Po opowiadaniu o Azariaszu następują krótkie narracje o pięciu królach z Izraela, którzy panowali w Królestwie Północnym podczas długich rządów króla Judy Azariasza.
8 W trzydziestym ósmym roku [panowania] Azariasza, króla judzkiego, Zachariasz, syn Jeroboama, został królem izraelskim w Samarii - na sześć miesięcy. 9 Czynił on to, co jest złe w oczach Pańskich, tak jak czynili jego przodkowie. Nie zerwał z <całym> grzechem Jeroboama, syna Nebata, do którego ów doprowadził Izraela.
10 Szallum, syn Jabesza, uknuł spisek przeciw niemu, zadał mu cios śmiertelny w Jibleam i został w jego miejsce królem.
11 Pozostałe zaś dzieje Zachariasza opisano w Księdze Kronik Królów Izraela. (2 Krl 15, 8-11)
Wraz z wstąpieniem na tron Zachariasza (hebr. Zekarjahu = „Jahwe wspomniał”; kończy się dynastia z rodu Jehu z Samarii. Początek jego rządów przypadał na drugą połowę VIII stulecia, tj. 753 r. przed Chr. i trwał tylko 6 miesięcy.
DtrH przedstawił dzieje Zachariasza w typowej dtr formie (ww. 8-9) dodając tylko, iż został on zamordowany w następstwie spisku. Spisek ten został zorganizowany przez bliżej nie znanego Szalluma, syna Jabesza (w. 10). Imię ojca Szalluma nosi także jedno z miast w Gileadzie (1 Sm 11,1; 31,11). To pozwalałoby sądzić najprawdopodobniej także o jego pochodzeniu. Natomiast przyczyny spisku nie zostały podane w tym opowiadaniu. A. Sanda i K. D. Fricke sądzą, iż tymi przyczynami były: proaramejska polityka we wschodniej Zajordanii oraz związki domu królewskiego w Samarii z Asyrią. Zaś P. Fannon uważa, iż tą przyczyną była dezaprobata społeczeństwa, spowodowana niesprawiedliwością społeczną, o której mówili prorocy Amos i Ozeasz. To wzrastające niezadowolenie społeczne mogło doprowadzić do spisku i zamordowania Zachariasza oraz obalenia jego niesprawiedliwej polityki.
Wzmianka o miejscowości Jibleam w w. 10, gdzie został zamordowany Zachariasz, nasuwała skojarzenia, iż ostatni król z dynastii Jehu został zamordowany w pobliżu tego miejsca, w którym Jehu, założyciel tej dynastii, kazał zabić Ochozjasza, króla judzkiego (zob. 2 Krl 9,27).
12 Takie było słowo Pana, które wypowiedział do Jehu: "Synowie twoi aż do czwartego pokolenia będą zasiadali na tronie Izraela". I tak się spełniło. (2 Krl 14, 12)
Jako uzupełnienie tej historii Zachariasza późniejszy redaktor (DtrN) dodał przypomnienie, iż zamordowanie króla Zachariasza było wypełnieniem słowa Jahwe, które potwierdziło trwanie rodu królewskiego Jehu do czwartego pokolenia (por. 2 Krl 10,30).
13 Szallum, syn Jabesza, został królem w trzydziestym dziewiątym roku [panowania] Ozjasza, króla judzkiego, i rządził jeden miesiąc w Samarii.
14 Menachem, syn Gadiego, przyszedł z Tirsy i wszedł do Samarii. Zadał cios śmiertelny Szallumowi, synowi Jabesza, w Samarii, i został w jego miejsce królem. 15 Pozostałe zaś dzieje Szalluma oraz spisek, jaki uknuł, opisano w Księdze Kronik Królów Izraela. (2 Krl 14, 13-15)
Szallum (etym. hebr. sallum, „oddany, przywrócony ponownie”; został królem w Samarii i panował zaledwie jeden miesiąc, gdyż został zamordowany przez Menachema. W tekście nie podano żadnych danych na temat motywów tej zbrodni. Menachem płacąc w r. 738 przed Chr. daninę na rzecz Tiglat-Pilesera szukał w tym czynie swego umocnienia na tronie w Izraelu u króla Asyrii. Świadczyłoby to o jego pro asyryjskiej polityce, w przeciwieństwie do swego poprzednika, który był po stronie Damaszku, a pośrednio także Egiptu.
Miejscem spisku była Tirsha (dziś. Tell el-Far'a), miejscowość położona 10 km w kierunku północno-wschodnim od Nablus. W czasach przed Omrim miejscowość ta była stolicą Królestwa Północnego (zob. 1 Krl 14,17; 15,21.33; 16,6.8nn. 15-18.23). Należała ona do terenów pokolenia Manassesa. Menachem mógł być przywódcą grupy 50 ludzi, pochodzących z tego miasta, podobnie jak adiutant i późniejszy król Pekach por. 2 Krl 15,25), albo też pełnił rolę gubernatora w tym mieście lub też po prostu tutaj mieszkała jego rodzina.
