1 W siedemnastym roku [panowania] Pekacha, syna Remaliasza, Achaz, syn Jotama, został królem judzkim. 2 W chwili objęcia rządów Achaz miał dwadzieścia lat, a szesnaście lat panował w Jerozolimie. Nie czynił on tego, co jest słuszne w oczach Pana, Boga jego, tak jak jego praojciec, Dawid,(2 Krl 16, 1-2)
Imię Achaz stanowi skróconą formę Jo'Ahaz, które oznacza „Jahwe mnie uchwycił, strzegąc” (N.Noth). Występuje ono także w piśmie klinowym w formie Jauhazi. Brak wzmianki o imieniu matki świadczyłoby najprawdopodobniej o tym, iż ona już zapewne w chwili obejmowania tronu przez syna nie żyła.
3 lecz kroczył drogą królów izraelskich. A nawet syna swego przeprowadził przez ogień - na modłę ohydnych grzechów pogan, których Pan wypędził przed Izraelitami. 4 Składał ofiary krwawe i kadzielne na wyżynach i pagórkach, i pod każdym drzewem zielonym.(2 Krl 16, 3-4)
Ocena religijnych stosunków Achaza z Jahwe ma charakter naganny, albowiem nie postępował on wg modelu praojca Dawida (1 Krl 9.4; 11,6.33.38 i 2 Krl 14.3: 18.3 itd.). Drugi zarzut, jaki sformułował narrator, dotyczy wstąpienia na drogę królów Izraela. Ten zarzut sformułował narrator nie tylko w stosunku do króla Achaza, lecz także w stosunku do Jorama i Ochozjasza, którzy byli spokrewnieni z domem Achaba i w związku z tym przyczynili się do rozpowszechnienia kultu bożka Baala, także w Królestwie Południowym (2 Krl 8,18.27).
Według 2 Krn (28,2) Achaz kazał nawet sporządzić posągi Baala, odlane z metalu. Najbardziej napiętnuje narrator Achaba za to, iż złożył on ofiarę ze swego syna. Po raz pierwszy pojawia się tego rodzaju wzmianka w dziejach królów Judy i Izraela w 1-2 Kri. Podobnie będzie postępował Manasses w 2 Krl 21,6.
Częste napiętnowania przez proroków tego rodzaju praktyk pogańskich świadczy, iż ten obcy obyczaj był rozpowszechniony także w Izraelu i w Judzie (Iz 57,5; Jr 7,31; 19,5; 32,35; Ez 16,20n itd. por. także 2 Krl 17,17; 23,10). Prawo ST potępiało wyraźnie ten okrutny obrzęd palenia ludzi i najsurowiej go zabraniało (2 Krl 18,10-12, Pwt 12,31; Kpł 18,21; 20,2-5). W ST wymienia się ten obrzęd w związku z kultem bożka Baala (Jr 19,50) i Molocha (2 Krl 23,10; Jr 32,35). Nie ma jednak nigdzie wzmianki, iż był on związany z kultem Jahwe. W Izraelu istniał zwyczaj, aby „pierworodnych synów ofiarować” Panu (Wj 22,28). Jednak ten nakaz Tory nie spełniano dosłownie, lecz syna pierworodnego zastępowano ofiarą ze zwierząt albo ptaków (Kpł 5,7; 12,8; Lk 2,22nn).
Według 2 Krl (17,31) Sefarwici palili swoich synów w ogniu ku czci Adarmeleka Anammeleka, bóstw Sefarwim. Podobnie uczynił to król Mesza z Moabu (2 Krl 3,27). Liczne wykopaliska w Gezer, w Taanach i w Megiddo świadczą, że już w czasach przed wejściem Izraelitów do Kanaanu składano tego rodzaju ofiary (por. Sdz 11,39). Zwłaszcza były one częste u ludów Kartaginy, jak o tym świadczą znalezione podczas wykopalisk liczne inskrypcje. Składano ofiary z dzieci i to z córek i synów rodziców, zajmujących w hierarchii społecznej często najwyższe miejsca. Wzrastała wtedy ranga ofiary i skuteczność wysłuchania przedstawionej bóstwu prośby.
