W drugim roku [panowania] Joasza, syna Joachaza, króla Izraela - Amazjasz, syn Joasza, został królem judzkim.2 W chwili objęcia rządów miał dwadzieścia pięć lat i panował dwadzieścia dziewięć lat w Jerozolimie. Matce jego było na imię Joaddan z Jerozolimy.3 Czynił on to, co jest słuszne w oczach Pańskich, jednak nie tak, jak praojciec jego, Dawid. Zupełnie tak postępował, jak jego ojciec Joasz.4 Jedynie wyżyny nie zostały usunięte. W dalszym ciągu lud składał ofiary krwawe i kadzielne na wyżynach.(2 Krl 14, 1-4)
Amazjasz („Jahwe umacnia”) został królem, gdy w Izraelu królował już Joasz (por. 13,1), tj. w r. 802. Gdy wstępował na tron król Amazjasz miał 25 lat (12, 1). A zatem okres jego rządów byłby zgodny z danymi w 14,1-2, iż „panował 29 lat w Jerozolimie”. Niektórzy egzegeci (por. wyż.) przesuwają początki rządów Amazjasza na czasy późniejsze i sądzą, iż on już od roku 792 aż do 767, tj. do swojej śmierci, miał współregenta w osobie swego syna Azariasza (Ozjasza = Uzjasza, hebr. Uzzijahu; por. 15,34, imię nadane prawdopodobnie w czasie koronacji jako imię regenta; por. 15, Inn). Matka króla Amazjasza nosiła imię hebrajskie Jehoddan („Jahwe daje woń”) i pochodziła z Jerozolimy (por. w. 2).
5Skoro tylko umocnił władzę królewską w swoim ręku, zabił tych spośród sług swoich, którzy zabili jego ojca, króla. 6 Lecz nie skazał na śmierć synów zabójców - zgodnie z tym, co jest napisane w księdze Prawa Mojżeszowego, gdzie Pan przykazał: Ojcowie nie poniosą śmierci za winy swych synów ani synowie za winy ojców. Każdy umrze za swój własny grzech.(2 Krl 14, 5-6)
Autor tej narracji podaje informację, iż Amazjasz, podobnie jak inni władcy, stosował prawo odwetu (ius talionis), ale w łagodniejszym wydaniu, tzn. „zgładził tylko, tych dworzan, którzy zamordowali jego ojca - króla” (w. 5). W tym wypadku autor uważał, że król Amazjasz zastosował przepis z Pwt 24,16 o odpowiedzialności indywidualnej, o której pouczał także prorok Ezechiel (18,10- 13). Wcześniej stosowano zasadę prawa, iż cała rodzina odpowiadała za złe czyny swego przodka (por. Joz 7,24; 1 Sm 22,16; Sm 21,6; 2 Krl 9,26).
7To on pokonał Edomitów w Dolinie Soli, w liczbie dziesięciu tysięcy, i zdobył w bitwie Selę, i nadał jej nazwę Jokteel, którą nosi aż do dnia dzisiejszego.(2 Krl 14, 7)
Jak wynikałoby z danych biblijnych (Am 1,12) i pozabiblijnych, Edom pomimo wyprawy Amazjasza pozostawał w tym czasie samodzielnym królestwem. Jednak północne tereny Edomu mogły być zajęte i podporządkowane Judzie (por. w. 10). Najprawdopodobniej jednak celem wyprawy wojennej Amazjasza były tereny południowe, położone nad zatoką Akaba, a zwłaszcza z ważnym strategicznie i handlowym portem Elat (por. 1 Krl 9,26). Te tereny częściowo wyzwoliły się od Judy za panowania króla Jorama (2 Krl 8,20-21), a ostatecznie za Achaza (2 Krl 16,6).
Jednak wyprawa wojenna Judy przeciwko Edomowi zakończyła się w dolinie Soli (w. 7). Większość komentatorów skłania się tę nazwę łączyć z Wadi el-Araba, tj. terenami położonymi na końcu południowej strony Morza Martwego (por. Rdz 14,3), aż do dzisiejszej zatoki Akaba.