16 Podówczas Menachem spustoszył Tappuach - zabijając wszystkich, którzy w nim byli - oraz okolice jego, począwszy od Tirsy, ponieważ mu nie otworzono bram. Spustoszył je, a wszystkie w nim brzemienne kobiety rozpruwał.(2 Krl 14, 16)
Rozpoczynając typowym zwrotem: „wówczas”, narrator przedstawił w związku z zamachem stanu w Samarii budzący wstręt czyn Menachema, który uczynił on przeciwko miastu Tifsach (w. 16). Umieszczenie tego wydarzenia w tym miejscu najprawdopodobniej miało związek z przejęciem władzy przez Menachema i z zamordowaniem króla Szalluma.
Miejscowość o nazwie Tifsach, dziś zwana Dibse (Thapsacus), leży nad Eufratem. W czasach Salomona oznaczała miasto położone na północnej granicy państwa (zob. 1 Krl 5,4). M. Haran opowiada się za tym miastem nad Eufratem, ponieważ za czasów Jeroboama II granice państwa zostały znowu jak dawniej rozszerzone, a także okrucieństwo czynu Menachema przemawiałoby raczej za sposobem takiego traktowania raczej obcych, a nie swoich.
Menachem spotkał się tutaj najprawdopodobniej z groźną opozycją („nie otworzono bram” w. 16b) dla swych gwałtem przejętych rządów. Stąd z taką surowością rozprawił się z mieszkańcami miasta i jego okolic (zob. 2 Kri 8,12; Oz 14,1; Am 1,13). Dzięki tej surowości i bezkompromisowości w sprawach rządów mógł na wiele lat utrzymać władzę w państwie, a nawet przekazać ją swemu synowi. Tylko jemu udało się osiągnąć taką władzę po panujących w Samarii królach z dynastii Jehu.
17 W trzydziestym dziewiątym roku [panowania] Azariasza, króla judzkiego, Menachem, syn Gadiego, został królem izraelskim w Samarii - na dziesięć lat. 18 Czynił on to, co jest złe w oczach Pańskich; nie zerwał z grzechami Jeroboama, syna Nebata, do których ów doprowadził Izraela. (2 Krl 14, 17-18)
Imię tak okrutnego króla (hebr. Menahem) oznaczało „Pocieszyciel” i zapewne mogło być znakiem nadziei dla jego rodziców, gdyż zostało nadane mu po narodzeniu. Imię zaś ojca nie należy łączyć z przynależnością do pokolenia Gada, lecz ze skróconą formą teoforycznego imienia Gaddi-el albo Gad- di-jahwe/ (hebr. Gadi).
Wymienioną w tekście datę początków rządów Menachema jako synchronizowaną z panowaniem króla Judy Azariasza: „trzydzieści dziewięć”, należy uważać za przybliżoną, gdyż już w pięćdziesiątym roku Azariasza zaczął panować jego syn Pekachja (por. w. 23). Stąd czas trwania rządów Menachema trzeba przedłużyć z „dziewięciu” na 12 albo 13 lat, a zatem okres królowania obejmowałby lata 753/52-741.
Za jego czasu 19 wtargnął do kraju Pul, król asyryjski. Menachem dał Pulowi tysiąc talentów srebra, aby zapewnić sobie jego pomoc i umocnić władzę królewską w swoim własnym ręku. (2 Krl 14, 19)
O wymienionej w tym wierszu daninie Menachema na rzecz Tiglat-Pilesera III (745-727), który nosi tutaj babilońskie imię Pul (por. także: 1 Krn 5,26; Iz 66,19) relacjonuje także pozabiblijny urywek „Roczników” Tiglat-Pilesera III. Urywek ten (150-157) wymienia: obok Menachema z Samarii, także Rezina z Damaszku, jak i królów z Tyru,Byblosz Koe, z Karkemisz, z Hamat, z Samal i innych. Nie ma na tej liście jednak Południowego Królestwa Judy. Wśród prezentowanych rzeczy wymienia się w tym dokumencie złoto, srebro, cynk, żelazo, kość słoniową, płótno lniane, konie, muły i inne. Z Północnego Królestwa Izraela uzyskano wg informacji biblijnej tysiąc talentów srebra (w. 19b ).
Dla porównania inskrypcje Adad Nirari podają podobne sumy, np. 100 talentów złota, 1000 talentów srebra, jak i 23000 talentów srebra. 20 talentów złota, 3000 talentów miedzi 5000 talentów żelaza, a także w końcu 2000 talentów srebra, 1000 talentów miedzi i 2000 talentów żelaza, które złożył Damaszek (A. Jepsen).
