wqbit wqbit
284
BLOG

Kronika asyryjska potwierdza 15 rozdział 2 Księgi Królów!!!!

wqbit wqbit Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

1 W dwudziestym siódmym roku [panowania] Jeroboama, króla izraelskiego - Azariasz, syn Amazjasza, został królem judzkim. 2 W chwili objęcia rządów miał szesnaście lat i panował pięćdziesiąt dwa lata w Jerozolimie. Matce jego było na imię Jekolia - z Jerozolimy. (2 Krl 15, 1-2)

 

Syn Amazjasza na tronie w Jerozolimie nosi w księgach proroków (Iz 1.1; 6,1; 7.1; Oz 1.1; Am 1.1; Za 14,5 i 2 Krn 26,3nn) oraz 4 razy w 2 Krl 15 (ww. 13,30,32,34) imię Uzijja „Jahwe jest moją mocą (siłą)". Natomiast w innych wierszach 2 Krl (14,21; 15,1.7.17.23.27) jeden raz w 1 Krn (3,12) posiada imię Azarjas (Azarjah, „Jahwe mi pomógł"). Tego rodzaju podwójne imię u władcy Judy jest trudne do wyjaśnienia. Nie można zgodzić się z tymi komentatorami, któ­rzy wyjaśniają ten fakt za pomocą różnicy źródeł, gdyż zarówno we wprowadzeniu jak i w zakończeniu XV rozdziału 2 Krl, a więc w tych samych źródłach, spotyka się obydwie formy.

W ST występuje wiele razy zmiana imion, które były spowodo­wane różnorakimi przyczynami. W 2 Krl Eliakim otrzymuje imię Jojakim (23,34), a Mattaniasz imię Shedecjasz (24,17). Po­dobnie obcy władcy noszą podwójne imio­na, które zawdzięczają wyniesieniu na tron, jak Nebukadnesar, który nosi dodat­kowo imię Neko, czy asyryjski król Tiglat- Pileser jako król Babilonii posiadał dodat­kowo imię tronowe Pul (15,19).

K. D. Fricke wyciąga stąd wniosek, iż podobnie mogła przedstawiać się sytuacja przy Azariaszu (= Uzijja), który jako król Judy nosił jedno imię, a drugie jako król miasta Jerozolimy. Sa­lomon został przez proroka Natana na­zwany Jedidja (2 Sm 12,25), a jako król nosił inne imię. W świecie pozabiblijnym, w Egipcie fara­on otrzymywał przy objęciu tronu „pięć wielkich imion”. Niektórzy komen­tatorzy (zob. M. Rehm, Das zweite Buch,dz. cyt., 146; L. Stachowiak, Księga Izajasza) sądzą, iż ten zwyczaj był znany także w Izraelu i uwi­docznił się w księgach biblijnych tylko u Iz (9, 5), gdzie królowi mesjańskiemu Emmanuelowi nadano aż 4 imiona. Istnienie jednak tego, jako trwałego zwyczaju w Izraelu, jest trudne do stwierdzenia. Zmiana imion jako wkroczenie w nowe środowis­ko jest spotykana także później, zwłaszcza w świecie kultury helleńskiej.

Wymieniony w tekście 15,2 wiek 16 lat, jako rozpoczęcie rządów przez Azaria­sza, należy rozumieć jako czasy współ­królowania (por. wyż.), a nie samodziel­nych rządów (zob. 2 Kri 14,21nn). W su­mie długością swoich współrządów i rzą­dów, tj. 52 lata, Azariasz ustępuje tylko Manassesowi, który panował aż 55 lat (zob. 2 Krl 21,1). Jednak samodzielnie Azariasz rządził krótko, ponieważ został dotknięty chorobą trądu. Zastąpił go, współrządząc, jego syn Jotam (w. 5).

 

3 Czynił on to, co jest słuszne w oczach Pańskich - tak jak czynił jego ojciec Amazjasz. 4 Jedynie wyżyny nie zostały usunięte. W dalszym ciągu lud składał na wyżynach ofiary krwawe i kadzielnice. (2 Krl 15, 3-4)
 

Ocena religijna Dtr w stosunku do Azariasza wypada dość pozytywnie z jednym tylko wyjątkiem, iż ów król nie wpły­nął na zniesienie kultu na wyżynach. Zo­stał on w swym postępowaniu porównany do swego ojca Amazjasza, o którym zo­stało powiedziane, że nie we wszystkim dorównał w swym życiu królowi Dawido­wi (2 Krl 14,3).

