszkańcy ich bezsilni,
przelękli się i okryli wstydem.
Stali się jak rośliny na polu,
jak młoda trawa zielona,
jak zielsko na dachach spalone
podmuchem wiatru wschodniego.
27 Lecz Ja wiem, kiedy wstajesz [i kiedy] spoczywasz,
kiedy wychodzisz i kiedy powracasz,
<i jak cię ponosi złość przeciw Mnie>. (2 Krl 19, 26-27)
Autor tej pieśni w w. 28 jest świadomy, że Bóg wprawdzie ukarał ludy i narody, lecz ich nie unicestwił. Jednak Jahwe nie będzie w dalszym ciągu okazywał cierpliwości, gdy król asyryjski przekroczy normy sprawiedliwości, zamierzonej przez Boga Izraela i Judy.
28 Ponieważ cię złość ponosi przeciw Mnie
i twa zuchwałość doszła do moich uszu,
przeto ci w nozdrza założę moje kółka
i moje wędzidło na wargi,
by zmusić cię do odwrotu
drogą, którą przybyłeś!(2 Krl 19, 28)
Wtedy nastąpi koniec, który porównał autor pieśni do włożenia kolczyka w wargi albo nozdrza byka lub innego zwierzęcia, najpierw w celu powstrzymania go od agresji, a następnie do możliwości kierowania nim. Tak samo stanie się z Asyrią, która zostanie zawrócona z drogi agresji i sprowadzona na drogę, skąd przyszła. Asyryjskie płaskorzeźby pokazują, że nie tylko postępowano w ten sposób ze zwierzętami, lecz także z jeńcami, którym przez wargi przeciągano powróz i w ten sposób prowadzono do swego kraju. Król asyryjski Assurbanipal opowiadał, iż on królowi Uate przeborował brodę i postawił pod bramą Niniwy
29 To niechaj ci za znak posłuży:
W tym roku żywcie się ziarnem, pozostawionym po zbiorze,
na przyszły rok następnym, tym, co samo obrodzi.
Ale na trzeci rok siejcie i zbierajcie,
zakładajcie winnice i jedzcie ich owoce.(2 Krl 19, 29)
W bieżącym roku nie będzie żadnego siewu. Będzie się tylko jeść to, co pozostało z poprzednich lat i to, co samo na glebie wyrosło. W drugim roku będzie taka sama sytuacja, tak że dwa lata w ogóle nie będzie można zasiać, a więc także będą skąpe żniwa. Po raz pierwszy w trzecim roku będę normalne zasiewy. Sam znak jest dziś mało czytelny. Najprawdopodobniej wyraża on, iż jak po latach nieurodzaju, spowodowanych różnymi przyczynami, nastąpią lata dobrych zbiorów, tak też po klęskach związanych z asyryjskimi najazdami przyjdą lata spokojne i szczęśliwe.
30 Reszta ocalałych z domu Judy
ponownie zapuści w głąb korzenie
i w górze wyda owoce.
31 Albowiem z Jeruzalem wyjdzie Reszta,
i z góry Syjon garstka ocalałych.
Zazdrosna miłość Pana <Zastępów> tego dokona!
32 Dlatego tak mówi Pan o królu asyryjskim:
Nie wejdzie on do tego miasta
ani nie wypuści tam strzały,
nie nastawi przeciw niemu tarczy
ani nie usypie przeciwko niemu wału.(2 Krl 19, 30-32)
Z tak przedstawionego wiersza dowiadujemy się o ówczesnym sposobie prowadzenia oblężenia. W źródłach asyryjskich o Sancheribie zostało to bliżej przedstawione w związku ze zdobyciem 46 miast judejskich. Rozpoczynano oblężenie od usypania szańców oblężniczych wokół miasta, aby wojownicy mogli ze wszystkich stron strzelać do oblężonych. Pod ochroną tarcz zbliżali się często do murów obleganego miasta, aby skuteczniej zniszczyć przeciwnika. W tym celu używano także wojennych maszyn do taranowania, piechoty, podkopów, drabin szturmowych, itp.
33 Drogą, tą samą, którą przybył, powróci,
a do miasta tego nie wejdzie -
Wyrocznia Pana.
34 Otoczę opieką to miasto i ocalę je
przez wzgląd na Mnie i na sługę mego, Dawida".(2 Krl 19, 33-34)
Według narratora biblijnego, asyryjski władca, nie osiągnąwszy zamierzonego celu, powrocił do swego kraju z bliżej nieznanych przyczyn.