Liczni komentatorzy (Sanda, Landersdorfer, Montgomery, Robinson) przyjmują, iż Achab „przeprowadził swego syna przez ogień” (w. 3b), gdyż był zagrożony ciężką sytuacją, spowodowaną wojną syro-efraimską. Chcąc więc osiągnąć pomoc od bóstwa, ofiarował mu to co miał najdroższego. a więc swego syna. Według 2 Krn 28,3 Achaz złożył tę ofiarę w dolinie Ge-Ben-Hinnom, która stała się znanym miejscem składania tego rodzaju „ohydnych ofiar”, także w czasach późniejszych (zob. 2 Krl 23.10; Jr 7,31; 19,5n. 32.35). Najprawdopodobniej jej położenie należy łączyć z samym miastem Jerozolimą, z doliną od strony południowo-zachodniej. Jej nazwa pochodzi najprawdopodobniej od dawnego kananejskiego właściciela. W czasach Achaza była ona silnym ośrodkiem tego bałwochwalczego kultu. Z tego powodu została przeklęta przez proroka Jeremiasza (por, wyż.), stając się miejscem rytualnie nieczystym Później została przeznaczona na miejski śmietnik. W literaturze ST i w pismach NT jako Gehenna symbolizowała miejsce potępienia, odrzucenia od Boga i wiecznej kary. czyli piekło.
W w. 4 jest wzmianka o jeszcze innych miejscach kultu bałwochwalczego i różnych jego formach, jak ofiary krwawe, „palenie kadzidła na wyżynach i na pagórkach i pod rozłożystym drzewem” (zob. 1 Krl 14.23; 2 Krl 17,10; Jr 2.20; 3.6; 17.2; Ez 6.13; Oz 4,13; por. Pwt 12.2).
Najgroźniejszym wydarzeniem w czasach rządów Achaza była tzw. wojna syro-efraimska, stworzona przez koalicję królów: Rezina z Damaszku i Pekacha z Izraela. Jak wynika z Iz 7,1-9, Achaz w czasie tej wojny miał być zdetronizowany, a na jego miejsce, mianowany, nieznany z imienia, syn. bliżej nieznanego ojca, o imieniu Tabeel.
5 Wówczas Resin, król Aramu, i Pekach, syn Remaliasza, król izraelski, wyruszyli do bitwy przeciw Jerozolimie. Osaczyli Achaza, lecz nie mogli go pokonać. 6 W tym samym czasie Resin, król Aramu, włączył Elat do Edomu. Wypędził Judejczyków z Elat, a Edomici weszli do Elat i zamieszkali aż do dnia dzisiejszego. 7 Wtedy Achaz wysłał posłów do króla asyryjskiego Tiglat-Pilesera ze słowami: "Jestem twoim sługą i twoim synem. Przyjdź i wybaw mnie z ręki króla Aramu i z ręki króla izraelskiego, którzy stanęli przeciwko mnie".(2 Krl 16, 5-7)
Większość komentatorów skłania się do opinii, iż Juda za Jotama i Achaza nie była zdecydowana przystąpić do koalicji państw Zachodnich (Fenicja, Aram, Izrael, Filistyni, Moab i Edom), które miały na celu stworzyć równowagę przeciwko agresywnej polityce Asyrii. Państwa te bały się mieć wroga na tyłach swych sprzymierzonych armii w postaci proasyryjskiej Judy. Stąd za pomocą tej wyprawy zbrojnej w postaci dwóch sprzymierzonych armii Damaszku i Samaru, usiłowano przemocą zmusić króla Achaza, gdyby nie pomogły wysiłki dyplomatyczne, rozpoczęte jeszcze za Jotama (por. wyż.). Prorok Izajasz (7,7nn) radził królowi zachować neutralną politykę. Król jednak nie poszedł za radą proroka. Jak wynikałoby z w. 7. Achaz. podobnie jak Menachem. do umocnienia swej władzy królewskiej w Izraelu (2 Krl 15,19) poszukuje pomocy u Tiglat-Pilesera.