Według 2 Krl 14,7 nie podano dokładnie, czy liczba 10 tysięcy pokonanych Edomitów dotyczy całkowitych sił zbrojnych Edomu, czy zabitych wojowników. W 2 Krn 25,12 jest mowa o 10 tysiącach jeńców, którzy zostali zabici przez strącenie ze skały (hebr. sela). Być może ta tradycja w 2 Krn powstała w związku ze zdobyciem miasta o nazwie Sela.
W stosunku do narracji z 2 Sm 8,13, gdzie jest mowa o 18 tysiącach zabitych Edomitach w czasie walk z Dawidem, wysokość tej liczby nie musi budzić większych trudności historycznych. Straty były po obu stronach. Ponieważ dopiero Azariasz, współregent i następca Amazjasza zdołał dalej prowadzić wojnę i zdobyć port Elat na Morzu Czerwonym (w. 22), wyprawa wojenna króla Judy, Amazjasza zakończyła się tylko zdobyciem miejscowości o nazwie Sola. Najprawdopodobniej miejscowość ta leżała w pobliżu doliny Soli. Sam termin sela ma w Piśmie św. znaczenie skały. W kilku miejscach (Sdz 1,36; 20,47; 1 Sm 23.28; Iz 16.1) występuje raczej w znaczeniu nazwy miejscowości.
Prace wykopaliskowe, prowadzone przez N. Glueckana wzgórzu Umm el-Biyara, gdzie powstała później stolica NabatejczykówPetra(dosł. Skała) nie potwierdziły tego rodzaju śladów walk. Z doliną Araba łączy ją do dziś dziki i trudny do przebycia potokMusa,który najprawdopodobniej uniemożliwił Judzie zrealizowanie podjętych planów, a mianowicie zdobycia podczas tej wyprawy dostępu do Morza Czerwonego (por. wyż.).
Zamianę nazwy Sela na Jokteel, łącznie z frazą: „aż do tego dnia” (w. 7c) uważa się za późniejsze wtórne opracowanie. Jest ona także trudna do wyjaśnienia. Najprawdopodobniej jest to inne etymologicznie określenie tej miejscowości i znaczyłoby tyle. co „skalista ściana”. Miejscowość o tej nazwie występuje w Joz 15,38 (por. także 2 Krn 25,12 par. tekst do 2 Krl 14,7).
8Wówczas Amazjasz wysłał posłów do Joasza, syna Joachaza, syna Jehu, króla izraelskiego ze słowami: "Przyjdź, a zmierzymy się zbrojnie!"9 Joasz zaś, król izraelski, przekazał Amazjaszowi, królowi judzkiemu, taką odpowiedź: "Cierń na Libanie przesłał cedrowi na Libanie taką prośbę: Daj córkę swoją mojemu synowi za żonę! Lecz dziki zwierz na Libanie przebiegł i rozdeptał cierń. -10 Pobiłeś zupełnie Edomitów i serce twoje uniosło się pychą. Bądź sobie sławny, lecz pozostań w domu swoim! Dlaczego masz się narażać na nieszczęście i masz upaść ty, a razem z tobą i Juda?"
11 Lecz Amazjasz nie słuchał, i Joasz, król izraelski, wyruszył. Zmierzyli się zbrojnie - on i Amazjasz, król judzki, w Bet-Szemesz, które należy do Judy.12 Juda został pobity przez Izraela, i uciekł każdy do swego namiotu.13 Amazjasza zaś, króla judzkiego, syna Joasza, wnuka Ochozjasza, pojmał Joasz, król izraelski, w Bet-Szemesz i zaprowadził go do Jerozolimy. Zrobił wyłom w murze Jerozolimy od Bramy Efraima aż do Bramy Węgła na czterysta łokci.14 Zabrał też całe złoto i srebro, wszystkie przedmioty, które znajdowały się w świątyni Pańskiej i w skarbcach pałacu królewskiego, oraz zakładników - i wrócił do Samarii.(2 Krl 14, 8-14)
Północno-izraelski redaktor tej narracji o wojnie Joasza z Amazjaszem (por. wyż.) przytoczył najpierw bajkę (por Sdz 9,8-15), w której Amazjasz został przedstawiony jako niezwykle pyszny i dumny zwycięzca Edomitów, który za wszelką cenę pragnął wojny z Izraelem.