35 Tejże samej nocy wyszedł Anioł Pański i pobił w obozie Asyryjczyków sto osiemdziesiąt pięć tysięcy ludzi. Rano, kiedy wstali, oto ci wszyscy byli martwymi ciałami.
36 Sennacheryb, król asyryjski, zwinął więc obóz i odszedł. Wrócił się i pozostał w Niniwie. 37 A gdy oddawał pokłon w świątyni swego boga, Nisroka, [synowie jego], Adramelek i Sareser, zabili go mieczem, a sami zbiegli do kraju Ararat. Syn zaś jego, Asarhaddon, został w jego miejsce królem.(2 Krl 19, 35-37)
Wiersz 35 rozpoczyna końcowy fragment opowiadania, który podaje, w jaki sposób doszło do zapowiadanego przez Izajasza ocalenia Jerozolimy. Sprawił to „anioł Jahwe” (w. 35), który w nocy zabił 185 tysięcy ludzi. Liczba zmarłych na skutek tego nieszczęścia została podana w 2 Krl jako niezwykle wysoka. Trudno dziś rozstrzygnąć, czy znajduje się tutaj jakiś błąd kopisty czy też bliżej nieznana symbolika.
Herodot w swej Historii (2,141) przekazał na ten temat interesującą paralelę do tej biblijnej relacji. Przy jednej z wypraw Sancheriba przeciwko Egiptowi, nocą pojawiło się mnóstwo polnych myszy które zaatakowały obóz Asyryjczyków i poprzegryzały łuki, kołczany a nawet uchwyty do tarcz, tak że oni nie byli w stanie walczyć z Egipcjanami. Musieli zatem opuścić obóz. Nadto myszy, a także szczury, były postrachem ze względu na to, iż uważano je za roznoszące choroby i zarazę. Nie tylko budziły wstręt ale często też wywoływały wśród ludzi panikę.
Inni natomiast uważają, ze Asyryjczycy odstąpili od oblężenia nie na skutek rzekomej katastrofy, lecz z powodu otrzymania wysokiego haraczu od Ezechiasza (por. 2 Krl 18,13-16).
W rzeczywistości zmarł on dopiero dwadzieścia lat po wydarzeniach w r. 701 przed Chr. Gdy się modlił w świątyni Nisroka, został zamordowany przez Adrammeleka i Saresera. Nisrok jest to prawdopodobnie Marduk lub Nusku bóstwo ognia.
W babilońskich „Kronikach” jest mowa tylko o jednym zabójcy (por. niżej). Natomiast w rękopisach, w starych przekładach (por. wyż.) i u Iz (37,38) wymienia się te same imiona, co w 2 Krl 19,37. Wyjaśniono w tym miejscu również, że byli to synowie Sancheriba. Mordercy uciekli do kraju Ararat (asyr. Urartu), który utożsamia się z krainą górzystą dzisiejszej Armenii (por. Rdz 8,4; Jr 51,27). Królestwo Urartu było długi czas potężnym wrogiem Asyrii.
Według biblijnych danych (w. 37), po zbrodniczej śmierci Sancheriba, trzeci jego syn, Asarhaddon został królem.
Te krótkie wypowiedzi biblijne znacznie szerzej przedstawiono w asyryjskich tekstach. Z inskrypcji z Niniwy wynika, że ojciec Sancherib wyznaczył na następcę swego syna Asarhaddona. Starsi bracia Asarhaddona usiłowali zmienić decyzję ojca i wziąć władzę w swoje ręce. W walkach o tron, jakie miały miejsce między braćmi, zwyciężył Asarhaddon, który już 8 Adar (luty/ marzec) 680 r. przed Chr. objął tron królewski. Przywódcy spisku uciekli do nieznanego kraju
lit:
Longkammer H. 1-2 Księga Kronik, Wstęp, przekład z oryg., komentarz, Pallotinum, Poznań 2011
Łach S:Pismo Święte Starego Testamentu, Pallotinum, W-wa, 1973
Łach B:Pismo Święte Starego Testamentu, Księgi 1-2 Królów, Pallotinum, Poznań, 2007
Smolikowski P Bóg w historii, Gutenberg Print, W-wa, 1995
Ricciotti G., „Dawne dzieje Izraela”, PAX, W-wa, 1956
Millard A., Skarby czasów Biblii, Świat Książki, W-wa, 2000
Łach S., Księgi proroków mniejszych, Pallotinium, Poznań 1968
Kruszyński J., Pismo Święte Starego Testamentu, Lublin, 1938
http://www.biblestudytools.com/commentaries/jamieson-fausset-brown/1-kings/1-kings-19.html
Inne tematy w dziale Kultura