Kronikarz podaje, iż jego gorliwość religijna trwała krótko i zarzucił mu, że złożył ofiarę kadzidła, którą powinni skła­dać kapłani (por. 2 Krn 26,5.16). Za to spadła na niego kara w postaci choroby trądu (zob. 2 Krn 26,16-21), o czym do­kładniej informuje tylko autor w 2 Krl 15,5, pomijając zupełnie wojenne, polity­czne i gospodarcze osiągnięcia Azariasza, odsyłając dodatkowo czytelnika w tych sprawach do źródeł, tj. „Kronik królów Judy” (w. 6; zob. 2 Krl 14,22; 2 Krn 26,6-15).

 

5 Lecz Pan dotknął króla, tak iż stał się trędowaty aż do dnia swojej śmierci, i mieszkał w domu odosobnienia - podczas gdy Jotam, jego syn, kierował pałacem i sądził lud kraju. 6 A czyż pozostałe dzieje Azariasza i wszystkie jego czyny nie są opisane w Księdze Kronik Królów Judy? (2 Krl 15, 5-6)

 

Choroba króla została określona tym samym terminem, jak w 2 Krl 5,1, gdy była mowa o chorobie naczelnego wodza króla Aramu, Naamana. Jednak, gdy Naaman mógł dalej sprawować swój urząd, to król Azariasz musiał przekazać swą władzę swemu synowi i udać się do „domu odosobnienia" (bethahofsit). Dosłownie narrator określił ten dom „miejscem wolności”.

Według E. Würthweina zwrot ten jest najprawdopodobniej eufemi­zmem i oznaczałby dom izolacji, czy odoso­bnienia. tj. braku wolności. Inni egzegeci tłumaczą ten eufe­mizm, jako „dom wolności od obowiązków urzędu królewskiego” czy też jako „królew­ską rezydencję w czasie niewykonywania urzędu króla”. Zwrot ten bardzo przypomina podobne ugaryckie określenie b-t h-p-t-li       oznacza „królestwo zmarłych”. A zatem trzeba przyjąć, iż wolny od wszelkich obowiązków swego urzędu, król pozostawał w odosob­nieniu, aż do czasu swej śmierci (por. 1 Sm 17,25).

Wynikałoby stąd, iż w przeciwieńst­wie do Naamana król był chory na trąd, który wg przepisów Kpł 13,46 (Lb 5,2) wymagał odosobnienia i prowadzenia spec­jalnego trybu życia. Król nie mógł również najprawdopodobniej stykać się z ludźmi i stąd był zmuszony do przekazania tych funkcji swemu synowi. Tytuł „naczelny, jakie otrzy­muje Jotam w związku z przyjętą funkcją, nie są w pełni adekwatne do wykonywa­nych zadań (w. 5b). Gdy pierwszy tytuł w czasach Salomona oznaczał naczelnego zarządcę dóbr królewskich (zob. 1 Krl 4,6), to później dotyczył także funkcji zarządza­nia państwem (2 Krl 18,18; 25,22). Drugi zaś tytuł nie można ograniczać także do sprawowania funkcji rozjemczych odnośnie „ludu ziemi”, lecz także do sprawowania całokształtu polityki wewnętrznej i zewnęt­rznej państwa, czyli współrządzenia, czy też współ królowania. Ten okres trwał w Judzie najprawdopodobniej od 10-15 lat, tj. od 758-743 r. przed Chr. (por. 2 Krl 15,32nn).

Ogólne wskazanie narratora w w. 6, gdzie jest mowa o wszystkich „czynach” Azariasza z odniesieniem do „Kroniki królów Judy”, dotyczyło w szczegółach zdobycia Elat nad Morzem Czerwonym, o którym była już mowa w 2 Krl 14,22. Potem walczył król Azariasz przeciwko Filistynom, Ammonitom i innym miesz­kającym na południu plemionom. Być mo­że te walki były związane z Edomitami, którzy ciągle przeszkadzali Judzie na szla­ku handlowym do miasta portowego Elat (por. 2 Krn 28,17).

Przede wszystkim narrator dtr wspo­mniał z „wszystkich czynów” Azariasza, także odbudowę i umocnienie murów obronnych w Jerozolimie, które zostały za czasów Amazjasza zburzone (zob. 2 Krl 14,13). Równocześnie w celach obronnych państwa nastąpiła reorganizacja wojska i          wyposażenie go w stosowną broń. Byłoby to świadectwem, iż ciągle lękano się no­wych najazdów, które były niezwykle gro­źne ze strony Asyrii i zmuszały Judę i Iz­rael do ciągłej czujności.