Dla odmiany przyczynę wojny pomiędzy Judą a Izraelem autor Księgi Kronik widział (2 Krn 25.5- 10.13) w złym traktowaniu oddziałów najemnych z Izraela w czasie wojny Judy z Edomitami. Inaczej te sprawy, raczej tendencyjnie, na korzyść Izraela, objaśnił redaktor 2 Krl 14,8-14, który w Amazjaszu widział głównego winowajcę konfliktu zbrojnego Judy z Izraelem.
Józef Kruszyński na podstawie 1 Księgi Królewskiej uważa, że królestwo judzkie z Jerozolimą było wówczas uzależnione jakimś haraczem od królestwa izraelskiego ze stolicą w Samarii.
Doszło do walki pod Bet-Szemesz, tj. miejscowości położonej ok. 25 km na zachód od Jerozolimy. Należała ona do Judy (por. 1 Krl 4.9). Amazjasz po zwycięstwie nad Edomitami chciał również odzyskać to judejskie miasto. Nie zdołał jednak pokonać Izraelitów i wojnę przegrał.
Król Izraelski wkroczył ze zwycięską armią do Jerozolimy i dokonał ogromnych zniszczeń w murze jerozolimskim (2 Krl 14). Zrobił to po to by miasto na lata całe straciło jakiekolwiek znaczenie militarne, ukradł drogocenne skarby ze świątyni Jahwe i ze skarbca królewskiego oraz uprowadził zakładników do Samarii, swej stolicy.
Joasz zaatakował mury Jerozolimy od strony północnej. Znajdowały się tutaj, najczęściej atakowane przez wrogów jako najsłabsze, bramy Efraima (por. Ne 8.16; 12.39) oraz „Narożna", skierowana w kierunku zachodnim (por. Jr 31,38). W murach dokonano zniszczeń na przestrzeni czterystu łokci, tj. ok. 200 m.
15A czyż pozostałe dzieła Joasza, których dokonał, jego dzielność oraz to, jak walczył z Amazjaszem, królem judzkim, nie są opisane w Księdze Kronik Królów Izraela?16 I spoczął Joasz ze swymi przodkami, i pochowany został w Samarii, razem z królami izraelskimi, a syn jego Jeroboam został w jego miejsce królem.
17 Amazjasz, syn Joasza, króla judzkiego, żył jeszcze piętnaście lat po śmierci Joasza, syna Joachaza, króla izraelskiego.
18 A czyż pozostałe dzieje Amazjasza nie są opisane w Księdze Kronik Królów Judy?19 Przeciwko niemu uknuto spisek w Jerozolimie, uciekł więc do Lakisz. Urządzono za nim pościg do Lakisz i tam go zabito.20 Przywieziono go końmi i pogrzebano z jego przodkami w Jerozolimie, w Mieście Dawidowym.(2 Krl 14, 15-18)
Spiskowcami byli najprawdopodobniej urzędnicy i oficerowie armii królewskiej, którzy po wycofaniu się Joasza z Izraela do Samarii chcieli przejąć władzę. Król schronił się w twierdzy Lakisz. tj. w jednym z mocno ufortyfikowanych miast Judy na granicy z Filisteą, położonej ok. 25 km na zachód od Hebronu, w Szefeli (por. Joz 10,3-5;31-35; dziś: tell ed-Duweir). To miejsce jednak nie pomogło mu uratować się. Większość bowiem wojowników i ludności. po ataku Izraela, niezbyt dobrze była zorientowana w sytuacji politycznej państwa Judy.