Asyryjski król przyjął poselstwo Achaza najprawdopodobniej już na terenach filistyńskich. Król Achaz spodziewał się, że król asyryjski „przyjdzie" z odsieczą i „wybawi” go od koalicyjnych wojsk króla Aramu i króla izraelskiego. Najprawdopodobniej był wtedy już rok 734, ponieważ asyryjska lista Eponymen notuje w tym roku wyprawę do kraju Filistynów (M. Rehm).
W łączności z tą wyprawą, której celem było podporządkowanie i zdobycie dalszych terenów dla królestwa Asyrii, na liście z Nimrud, gdzie wymieniono daniny na rzecz króla Asyrii, wylicza się wśród zdobytych miast i prowincji w północnej Syrii także królów Ammonu, Moabu, Aszkelonu, Edomu i Gazy, jak i Achaza z Judy, którzy złożyli Asyrii swe wasalskie dary. Pouczył o tym sam narrator biblijny, gdyż w tej narracji posłużył się zwrotem „Ja jestem twoim sługą i twoim synem”, mówiąc o stosunku króla Achaza do króla asyryjskiego. Równorzędni królowie posługiwali się tytułem „bracie” (por. 1 Krl 9,13; 20,32). Obraz zaś ojca i syna wyrażał w świecie biblijnym i pozabiblijnym z reguły stosunki nacechowane zaufaniem i zażyłością. Zestawienie jednak terminów „sługa i syn” ma znaczenie uzależnienia, podobnie jak w tym czasie prawa dzieci były mocno ograniczone przez daleko idące, absolutne prawa ojca w rodzinie. Zwracając się z prośbą o pomoc, Achaz uzależnił się całkowicie od Asyrii, stając się jej wasalem.
Jeśli chodzi zaś o informacje zawarte w wierszu 6, to wydaje się bardzo prawdopodobne, że Edom wykorzystał zamieszanie panujące w czasie wojno syro-efraimskiej i oblężenie Jerozolimy, aby zająć utracone za panowania Amazjasza miasto portowe Elat i znowu je odzyskać dla siebie (zob. 2 Krl 14,22).
8 Achaz wziął srebro i złoto, które było w świątyni Pańskiej i w skarbcach pałacu królewskiego, i przesłał je królowi asyryjskiemu jako dar hołdowniczy. 9 Król asyryjski wysłuchał go. Wyruszył król asyryjski przeciwko Damaszkowi i zajął go, a mieszkańców zabrał w niewolę do Kir. Resina zaś kazał zabić. (2 Krl 16, 8-9)
Narrator biblijny, podobnie jak w dziejach króla Asy (1 Krl 15,19), posłużył się terminem Sohad na określenie złożonej daniny, który oznaczał zazwyczaj łapówkę, a więc miał znaczenie pejoratywne. W świetle danych pozabiblijnych należy jednak ten termin rozumieć jako daninę. Chcąc ją pozyskać, musiał Achaz wziąć srebro i złoto i inne kosztowności ze skarbców świątyni i pałacu królewskiego (por. 1 Krl 15,18; 2 Krl 12,19; 14,14; 18,15)
Przebieg przedstawionych tu wydarzeń pokazuje, że Izajasz właściwie rozpoznał zamierzenia Tiglat-Pilesera III. W następnych latach, tj. 733/32 monarcha asyryjski podjął wyprawę przeciwko Damaszkowi. W „Rocznikach” tego króla asyryjskiego istnieją tylko ogólne dane o tej wyprawie. Podobnie redaktor biblijny w w. 9b podał ogólnie, iż król asyryjski wyruszył przeciw Damaszkowi i zdobył go, zabił króla Rezina, a mieszkańców uprowadził w niewolę do Kir (TM: Qirah –nie zidentyfikowana).
O losie Izraela w czasie tej wyprawy Tiglat-Pilesera była mowa we fragmencie dotyczącym Pekacha (zob. 2 Krl 15,29nn). Od Izraela zostały oddzielone niektóre tereny, a ludność tych terenów została uprowadzona do Asyrii, a król Pekach został zamordowany przez jednego z przywódców spisku Ozeasza. Tiglat-Pileser ustanowił Ozeasza królem części Izraela, nieanektowanej do imperium Asyrii.
