wqbit wqbit
644
BLOG

Odkopano ołtarz i miedzianego węża z 2 Księgi Królewskiej!!!

wqbit wqbit Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

1 W trzecim roku [panowania] Ozeasza, syna Eli, króla izraelskiego, Ezechiasz, syn Achaza, został królem judzkim. 2 W chwili objęcia rządów miał dwadzieścia pięć lat i panował dwadzieścia dziewięć lat w Jerozolimie. Jego matce było na imię Abijja - córka Zachariasza. 3 Czynił on to, co jest słuszne w oczach Pańskich, zupełnie tak jak jego przodek, Dawid. 4 On to usunął wyżyny, potrzaskał stele, wyciął aszery i potłukł węża miedzianego, którego sporządził Mojżesz, ponieważ aż do tego czasu Izraelici składali mu ofiary kadzielne - nazywając go Nechusztan.(2 Krl 18, 1-4)
 

Imię Ezechiasza (Hizkijja/hu/ oznacza „Jahwe jest moją mocą”. Początek rządów Ezechiasza, wg chronologii synchronizują­cej z Izraelem, miał miejsce w 3 roku Ozeasza, syna Eli, króla Izraela, co znów, wg tak zwanej chronologii absolutnej, mo­gło mieć miejsce już na początku roku 729 przed Chr. (por. 2 Krl 17,1).

Imię matki Abi (Abi) pochodzi od dłuższej formy Abija/h/, którą przekazuje Kronikarz w 2 Km 29,1 i oznacza: „Jahwe jest moim ojcem”.

Wykopaliska prowadzone 5 km na wschód od Beerszeby (tell es-seba) wskazywałyby, iż pod koniec VIII stulecia przedChr.„wielki ołtarz rogów” został tutaj zdemontowany i sprofanowa­ny(M. Rehm, Das zweite Buch der Könige). Świadczyło by to, iż rzeczywiście miała na to wpływ reforma religijna za czasów Ezechiasza. Zdecydował o niej najprawdopodobniej głównie upadek królestwa Samarii. To wydarzenie o upadku Samarii nie przeszło bez echa w Królestwie Południowym nie tylko w kręgach rządzących, ale i ludu. Los Królestwa Północnego wpłynął mobi­lizująco na pogłębienie związków z Jahwe, a także na odejście od synkretyzmu religij­nego, przed czym przestrzegali prorocy. W tym czasie rozpoczynali swą działalność profetyczną prorocy Izajasz i Micheasz, którzy troszczyli się o moralne i religijne odrodzenie się ludu.

W czterech podobnie zbudowanych fra­zach zdania (w. 4) redaktor zestawił bardziej szczegółowo przejawy kultu synkretycznego w królestwie Judy, przy czym poza kultem na wyżynach (w. 4a; por. 1 Krl 3,2) wymienił stele (masseby), aszery i bliżej, podany bez objaśnień, nieprawy kult węża miedzianego z czasów Mojżesza

Kult na wyżynach był z tego powodu nieprawy, gdyż był sprawowany poza Jerozolimą, jedynym miejscem kultu (por. 2 Kri 22, ln), a nadto obok Jahwe były tam czczone także obce bóstwa.

Stele (hebr. massebot) i aszery (hebr. asem/h/), które zostały połamane i wycięte (w. 4bc). Stały zazwyczaj koło ołtarzy jako rzeźby czy też jako podobizny, czy znów jako symboliczne przedstawienia bożka Baala i jego małżonki (por. 1 Krl 14,15.23).

Obok stel, aszer został znisz­czony „wąż miedziany” (TM: nehas hannehoset), który był czczony przez synów Izraela jako Nechusztan. W orientalnej kulturze zwłaszcza Kanaanu „wąż” był znakiem życia i płodności. Stąd był często łączony z kultem boskim bogiń. Z epoki brązu pochodzą liczne znaleziska przedstawiające podobizny „wę­ża z miedzi” w Gezer, Hazor i Sychem, a zwłaszcza z Megiddo. Na jednym z ka­mieni, który należał do „ołtarza rogów” z końca VIII stulecia w tell es-seba (nieda­leko Beer-Szeba; por. wyż.) widnieje wyryta podobizna węża.

W Izraelu „wąż miedziany” był pier­wotnie akceptowany i łączono go z kultem Jahwe (por. Lb 21,4-9). Reforma religijna za czasów panowania króla Ezechiasza, która nakazywała usuwać także przejawy kultu „węża miedzianego” była najpraw­dopodobniej spowodowana tym, że podo­bnie jak przy kulcie na wyżynach, obok czci Jahwe był praktykowany kult innych obcych bóstw. Nazwa zaś Nechusztan (w. 4e) stanowiła popularną nazwę tego kultu i opierała się na dwóch pojęciach „wąż” (hebr. nahas) i „miedź”, „brąz” (hebr. nehoset) i najprawdopodobniej oznaczała także nazwę bóstwa, któremu oddawano bliżej nieznany kult.