21A cały naród Judy wziął Azariasza, który miał wtedy szesnaście lat, i obrał go królem w miejsce jego ojca Amazjasza. (2 Krl 14, 21)
Koalicja królewska wybrała jako następcę Azariasza. syna króla Amazjasza. który miał zaledwie 16 lat. Nosił on także imię Ozjasz lub Uzjasz (hebr. Uzijjahu: por. 15.34).
22To on obwarował Elat i przywrócił go Judzie, kiedy król spoczął ze swymi przodkami.(2 Krl 14, 22)
Nota ta pochodzi zapewne z judejskich Kronik, ponieważ inaczej niż w w. 7 rozpoczyna opis sukcesu następcy Amazjasza. króla Azariasza. Czyni to za pomocą zaimka osobowego hu (on). Według opinii językoznawców stanowi to ślad, iż ten zapis pochodzi z dawnych not, najprawdopodobniej z Kronik Królestwa Judy. które w tym czasie istniały i były jeszcze dostępne redaktorowi 2 Krl.
Podczas gdy Amazjasz pozyskał ponownie dla Judy tylko części zatoki Achaba, to jego syn, król Azariasz, zdobył i odbudował port Elat przy tej zatoce, jak za czasów Salomona (1 Krl 9,26). Te ziemie odpadły od Judy już częściowo za króla Jorama (por. 8,20-21), a definitywnie za króla Achaza (por. 16,6).
Elat (dziś: Aqaba) i port Eshjon-Geber (dziś: tell el-Hulefi) miały dla judejskiego handlu z krajami arabskimi i z Afryką niezwykle ważne znaczenie (por. 1 Krl 9,26; 22,49). W sumie jednak Elat nie pozostał długo w rękach Judy (zob. 2 Krl 16,6), bo tylko do czasów króla Achaza z Judy.
25To on przywrócił granice Izraela od Wejścia do Chamat aż do morza Araby - zgodnie ze słowem Pana, Boga Izraela, które wypowiedział przez sługę swego Jonasza, syna Amittaja, proroka pochodzącego z Gat-ha-Chefer.26 Albowiem Pan widział niezmiernie gorzką niedolę Izraela, iż nie było ani niewolnika, ani wolnego, i nie było, kto by pomógł Izraelowi.27 I Pan nie wydał wyroku wytracenia imienia Izraela pod niebem, lecz ocalił go ręką Jeroboama, syna Joasza.
28 A czyż pozostałe dzieje Jeroboama, wszystkie jego czyny i jego dzielność, z jaką walczył i z jaką przywrócił Izraelowi Damaszek i Chamat - nie są opisane w Księdze Kronik Królów Izraela?29 I spoczął Jeroboam z przodkami swoimi, z królami izraelskimi, a syn jego Zachariasz, został w jego miejsce królem.(2 Krl 14, 25-29)
Dalsze dzieje Azariasza króla Judy zostały oddzielone informacją o rządach Jeroboama II, króla izraelskiego (14,23-29). Redaktor (DtrN) wiązał pomoc z Jahwe, której On udzielił ludowi przez Jeroboama II. Lud żył w biedzie i nikt nie zdołał mu pomóc tylko Jahwe (por. Pwt 16,3; 26,7; 32,36). Wielu chciało imię Boga - Jahwe „wymazać pod niebem”, czyli zmusić Izrael i jego synów, aby o Jahwe swym Bogu zapomnieli i nie wzywali go. Te przyczyny, wg trzeciego redaktora 1-2 Kri (DtrN), zdecydowały, że mimo niegodziwości Jeroboama II Jahwe uczynił go pośrednikiem w zbawieniu Izraela (ww. 25b-27).