10 Kiedy król Achaz udał się na spotkanie z Tiglat-Pileserem, królem asyryjskim, do Damaszku, ujrzał ołtarz w Damaszku. Wtedy król Achaz przesłał kapłanowi Uriaszowi podobiznę ołtarza i wzorzec całej jego budowy. 11 Zatem kapłan Uriasz zbudował ołtarz. Jak król Achaz polecił we wszystkich wskazaniach z Damaszku, tak pracę wykonał kapłan Uriasz, zanim jeszcze król Achaz wrócił z Damaszku. 12 Kiedy król przybył z Damaszku i ujrzał ołtarz, zbliżył się do ołtarza i wstąpił na niego. 13 I kazał w dym obrócić swą ofiarę całopalną i ofiarę pokarmową, wylał ofiarę płynną, a krwią swych ofiar biesiadnych kropił ołtarz.(2 Krl 16, 10-13)
Do spotkania z Tiglat-Pileserem doszło po upadku Damaszku w r. 732 albo w związku z hołdem, jaki musieli składać królowie z uzależnionych państw. Przy tej wizycie narrator biblijny zwraca uwagę, iż Achaz zwrócił uwagę na ołtarz, najprawdopodobniej w świątyni Rimmona w Damaszku (2 Krl 5,18). Postanowił więc wg tego wzoru sporządzić nowy ołtarz do świątyni jerozolimskiej. Przypuszczenie, iż stało się to z polecenia króla asyryjskiego i że ołtarz miał służyć dla potrzeb kultu bóstw asyryjskich jest możliwe, lecz nie jest to sąd narratora tego opowiadania.
14 Ołtarz z brązu, który stał przed obliczem Pańskim, kazał odsunąć sprzed świątyni - z przestrzeni między ołtarzem a świątynią Pańską - i postawić go obok [wielkiego] ołtarza na północ. 15 Kapłanowi Uriaszowi zaś król Achaz wydał rozkaz następujący: "Na wielkim ołtarzu masz palić ofiarę całopalną poranną i ofiarę pokarmową wieczorną, ofiarę całopalną króla i jego ofiarę pokarmową, oraz ofiarę całopalną całego ludu kraju, jego ofiary pokarmowe i płynne. Będziesz też na niego wylewał całą krew ofiar całopalnych i krew ofiar krwawych. To zaś, co się odnosi do ołtarza z brązu, ma pozostać do mego rozpatrzenia". 16 Kapłan Uriasz wykonał wszystko, co mu rozkazał król Achaz.(2 Krl 16, 14-16)
Narrator biblijny rozumiał „nowy ołtarz” w świątyni Jahwe, w świetle przejętych do tej narracji, najprawdopodobniej starych, kultycznych źródeł jako dodatkowy albo zastępczy w stosunku do starego, na którym miały być składane tylko ofiary dla Jahwe (ww. 14- 15). Oddalił narrator dtr przez to zarzut o poleceniu króla asyryjskiego, aby sporządzono ołtarz dla czczenia bóstw asyryjskich. Na czym jednak polegały te niezwykłości nowego ołtarza, które urzekły króla Achaza, nie ma wzmianki w tekście tego opowiadania. Z wykopalisk prowadzonych w Syrii i Palestynie nie można też nic powiedzieć na ten temat.
„Nowy ołtarz” zajął miejsce starego ołtarza, który został określony jako „z brązu”. Tego rodzaju określenie świadczyłoby, iż nowy ołtarz został zbudowany z kamieni i stąd stał się on, w przeciwieństwie do starego, nieprzesuwalny. Jednak nie był on zbudowany z ziemi, jak w Wj 20,24nn, czy nieociosanych kamieni, jak to znów potwierdzają liczne wykopaliska prowadzone na terenie Syrii i Palestyny, ponieważ nie poruszyłby on tak króla Achaza (w. 10).
lit: por. poprzednia notka
Inne tematy w dziale Kultura