Ozeasz, ostatni król Samarii, musiał oddać haracz na rzecz Tiglat-Pilesera w Asyrii w wysokości 10 talentów złota i wielkiej ilości srebra. Zaś Sennacheryb zobowiązał Ezechiasza do zapłacenia 30 talentów złota i 800 talentów srebra. W 2 Krl 18,14 jest mowa tylko o 300 talentach srebra.
Według listy Eponymen, wyprawa Tiglat-Pilesera na miasto Arpad położone 30 km na północ od Alleppo, rozpoczęła się w r. 743. Poddało się ono po trzechletnim oblężeniu, tj. w r. 741. Aby w pełni wprowadzić porządek w krajach podbitych (urządzenie asyryjskich prowincji, przesiedlenie ludności) i złamać ostatnie miejsca oporu, zostały zorganizowane jeszcze dwie wyprawy w r. 740 przeciwko Arpad i w 738 przeciw Kalne, położonej w północno-zachodniej części Syrii. Do płacenia haraczu pozostaje więc czas pomiędzy latami 743 a 738, który jednak trzeba skorygować, uwzględniając rok śmierci Menachema. Przy założeniu, że Menachem zmarł w r. 742/41 trzeba by przyjąć, że kraje zachodnie juz po pierwszej wyprawie Tiglat-Pilesera były zmuszone do płacenia haraczu r. 743.
Płacąc haracz na rzecz Asyrii Menachem ufał, że to przyczyni się do umocnienia jego władzy w państwie (w. 19b). Ponieważ Menachem już wiele lat był królem, zdołał pokonać trudności i przeciwników ze strony zdeterminowanego domu królewskiego i zwolenników zamordowanego króla. Ujawniły się one jednak w drugim roku panowania jego syna Pekachiasza, który został przez swego adiutanta Pekacha odsunięty od władzy. Ten był wielkim przeciwnikiem hegemonii Asyrii w Izraelu i także chciał przemocą nakłonić Królestwo Judy (por. 2 Krl 16,5.7-9). Stąd można wyciągnąć wniosek, że właśnie polityka asyryjska Menachema była przyczyną zarzutów stawianych królowi ze strony rodzącej się antyasyryjskiej koalicji.
20 Menachem uzyskał te pieniądze od Izraelitów, od wszystkich ludzi zamożnych - po pięćdziesiąt syklów od głowy - aby je wręczyć królowi asyryjskiemu. Wycofał się więc król asyryjski, nie zatrzymując się tam w kraju.
21 A czyż pozostałe dzieje Menachema i wszystkie jego czyny nie są opisane w Księdze Kronik Królów Izraela? 22 I spoczął Menachem ze swoimi przodkami, a syn jego, Pekachiasz, został w jego miejsce królem.(2 Krl 14, 20-22)
Menachem płacąc haracz wziął go nie ze skarbca świątyni i pałacu królewskiego, jak to czynili królowie Południowego Królestwa Achaz i Joasz (1 Krl 15,18; 2 Kri 12,19), lecz w tym celu opodatkował swych majętnych obywateli (w. 20). Gdy król zapłaci! na rzecz Asyrii 1000 talentów srebra, a każdy z podatników był zobowiązany do zapłacenia po 50 sykli srebra, tj. ok. 570 g, a 1 talent miał wartość od 3000 3600 sykli (por. Wj 38,25nn), stąd od 60 000 do ok. 72 000 obywateli zostało objęte tym królewskim podatkiem.
W ostatniej części w w. 20 jest mowa o wycofaniu się króla asyryjskiego z Samarii po wzięciu haraczu. Lista Eponymen wymienia jednak nowe wyprawy przeciwko Damaszkowi i Palestynie w latach 734-732 (por. w. 29). Najprawdopodobniej brakowało tych danych w źródłach, z których został wyjęty ten zapis, co do osoby króla asyryjskiego i jego nowych wypraw. Świadczy o tym m.in. to, iż został określony tronowym imieniem króla babilońskiego Pul, który otrzymał król asyryjski dopiero po r. 729, czyli już po śmierci Menachema. W 2 Krl 15,29 i 16,7.10 występuje ów król pod imieniem asyryjskim Tiglat-Pilesera.
Końcowa formuła dtr zawiera typowe dane, występujące przy innych królach, tylko brak w niej informacji o miejscu pochówku. Menachem jako jedyny z następców Jeroboama II umarł na skutek naturalnej śmierci i zdołał przekazać tron swemu synowi Pekachiaszowi (ww. 23-26).
lit: poprzednia notka
Inne tematy w dziale Kultura