Stosunki Judy z Izraelem, zwłaszcza od r. 782 przed Chr., kiedy to w Izraelu panował Jeroboam II były wolne od kon­fliktów. To wszystko tworzyło dobry kli­mat do zwiększania dobrobytu w obu tych królestwach (zob. Iz 2,7; 3,16-26; 5,8.11).

Imię Az-ri-a-u /mat/ Ja-u-da-a zostało wymienione w dwóch tekstach pisma klinowego Tiglat-Pilesera, które znaleziono w Kalah (Nimrud) na kamiennych tablicach(por. AOT 345nn; ANET 282; DOTT 54nn). W pierwszym z nich jest mowa o ha­raczu i zniszczeniu miasta. Co o Azariaszu zostało powiedziane jest trudno odtworzyć z zachowanych i mocno zniszczonych czę­ści opowiadań. W drugim tekście (kol. 123-132) jest najpierw mowa o miastach, które odeszły od Asyrii i przeszły do Aza­riasza, lecz później zostały ponownie podporządkowane Tiglat-Pileserowi. Po wzmiankach o walkach asyryjskich od­działów na wschodzie i południu królestwa (kol. 133-143) następuje lista miast, których ludność została przesiedlona w inne okolice (kol. 143-149), a także lista królów zobowiązanych do płacenia haraczu (kol 150-157), co wiązałoby się ze wzmianką w 2 Krl 15,19 o płaceniu haraczu przez Menachema z Izraela. W związku z tym, że Tiglat- Pileser zaczął panować w r. 745 przed Chr., a Azariasz zmarł już ok. 739 r. można sądzić, iż chodzi o wydarzenia z ostatnich lat króla Azariasza. Asyryjska lista Eponymen zawiera dane o wypra­wach wojennych, które Tiglat-Pileser po­dejmował w latach 743-740 przeciwko Arpad, (na północ od Alleppo) w Asyrii.

W związku ze swą chorobą, Azariasz był w tym czasie niezdolny do sprawowania swego urzędu. Niemniej jednak te wyda­rzenia przypadają na jego czasy i zostały jemu przypisane, chociaż mógł je wykony­wać zastępczo jedynie Jotam jako współregent. Azariasz był już znany w Asyrii jako współregent swego ojca Amazjasza.

Już w tym czasie, a nawet wcześniej, za­grażało niebezpieczeństwo Izraelowi i Ju­dzie ze strony Asyrii, zanim zaczął rządzić tam Tiglat-Pileser. Następca Adad-Nirari podejmował wyprawy wojenne przeciwko Damaszkowi w Hadrach (w kierunku po­łudniowo-zachodnim od Alleppo) i prze­ciwko Arpad. Jednak skończyły się one niepowodzeniem. Niemniej jednak zmu­szały władców krajów, sąsiadujących z Asyrią do ciągłej czujności i zawierania sojuszy. Podobnie jak w czasach Salmanassara i Achaba doszło do stworzenia koalicyjnego związku przeciwko Asyrii, tak również w czasach Azariasza mogła powstać podobna koalicja, w której król Judy odgrywał kierowniczą rolę, co stano­wiłoby podstawę do wzmianki w asyryjs­kich pismach klinowych tego czasu, a rów­nocześnie potwierdzałoby dane z 2 Krn 26,6-15, zwłaszcza frazę w w. 15, że „jego sława rozeszła się daleko”

 

7 I spoczął Azariasz ze swymi przodkami, i pochowano go z jego przodkami w Mieście Dawidowym. A syn jego Jotam został w jego miejsce królem. (2 Krl 15, 7)

 

Zmarłego króla Azariasza pochowano w Mieście Dawidowym, tj. w Jerozolimie. Według 2 Krn 26,23 spoczął on, ze wzglę­du na to, że był trędowaty, nie w grobach królewskich, lecz na polu przy jednym z cmentarzy. W małym muzeum grecko- prawosławnego kościoła p.w. Eleona na górze Oliwnej można zobaczyć wapienną płytę, na której widnieje napis: „Tutaj zostały złożone kości Uzijja, króla z Judy. Nie otwierać” (por. TGI3 nr 23b). Praw­dopodobnie nie jest to pierwszy grób Aza­riasza (= Uzijja), lecz drugi, pochodzący z czasów Chrystusa

lit:

http://iktotuzmysla.salon24.pl/650134,11-rozdzial-2-ksiegi-krolow-wersy-fascynujace-i-historyczne,3

wqbit
O mnie wqbit

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Kultura