 

5 W Panu, Bogu Izraela, pokładał nadzieję. I po nim nie było podobnego do niego między wszystkimi królami Judy, jak i między tymi, co żyli przed nim. 6 Przylgnął do Pana - nie zerwał z Nim i przestrzegał Jego przykazań, które Pan zlecił Mojżeszowi. 7 Toteż Pan był z nim. We wszystkim, co przedsiębrał, miał powodzenie. Zbuntował się on przeciwko królowi Asyrii i nie był mu poddany. 8 To on pokonał Filistynów aż do Gazy i jej okolic, od wieży strażniczej aż do miasta warownego.(2 Krl 18, 5-8)

 

Zapłatę za wierność Prawu Przymierza autor biblijny widział najpierw w możliwo­ści odłączenia się od Asyrii i zrzucenia z siebie jarzma państwa lennego. Achaz podczas tzw. wojny syro-efraimskiej uza­leżnił się od Asyrii, szukając u niej pomocy przeciwko Damaszkowi i Samarii, płacąc równocześnie haracz (por. 2 Krl 16,7n).

Trzeba przyjąć, że Ezechiasz na początku swego panowania, musiał uiszczać nałożony przez Tiglat-Pilesera haracz, podobnie jak jego poprzednik. Stąd podczas oblęże­nia Samarii uniknął wojny z Asyrią. Kon­frontacja Judy z ówczesnym, wszechwład­nie panującym mocarstwem została znowu zażegnana. Judy brakuje na liście prowin­cji, które przy wstępowaniu na tron Sargona, po śmierci Tiglat-Pilesera, sprzeci­wiały się Asyrii i które ów władca po umocnieniu swej władzy wewnątrz państ­wa znowu podporządkował sobie w r. 720 przed Chr. (por. 2 Krl 17,6n).

Do większego powstania przeciwko Asyrii doszło w chwili śmierci Sargona. Ezechiasz utrzymywał w zasadzie dobre stosunki z miastami filistyńskimi. Według źródeł asyryjskich, podczas wstępowania na tron następcy Sargona (+705), Sennacheryba (705-681), odłączyły się od Asyrii liczne kraje zachodnie, w tym także miasta filistyńskie Aszdod, Aszkelon, Ekron aż po Gazę (w. 8). Król Ezechiasz najprawdopodobniej stanął na czele tej koalicji przeciwko Asyrii. Miasta te, a tak­że Juda znalazły poparcie u państw Egiptu i

Babilonii. Być może, chcąc zmusić do tej koalicji antyasyryjskiej miasto Ekron i pa­nującego tam proasyryjskiego króla, Eze­chiasz podjął wojnę przeciwko temu mias­tu i królowi Padi, którego uprowadził do Jerozolimy.

Według źródeł asyryjskich,Sennacheryb mówi w jednym tzw. „Bo­żych listów”, iż Ezechiasz, król Judzki zniszczył jedno z miast filistyńskich. Nota DtrH w w. 8 może mieć związek z tym zdarzeniem historycznym lub też późniejszym, po odwrocie Sennacheryba w r. 701 przed Chr. Wtedy to ów władca asyryjski otrzymał od państw len­nych haracz, a inne państwa i miasta zostały zdobyte i podporządkowane Asyrii ponownie lub też po raz pierwszy. Buntowniczy Ekron został surowo ukarany, uprowadzony król Padi został ponownie osadzony na tronie i królestwo jego zo­stało powiększone o zdobyte przez Sennacheryba miasta judejskie, Nota w w. 8 o zwycięstwie Ezechiasza nad Filistynami aż po Gazę może także tutaj dotyczyć utraconych wte­dy miast po r. 701 na rzecz Asyrii i ich odzyskaniu przez Judę. Dla narratora bib­lijnego to zdarzenie stanowiło następne świadectwo, iż Jahwe nagradza tych, któ­rzy są wierni Prawu Przymierza.

lit:

Longkammer H. 1-2 Księga Kronik, Wstęp, przekład z oryg., komentarz, Pallotinum, Poznań 2011

Łach S:Pismo Święte Starego Testamentu, Pallotinum, W-wa, 1973

Łach B:Pismo Święte Starego Testamentu, Księgi 1-2 Królów, Pallotinum, Poznań, 2007

Smolikowski P Bóg w historii, Gutenberg Print, W-wa, 1995

Ricciotti G., „Dawne dzieje Izraela”, PAX, W-wa, 1956

Millard A., Skarby czasów Biblii, Świat Książki, W-wa, 2000

Łach S., Księgi proroków mniejszych, Pallotinium, Poznań 1968

Kruszyński J., Pismo Święte Starego Testamentu, Lublin, 1938

http://www.biblestudytools.com/commentaries/jamieson-fausset-brown/1-kings/1-kings-19.html

 

 

wqbit
O mnie wqbit

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Kultura