Jeroboam w czasie swych ok. 41 letnich rządów (ok. 787-747) uczynił rzeczywiście wiele. Okres ten należy w historii Izraela do ostatnich najświetniejszych jego czasów. Zaś Jeroboam II, obok królów Omriego (1 Krl 16,23nn) i Achaba (1 Krl 16,29nn), był jednym z najznakomitszych władców Izraela. Najprawdopodobniej DtrH cytuje tutaj z Kroniki Izraela osiągnięcia polityczne króla, stosując przy tym typowy zwrot, który można znaleźć także u Am 6,14, iż Izrael leżał w granicach „od wejścia Lebo-Chamat aż po Morze Araba...” (w. 25a). Południowa granica królestwa Jeroboama II rozciągała się aż do Morza Martwego, które w tym tekście zostało nazwane morzem Araba.
Najprawdopodobniej za pomocą tego zwrotu zostało tutaj powiedziane, że Izrael, podobnie jak za Jeroboama I, Omriego, Achaba, powrócił do dawnej rozpiętości terytorialnej swych granic (w. 25a). Nie było to najprawdopodobniej związane z prowadzonymi wyprawami wojennymi, chociaż w w. 28c znajduje się ogólna nota o wyprawach wojennych Jeroboama II przeciwko Damaszkowi i Chamat.
W zasadzie czas panowania Jeroboama II przebiegał spokojnie. Kraj nie był nękany przez osłabione politycznie i gospodarczo kraje: Damaszek i Asyrię. Stąd ludność Izraela mogła poświęcić spokojnie swe siły na rozbudowę kraju i własnego dobrobytu. Na czas Jeroboama II i Menachema, królów Izraela, przypada najprawdopodobniej budowa murów obronnych Samarii, które później pozwoliły przetrwać oblężenie tego miasta, prowadzone przez Asyryjczyków aż 3 lata (por. 2 Kri 17,5). O dobrobycie tych czasów świadczą także dane na glinianych skorupach naczyń znalezionych w Samarii, które podają ilości oleju i wina dostarczanego na dwór królewski.
Wymieniony w 25 wierszu prorok Jonasz jest tym samym, którego książka znajduje się w zbiorze Ksiąg... W pokoleniu Zabulona, niedaleko na północ od Nazaretu.
Prorok Jonasz nie był tylko jednym, którego działalność wypadła na okres rządów Jeroboama II. Działali podówczas w tym samym państwie Ozeasz i Amos. Ozeasz pochodził zatem z królestwa północnego, Amos zaś z południowego. Działalność obydwóch odnosi się głównie do królestwa północnego, w którym sprawy religijne, dzięki pomyślnym warunkom politycznym i materialnym, znajdowały się w stanie opłakanym. Ludność korzystając z dobrobytu materialnego, zapominała o religii. Proroctwo Amosa przedstawia szczególnie dokładny obraz stosunków, gdy chodzi o dziedzinę życia religijnego, pod panowaniem Jeroboama II. Zanik sprawiedliwości w życiu społecznym (Am 2,6-8 5,11) i w stosunkach handlowych (Am 8,5.6), przekupstwo w sądownictwie (Am 57) rabowanie cudzej własności itp. Prorok grozi wielkimi karami, aż do zupełnej utraty niepodległości (Am 527 67 7,9 ,17). Niejaki Amacja kapłan z Betelu oskarżył proroka przed Jeroboamem, wówczas Amos musiał uciekać na terytorium Judei. Prorok przepowiedział, że Amacja wraz z innymi zostanie uprowadzony do niewoli, cały zaś ród ¡ego wyginie od miecza.
Jak poucza późniejsza historia i spojrzenie na sytuację w ówczesnym świecie, szczęście to było krótkotrwałe. Asyria, jako przeżywająca swe osłabienie, nie urządzała żadnych wypraw na Zachód. Lista Limu wymienia tylko wyprawy wojenne przeciw Aramejczykom w latach późniejszych, tj. w r. 733 przeciw Damaszkowi, w latach 772, 765 oraz w r. 755 przeciwko Hadrachowi, a także przeciwko Arpadowi w r. 754 przed Chr. Niebezpieczeństwo ze strony Asyrii było tylko oddalone w czasie i z chwilą objęcia tronu przez Tiglat-Pilesera III (745-727) stanie się aktualne także dla Izraela.
lit: poprzednia notka
Inne tematy w dziale Kultura